22. November 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 12 800,- € Zátišie s ľudovým džbánom. 1957. Olej na plátne. 50 x 35 cm. (102. jarná aukcia, 13.03.2012)
€ 11 000,- € Kytica. 1958. Olej na kartóne, 70 x 50 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 9 800,- € Trio. 1986. Olej na preglejke. 62 x 74 cm. (127. jarná aukcia , 15.03.2016)
€ 9 200,- € Ikona IV. 1991. Olej, kombinácia techník na preglejke. 61 x 46 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 9 128,- € Tri fujary. 1981. Olej, kombinácia techník na preglejke. 114 x 90 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
€ 7 800,- € Salome.. 2007. Kombinácia techník na preglejke. 63 x 82 cm. (111. letná aukciaí, 11.06.2013)
€ 7 800,- € Loďky v prístave. 1958. Olej na plátne, 35 x 50 cm. (114. zimná aukcia, 03.12.2013)
Biografia: Narodil sa 16. 11. 1933 v Tisovci. 1951-56 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Mudroch). Najvýznamnejšie súborné výstavy mal v Bratislave (1963-64 a 1968 Mestská galéria, 1983, Výstavná sieň ZSVU, 1997 Slovenská národná galéria). 1961 účasť na Bienále mladých v Paríži a na bienále maľby v Sao Paolo. 1969 Cena Cypriána Majerníka.
Literatúra: Matuštík, R.: Moderné slovenské maliarstvo 1945-63. Bratislava 1965, Kol.: 60. roky vo výtvarnom umení. Katalóg SNG, Bratislava 1995. Kubíková, K.: Rudolf Krivoš. Katalóg SNG, Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 67 |
Odhadovaná cena: | 2 000 – 3 000 € |
Konečná cena: | 2 600 € |
Rok: Okolo 1965
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Dielo pochádza pôvodne zo zbierky dr. Karola Vaculíka (1921 – 1992), významného slovenského umeleckého historika, autora knižných publikácií, expozícií a výstav základného významu. 1952 – 1970 bol riaditeľom Slovenskej národnej galérie.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 56 x 40 cm
Značené: Neznačené
Popis:
„HLAVA“
je zberateľsky vzácne rané dielo Rudolfa Krivoša. Podľa Kataríny Bajcurovej „...v raných portrétoch a autoportrétoch z konca 50. a začiatku 60. rokov radikálnou zjednodušujúcou štylizáciou inšpirovanou kubistickou tvarovou dikciou prehodnocoval dovtedajšie mechanické prepisy optickej skutočnosti. Neskôr konštruktívne cítené tvaroslovie a sklon k výrazovej skratke prehodnotil expresívnymi a novofiguratívnymi prístupmi, sústredil sa na prácu s netradičnými materiálmi a technologickými postupmi. Vo figurálnej tvorbe sa podobne ako A. Barčík a M. Paštéka venoval „rúcaniu modiel“, pričom svoje archetypálne tvary umiestňoval do nečakaných, často konfliktných situácií, ktoré vyplývali z protirečivej povahy súdobej civilizácie, antropologických a existenciálnych problémov človeka...“. Súčasné obchodné renomé Rudolfa Krivoša vychádza z faktu, že bol jedným z profilujúcich zakladateľov Skupiny Mikuláša Galandu (1957). Toto výtvarné zoskupenie (okrem Krivoša najmä Laluha, Kompánek, Rudavský, Paštéka a niektorí ďalší) má historickú zásluhu na obnovení spretrhanej kontinuity moderného výtvarného výrazu v našom výtvarnom umení. Kým Krivošovi druhovia nachádzali oporu v tvorivom odkaze zakladateľov našej moderny (Fulla a Galanda) on sám sa obrátil k poučeniu západoeurópskou novou figuráciou.
Zoznam diel autora: