22. November 2016, 19:00
Biografia: Narodil sa 11. 1. 1899 v Turanoch nad Váhom, zomrel 15. 12. 1968 v Trenčíne. Od 1918 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti), 1919-24 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Bukovac, Pirner, Obrovský, Švabinský). V Prahe krátko navštevoval súkromnú školu A. Kalvodu. 1921 bol na študijnom pobyte na súkromnej maliarskej škole prof. Deluga vo Viedni. Po absolutóriu pôsobil v Turanoch, 1930-31 v Martine, 1957-62 v Čemiciach, 1962-68 v Trenčíne. 1929 spolu s Palugyayom študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930-33 spolupráca s Alexym a Palugyayom (cesty na Oravu, Detvu, Pohronie). 1932 spolu s Alexym cesta do Poľska. 1936 účasť na Bienále v Benátkach, 1936-37 študijné pobyty v Juhoslávii. 1937 cesta do Poľska a Švédska. 1920-1930 pravidelne vystavoval so Spolkom slovenských umelcov, v tridsiatych rokoch so Združením slovenských umelcov, 1939-1945 so Spolkom slovenských výtvarných umelcov, po 1946 so Skupinou výtvarných umelcov 29. augusta. 1934 vystavoval vo Viedni, v rokoch 1942, 1958 a 1967 boli jeho diela vybraté do kolekcie pre Bienále v Benátkach. Najdôležitejšiu výstavu súborného diela mal v Bratislave (1960-1961, Slovenská národná galéria). 1979 sprístupnená stála expozícia diela umelca v galérii M. A. Bazovského v Trenčíne, ktorá spravuje maliarovu pozostalosť.
Poradové číslo: | 42 |
Odhadovaná cena: | 12 000 – 14 000 € |
Konečná cena: | 13 500 € |
Rok: Okolo 1929-30
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Dielo pochádza pôvodne zo zbierky dr. Karola Vaculíka (1921 – 1992), významného slovenského umeleckého historika, autora knižných publikácií, expozícií a výstav základného významu. 1952 – 1970 bol riaditeľom Slovenskej národnej galérie. Karol Vaculík bol osobným priateľom Miloša A. Bazovského, autor jeho prvej monografie a kurátor viacerých jeho výstav na pôde Slovenskej národnej galérie.
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 27 x 22 cm
Značené: Značené vpravo dole "M-A-B".
Popis:
„Dvaja – pred chalupou“
sú zberateľsky zaujímavým dielom. Okrem iného dokladajú vzájomné ovplyvňovanie Bazovského a Alexyho v rokoch 1929 – 1933 v historicky najdôležitejšej a najznámejšej protibenkovskej revolte rokov 1929 - 1933. Začiatkom tridsiatych rokov rokov sa totiž práve týmto dvom protagonistom našej moderny -- vo vzájomnej spolupráci --podarilo sformulovať protichodný postoj k Benkovej heroizačnej koncepcii: "Slovenský výtvarník svoj umelecký výraz musí budovať na rytme farieb a tvarov slovenských vrchov, typov a celého života. Neznamená to zaťažiť sa národopisnými prvkami, ale z najzákladnejších foriem ľudového života vyťažiť hodnoty rýdzo maliarske". Zostávali teda na pôde národného mýtu, avšak s jednou dôležitou výhradou. Ich úsilie -- oproti Benkovi -- smerovalo k programovému abstrahovaniu, prenášaniu častí ľudovej "reality" do špekulatívneho obrazu národa, komponovaného podľa výtvarných a nie literárnych pravidiel. Na druhej strane im však stále, i v tých najradikálnejších experimentoch, išlo o dva, pre nich rovnako dôležité ciele: stvoriť obraz ako relatívne svojprávnu skutočnosť s vlastnými vnútornými zákonitosťami a zároveň, vyjaviť predstavu "slovenskosti" v maliarsky prečistenej podobe. Ich polemika s Benkom bola teda od počiatku kompromisná. Chceli byť moderní, ale zároveň sa nechceli, alebo nemohli vzdať zdedenej, tradičnej podoby národného mýtu. Príbuznosť tvorby Alexyho a Bazovského v krátkom, pre oboch zlomovom období tvorby začiatku tridsiatych rokov, tak trochu potrápila monografistov oboch maliarov. Spomenieme len jeden príklad za viaceré: priam zrkadlová podobnosť Alexyho pastelov Dedinka (1931) a Heľpa (1931) s Bazovského olejmi Sýpky (1931) a Cesta (1932). Existujú pritom isté náznaky, ktoré by mohli viesť k názoru, že je to vecný dôkaz Bazovského umeleckej prevahy.
Zoznam diel autora: