22. November 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 24 000,- Eva. 1957. Olej na plátne. 100 x 80 cm. (119. večerná aukcia, 11.11.2014)
€ 18 000,- Asociácie (priestor, energia, odvaha, plodnosť). 1970. Perforované plexisklo 101 x 75 cm (kus). (128. večerná aukcia, 26.04.2016)
€ 15 700,- Zbojníci. 1962. Olej na plátne. 91 x 110 cm. 110. večerná aukcia , 23.04.2013)
€ 15 000,- Oltár súčasnosti. 1964-65. Reliéf, asambláž, koláž na dreve. 120 x 84 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
€ 12 800,- Mesto. 1963. Olej na plátne (pôvodná adjustácia) . 81 x 101 cm. (125. večerná aukcia, 10.11.2015)
€ 11 200,- Figurálna kompozícia. 1958 - 62. Olej na plátne. 113 x 193,5 cm. (117. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 10.06.2014)
€ 8 000,- Sediaci ženský akt. 1962. Olej na plátne. 74 x 35 cm. (105. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 12.06.2012)
€ 7 634,60,- Oltár súčasnosti. 1965. Kombinovaná technika. 115 x 64 x 15 cm. (75. aukcia súčasného umenia, 23. 10. 2007)
Biografia: Narodil sa 15. 6. 1937 vo Veľkej Hradnej. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení (1959 – 1965) v Bratislave na oddelení monumentálnej maľby u profesorov Dezidera Millyho a Petra Matejku. 1981 – 1990 pôsobil v Nemecku, Kanade a Spojených štátoch. Emigroval vo veľkom štýle. Auto, ktoré ho previezlo cez hranice, vystavil na najprestížnejšej svetovej výtvarnej výstave na Documente v Kasseli (1982) a stal sa prvým slovenským výtvarníkom, ktorý na tomto podujatí participoval. Samostatne výstavoval (výber): 1958 Obrazy — Grafiky, Kultúrny dom, Bánovce nad Bebravou; 1967 - Stano Filko. Obydlí současnosti a skutečnosti, Galerie na Karlovom námestí, Praha;. Grafika, Galérie Václava Špály, Praha; 1969 - Stanislav Filko. Environnement Universel; 1995 - Piata dimenzia, Galéria Cypriána Majerníka, Bratislava; 2001 - Stanislav Filko. Šeherezáda - Žena - Venuša, Galéria Slovenská sporiteľňa, Banská Bystrica; 2008 Triáda – piata – štvrtá – (dimenzia), Slovenský inštitút, Praha; Filkova archa a oltáre súčasnosti, GHMB, Bratislava; 2011 - Mapy ženy rakety, galéria Linea, Bratislava.
Literatúra: Šesťdesiate roky. SNG Bratislava. 1995; Grzonka, P. (Dušan Brozman): Stano Filko. Arbor vitae, Praha 2005.
Poradové číslo: | 84 |
Odhadovaná cena: | 9 000 – 11 000 € |
Konečná cena: | 9 200 € |
Rok: 1959 - 62
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej, kombinácia techník na kartóne. Obojstranne maľované
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 74 cm x 100
Značené: Značené vľavo dole " Filko.1959-62"
Popis:
„Čierne na bielom - biele na bielom“
je zberateľsky mimoriadne zaujímavým maliarskym dielom Stana Filka z rozhrania 50. a 60. rokov. Podľa Kataríny Bajcurovej je tento umelec „...od druhej polovice 60. rokov 20. storočia až po dnešok azda najvšestrannejším a najradikálnejším tvorcom slovenskej výtvarnej scény, označovaný aj za „avantgardistu z povolania“. Počas temer piatich desaťročí tvorby zasiahol prakticky do všetkých dôležitých vývojových tendencií v súčasnom výtvarnom umení, využíval vari všetky klasické i novo vznikajúce vizuálne médiá: umenie objektu, environmentu, happeningu a akcie, nového maliarstva i multimediálnej inštalácie. Jeho tvorba spája niekoľko filozoficky zdôvodnených a zo seba vyplývajúcich polôh, vychádzajúcich z rudimentárneho konceptuálneho myslenia, opretého o silne rozvinutú individuálnu mytológiu. Filko rozčlenil svoju tvorbu podľa triádového systému synchrónnej povahy. Celoživotné tvorivé zacielenie – „ego“ – projektoval a definoval v systéme (do dnešných dní neustále zdokonaľovanom do podoby akejsi fiktívnej „mimo“ historickej skrumáže), v ktorom základ tvorilo prepojenie troch zložiek, súbežných tvorivých dráh: dráhy empirickej (biologickej) symbolizovanou červenou farbou (3. dimenzia), dráhy kozmologickej symbolizovanou modrou farbou (4. dimenzia) a dráhy transcendentna či ontológie symbolizovanou bielou farbou (5. dimenzia). Výber z jeho mimoriadne členitej tvorby predstavený na výstave je vari najviac fragmentárny, pretože od 60. rokov prijímal a plnými dúškami nasával všetko nové, čo sa okolo neho dialo. Obraz tak v široko rozvetvenom koncepte jeho tvorby tvoril skôr podružnú, čiastkovú zložku, raz tu zaznievali pop-artové reminiscencie, extrovertnosť, biologická živelnosť, inokedy v ňom nachádzame stíšenie, objektovú artikuláciu, neosobnosť, intelektuálny odstup a dematerializáciu. Kým v kolektívnom projekte Bieleho priestoru v bielom priestore sa pomocou čistej senzibility chceli jej autori (SF spolu s Milošom Lakym a Jánom Zavarským) vyhnúť všetkému, čo by pripomínalo tradičné i súčasné maliarstvo, začiatkom 80. rokov už Filka ako u jedného z prvých na Slovensku postupne prevážila gesticky a farebne „divoká“ tvaroslovná výbava...“.
Zoznam diel autora: