22. November 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 15 000,- Znamenia. 2000. Akryl na plátne. 130 x 130 cm. (125. večerná aukcia, 10.11.2015)
€ 12 000,- Taška (Antiobraz - Textiláž). 1969. Textil, asambláž. (128. večerná aukcia, 26.04.2016)
€ 11 000,- Oscilačná kultúrna situácia II. . 1990. Olej na textile. 85 x 85 cm. (119. večerná aukcia , 11.11.2014)
€ 6 400,- Otáznikový znak II. 1999. Akryl na plátne. 100 x 100 cm. (94. aukcia súčasného umenia, 26. 10. 2010)
€ 5 200,- Viedecka krajina. 1964. Olej na plátne. 61 x 70 cm. (89. zimná aukcia, 1. 12. 2009)
€ 5 145,06,- Znamenia. 2000. Akryl na plátne. 130 x 130 cm. (82. aukcia súčasného umenia, 28. 10. 2008)
€ 4 800,- Orientácia (mapa). 1967. Olej na umakarte. 60 x 55 cm. (98. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 07.06.2011)
€ 4 500,- Nová vážnosť b. H. 1990. Kombinovaná technika na textile. 60 x 60 cm. (85. aukcia súčasného slovenského umenia, 18. 5. 2009)
Biografia: Narodil sa 28. 5. 1939 v Piešťanoch, zomrel 17. 8. 2007 v Bratislave. 1955–58 študoval na SŠUP v Bratislave, 1959–65 na VŠVU v Bratislave (prof. Želibský). Ako jeden z mála slovenských umelcov sa zaoberal vzťahom písma a obrazu. Jeho prvé písmové kompozície z rokov 1962–1963 sú vlastne ideogramatickým prepisom krajinárskeho motívu. Ku koncu šesťdesiatych rokov si Koller vytvára vlastný systém znakov a signálov, ktorým sa dostáva k formulácii privátnej mytológie. Svoje nenápadne a systematické pôsobenie na okolie nazýva už od roku 1965 antihappeningami, odlišujúc ich od „režírovaných umeleckých akcií“ happeningov. Od 70. rokov sa venuje formulácii vlastných kultúrnych situácií. Vystavoval individuálne v Bratislave (1965, 1967, 1968, 1969, 1974, 1990, 1991-2, 1993, 1995, 1997, 1999), Žiline (1991, 1992), Banskej Bystrici (1991–92), kolektívne v Bratislave, Brne, Paríži, Sao Paulo, Amsterdame, Varšave, Budapešti, Moskve, Berlíne, Prahe, Sydney, New Yorku.
Literatúra: Šesťdesiate roky. SNG, Bratislava, 1995; Hrabušický, A.: Július Koller, Aukčná spoločnosť SOGA, Bratislava, 1999; Abelovsky, J., Hrabušický, A., Gažovičová, N.: Július Koller – Zbierka SOGA a jej príbeh. Bratislava 2016.
Poradové číslo: | 78 |
Odhadovaná cena: | 2 000 – 5 000 € |
Konečná cena: | 3 600 € |
Rok: 1997
Proveniencia: Zo zbierky SOGA v Bratislave. Publikované a reprodukované in: Július Koller. Zbierka SOGA a jej príbeh. Bratislava 2016, s. 127 – 129, č. kat. 79 – 81.
Technika: Tempera na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 29, 5 x 21 cm (3 x)
Značené: Značené v strede dole "J. Koller 1997".
Popis:
„Zlaté stránky - Cik cak kultúrna situácia I. – III.“
sú dielami zrelej tvorby Júliusa Kollera. Od 70. rokov sa venuje formulácii vlastných kultúrnych situácií. Podľa rešpektovaného znalca umelcovho diela, Aurela Hrabušického: “… v rannej Kollerovej tvorbe sa krížia podnety neo-dadaizmu, pop-artu, vizuálnej poézie i skupinových tendencií - nového realizmu a Fluxu. Vzhľadom na budúcnosť je najdôležitejší totálny duch dadaizmu, duch osvojovania, keď celý svet je k dispozícii a k tomu, aby bol premenený na umelecké dielo, ako hovorí Ben Vautier… chudobné, nízkonákladové materiály a úsporné prostriedky, ktoré Koller používa, zvláštnym spôsobom zodpovedajú skutočnej úrovni kultúrneho prostredia, v ktorom sa pohybuje… autor sa vyhne úskaliam dekoratívnosti vďaka tomu, že jeho ornamentálno-symbolické obrazce sú zároveň systematickým vizuálnym komentárom a interpretáciou spoločenského diania navôkol… inokedy sa otáznik “položí” a stáva sa oscilačnou krivkou, znázorňujúcou jednu periódu kmitavého pohybu. Je to vlastne základ vlnenia - no Kollerova “'nová vlna” je znakom pohybu, ktorého dráha sleduje vzostupný a potom zostupný oblúk, so zakončením na tej istej osi, z ktorej vyšla. Tak sa oscilačná krivka stáva “'nivelizačnou” krivkou, pripomínajúcou dávnejší Kollerov problém – nivelizáciu… odvolávajúc sa na myšlienky Gianniho Vattima o “'slabom” či “zaostalom myslení”, ktoré predstavuje istú hrádzu pred nárokmi “silného” myslenia na univerzálne platné a v konečnom dôsledku metafyzické princípy, nárokmi, ktoré napokon vedú k totalitným praktikám, projektuje Koller svoje sieťové diela ako obraz rozptýlenia stredobodu, hlavnej myšlienky (napr. utópie avantgárd) do množstva bodov a krížení siete, v ktorých je táto hlavná myšlienka zoslabená… A napokon podľa zhrňujúcej charakteristiky, uvádzajúcej retrospektívu umelcovho života a tvorby v Slovenskej národnej galérii: “… dielo Júliusa Kollera je svojou intenzitou, posadnutosťou a svojráznosťou jedným z najbizarnejších a najkonzistentnejších fenoménov európskeho umenia po roku 1960. Július Koller však nie je len priekopníkom neoavantgardy a postavantgardy. Jeho dielo je už dlhšie obdobie kritickou inšpiráciou pre umelcov aj intelektuálov. Kollerove koncepcie anti-happeningu, anti-obrazu, Univerzálno-kultúrnych Futurologických Operácií (U.F.O.), jeho aktivity, predmety, texty a obrovský referenčný archív sú v poslednom čase predmetom narastajúceho záujmu širšej umeleckej verejnosti. Jeho diela si našli cestu do najdôležitejších európskych aj zámorských zbierok a múzeí….”.
Zoznam diel autora: