22. November 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 25 000,- Pulzujúci rytmus. 1965. Kinetický objekt. 210 x 55 x 55 cm. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
€ 18 256,- Optický objekt. 70. roky. Sklo, plast, drevo. 44 x 36 cm. (82. aukcia súčasného umenia, 28. 10. 2008)
€ 15 100,- Optický objekt. 1968. Kombinovaná technika (sklo, drevo). 25 x 25 cm. (85. aukcia súčasného umenia, 18. 5. 2009)
€ 11 783,- Svetelný objekt. Okolo 1980. Epoxid, plasty, drevo. 37,5 x 37,5 x 10 cm. (79. aukcia súčasného umenia, 20. 5. 2008)
€ 11 617,- Pulzujúci rytmus. Okolo 1965. Kinetický objekt. 210 x 55 x 55 cm. (64. aukcia súčasného umenia, 16. 5. 2006)
Biografia: Narodil sa 29. 7. 1929 v Přerove. 1951–56 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. L. Čemický, B. Hoffstädter, D. Milly). 1956-60 pôsobil ako scénograf vo Vysokoškolskom umeleckom súbore. Napísal manifesty O svetle a pohybe a O dynamickom konštruktivizme. Zúčastnil sa na významných výstavách opticko-kinetického umenia doma i v zahraničí. Mal vyše dvadsať samostatných výstav (v Bratislave, Prahe, Brne, vo Viedni, v Zürichu, Havane), okrem toho mu na trojmesačnom turné v USA v roku 1971 usporiadali ďalších štrnásť výstav. Zúčastnil sa na niekoľkých desiatkach kolektívnych výstav - napríklad Kunst-Licht-Kunst v Eindhovene (1966), Bienále v San Marine (1967), Documenta 4 v Kasseli (1968), ARS ´69 v Helsinkách (tu bol zaradený medzi 62 najlepších súdobých výtvarníkov sveta), Expo v Osake (1970). Po roku 1989 sú to výstavy v Ľubľane, Miláne, Moskve, vo Frankfurte a mnohé ďalšie. V roku 2001 Nadácia Európskej kultúrnej spoločnosti, ktorej prezidentom je Peter Sokol, založila v Bratislave Múzeum Milana Dobeša.
Literatúra: 60. roky. Kat. SNG, Bratislava 1995; Popper, F.: Origins and Development of Kinetic Art. London 1968; Kultermann, U.: Tuhe New Sculpture – Enviroments and Assamblages. London, Thames and Hudson 1968; Popper, F.: L´art cinétique. Paris 1970; Weichardt, J.: Kunst in den Sozialistischen Staaten. Oldenburg 1980.
Poradové číslo: | 81 |
Odhadovaná cena: | 10 000 – 11 000 € |
Konečná cena: | 10 000 € |
Rok: Okolo 1965 - 68
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Objekt, kombinácia techník (kov, drevo, plast).
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 39 x 37 cm
Značené: Značené vpravo dole "M. Dobeš"
Popis:
„Optická kompozícia“
je zaujímavým dielom Milana Dobeša. Je jedným z mála slovenských výtvarníkov s doložiteľným medzinárodným renomé (jeho meno sa vyskytuje v smerodatných zahraničných lexikónoch výtvarného umenia a je zastúpené vo viacerých významných štátnych či verejnoprávnych zbierkach v zahraničí). Medzinárodný úspech a zároveň i politicky motivované prehliadanie domácimi zberateľskými inštitúciami minulého režimu „zavinili“, že jeho najvýznamnejšie práce sa už dávnejšie ocitli mimo hraníc Slovenska. Dobeš je azda najvýznamnejším predstaviteľom slovenskej geometrickej abstrakcie. Raná tvorba vychádzajúca z realistického školenia sa nesie v duchu impresionizmu. Začiatkom 60. rokov sa autor radikálne prikláňa k minimalistickému výtvarnému jazyku. Optické a kinetické efekty sa stávajú súčasťou jeho reliéfov a plastík. Zameriava sa na hľadanie variability pri redukcii tvaroslovia aj farebnosti v kompozíciách. Jedinečné sú opticko-kinetické objekty, využívajúce zrkadlové plochy a reálny pohyb. Základným problémom tvorby Milana Dobeša sa stala integrácia kategórie pohybu do výtvarného diela a v jej dôsledku premena vizuálneho charakteru obrazovej štruktúry. Bol jedným z našich prvých umelcov, ktorý postavil koncepciu umeleckého diela ako novej skutočnosti, nezávislej na predmetnom svete. Cez riešenie otázky vzťahu svetla a výtvarného diela dospel k novej animovanej podobe jeho využitia. Svetlo prirodzené, či umelé sa stalo v spojení s virtuálnym, mechanickým či motorickým pohybom primárnym konštrukčným elementom priestorových vizuálno – kinetických a svetelno-kinetických objektov.
Zoznam diel autora: