22. November 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL SIMONA HOLLOSYHO DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 102 440,- Krčmový výjav. 1888. Olej na plátne. 65 cm x 86 cm. Budapešť 2003
€ 77 710,- Medzi dvoma ohňami. 1892. Olej na doske. 30 cm x 40 cm. Budapešť 2008
€ 60 300,- Pytačky. Olej na doske. 30 cm x 40 cm. Budapešť 2013
€ 56 560,- Stráň v rannom svetle. Olej na plátne. 90 cm x 111 cm. Budapešť 2007
€ 36 900,- Jar pri potoku. 1916. Olej na plátne. 100 cm x 100.5 cm. Budapešť 2003
Biografia: Narodil sa 2.2. 1857, Máramarossziget, (Maďarsko dnes Sighetu Marmaţiei, Rumunsko), zomrel 8. 5. 1918, v Técső (dnes Ťačiv, Ukrajina). Pochádzal z rodiny arménskych imigrantov, ktorý sa usadili na území Maďarska, dnešného Rumunska. Už ako dieťa prejavil záujem aj talent v oblasti umenia a ako veľa iných maďarských umelcov, išiel ako mladý chlapec študovať na akadémiu do Mníchova. Akademické prostredie v Mníchove však Hóllosymu nevyhovovalo a skoro si našiel alternatívu v súkromných hodinách v škole, ktorá združovala mladých umelcov ako on, ktorých zaujímala realistická maľba. Mníchovskú akadémiu kritizoval za neustále kopírovanie klasických modelov. Hóllosy sledoval nové trendy vo Francúzsku (v tom čase impresionizmus) a otvoril cestu k novému štýlu spoliehajúc sa na seba a opierajúc sa o francúzskych autorov ako Gustav Courbet, ktorého výstava v tom čase v meste prebiehala. Obdivoval tiež autorov ako Jules Breton, Jules Bastien-Lepage a čítal diela od Zolu, Tolstoja, či Dostojevského. Hollósy nepatril k veľmi aktívnym maliarom. Jeho plán veľkoformátového diela Rákociho pochodu nikdy nepokročil zo skíc, keďže autor stále menil svoje plány. Medzi krajinomaľby namaľované v dnešnom meste Ťačiv na Ukrajine patria Krajina so stohmi, Západ slnka so stohmi v ktorých využil postupy impresionizmu, maľbu v plen air. Medzi najdrásavejší obraz z jeho tvorby patrí autorov Autoportrét, z roku 1916 v zbierke Maďarskej národnej galérie.
Literatúra: Hooker, L. M.: Redefining Hungarian Music from Liszt to Bartók. New York 2013; Keresztúry, D.: A Thousand years of Hungarian masterpieces.1988; Max Liebermann and international modernism : an artist's career from empire to Third Reich. New York 2011; Majoros, V.: Lajos Tihanyi and his friends in the Paris of the nineteen-thirties.2000; SZABO, J.: European Art Centers and Hungarian Art (1890-1919). 1994; Kieselbach, T. : Modern Hungarian Painting: 1892-1919. 2003
Poradové číslo: | 17 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1910
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Obojstranne maľované. Na zadnej strane skica portrétu.
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 45 x 69 cm
Značené: Značené vpravo dole "Hollosy S"
Popis:
„DEDINA“
je zberateľsky zaujímavým dielom Simona Hollósyho. Bol jednou z kľúčových osobností stredoeurópskeho maliarstva rozhrania 19. a začiatku 20. storočia. V tom čase došlo k dôležitým presunom v inštitucionálnej základni výtvarného umenia, najmä v umeleckom školstve. Uzavrela sa dlhodobá umelecká nadvláda Viedne, príťažlivejšími sa stali Budapešť, Praha, ale najmä v tom čase najmodernejší Mníchov, nielen kvôli výtvarnej akadémii, ale najmä súkromnými školami maďarského maliara Simona Hollósyho a Slovinca Antona Ažbeho. Tieto školy totiž neboli iba "predsieňami akadémií". Na rozhraní storočí sa stali ohniskami preberania nových myšlienok, novej filozofie života i umenia. A tá sa prejavovala najmä vzývaním intuitívneho, tolstojovsky úprimného žánrového realizmu v duchu Milleta, Courbeta, Bastiena-Lepagea a ďalších. Naturalistické ambície však súbežne zjemňovala módna bergsonovská filozofia iracionalizmu, subjektívneho vcítenia sa, dekadentného psychologizovania, duchovného prehĺbenia obrazu krajiny i života vidieckeho človeka. Všetko sa začalo v okázalo slávenom miléniovom roku 1896. Dvaja maďarskí žiaci Hollósyho školy Réti a Thorma upozornili svojho učiteľa na mestečko Nagybányiu (Baia Mare) na okraji Sedmohradska. Ich zásluhou zaslalo mesto oficiálnu pozvánku Hollósymu a ešte v máji toho istého roku sem prvý raz vycestoval uctievaný majster a tridsaťjeden jeho žiakov - Maďarov, Nemcov, Rusov, Poliakov a dokonca aj jeden Američan. Vedenie letnej školy tvorilo od počiatku päť výrazných maliarskych osobností. Okrem už spomínaných to boli ešte Ferenczy a Iványi-Grünwald. Hollósy bol na čele školy šesť rokov. Po jeho odchode sa letná maliarska kolónia zmenila na oficiálnu, celoročne fungujúcu "Nagybánsku slobodnú školu" s približne dvojnásobným ročným počtom frekventantov oproti jej začiatkom. Protagonisti nagybánskej školy, nazývanej dobovou kritikou "maďarským Barbizonom", nachádzali východiskové vzory nielen v "jemnom naturalizme" v Mníchove velebeného Bastiena Lepagea, ale aj v radikálnejšom príklade domáceho súbežca francúzskych impresionistov Szinyea-Merse, ktorého vyzdvihla zo zabudnutia k novej sláve práve budapeštianska miléniová výstava. Z tohto základu sa potom v prvom období školy rokov 1896-1906 odvíjala postupná cizelácia nagybánskeho slohu. Hlavným predmetom záujmu sa stal vzťah medzi prírodou a človekom, pričom sa viac uplatňoval vždy jeden, alebo druhý prvok. Tak sa vyvinul osobitý nagybánsky sloh, ktorý naplňoval individuálnym obsahom rámec naturalizmu a individualizmu. Azda najvýstižnejšie definoval umelecký program školy István Réti: "Szinyei-Merse sa dovolával prírody, Hollósy nazýval to, čo je v umení najdôležitejšie citom a Ferenczy požadoval od umeleckého diela artistnosť, vkus".
Zoznam diel autora: