22. November 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 12 800,- € Zátišie s ľudovým džbánom. 1957. Olej na plátne. 50 x 35 cm. (102. jarná aukcia, 13.03.2012)
€ 11 000,- € Kytica. 1958. Olej na kartóne, 70 x 50 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 9 800,- € Trio. 1986. Olej na preglejke. 62 x 74 cm. (127. jarná aukcia , 15.03.2016)
€ 9 200,- € Ikona IV. 1991. Olej, kombinácia techník na preglejke. 61 x 46 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 9 128,- € Tri fujary. 1981. Olej, kombinácia techník na preglejke. 114 x 90 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
€ 7 800,- € Salome.. 2007. Kombinácia techník na preglejke. 63 x 82 cm. (111. letná aukciaí, 11.06.2013)
€ 7 800,- € Loďky v prístave. 1958. Olej na plátne, 35 x 50 cm. (114. zimná aukcia, 03.12.2013)
Biografia: Narodil sa 16. 11. 1933 v Tisovci. 1951-56 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Mudroch). Najvýznamnejšie súborné výstavy mal v Bratislave (1963-64 a 1968 Mestská galéria, 1983, Výstavná sieň ZSVU, 1997 Slovenská národná galéria). 1961 účasť na Bienále mladých v Paríži a na bienále maľby v Sao Paolo. 1969 Cena Cypriána Majerníka.
Poradové číslo: | 63 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1972
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane popis diela autorovou rukou. Publikované a reprodukované in: Kubíková, K.: Rudolf Krivoš. Tatran, Bratislava 1998. s. 142.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 116 x 89 cm
Značené: Značené vľavo dole "Krivoš 72"
Popis:
„MILENCI III.“
sú dielom dokladajúcim zavŕšenie premien novofiguratívnej estetiky v tvorbe Rudolfa Krivoša. Existencionálna dráma jeho obrazov sa často dotýka hraníc grotesnosti. Ba dá sa povedať, že Krivoš je (popri Jakobym a Paštékovi) protagonistom takejto maliarskej filozofie v našom umení po roku 1945. Nová figurácia sa v súvislostiach slovenského umenia začala frontálne presadzovať okolo polovice šesťdesiatych rokov. Bola azda navýraznejším produktom znovuobjavovania európskej problematiky, existencionalizmu a najmä absurdného divadla: Jarryho, Ionesca, Sartra, Camusa, Mrožeka, Havla. Málokto si však vtedy uvedomoval, že v tomto politickom prostredí poetika absurdity existencie človeka dostávala prevrátený zmysel oproti európskym vzorom. Nebola príjímaná ako nadčasová metafora osudovej podmienenosti individuálneho bytia, ale oveľa viac ako priamočiare zrkadlenie situácií každodenného života. To, čomu sa ľudia na absurdnom divadle v skutočnosti smiali, neboli vypreparované filozofujúce symboly, ale vlastne len nadsázky všednej, každému dôverne známej, socialistickej reality života pred bránami divadla. Takto sa ťaživá absurdita prenášala do oslobodzujúcej katarzie grotesky. Dnes je už nespochybniteľné, že Rudolf Krivoš vniesol do takéhoto názorového rozpoloženia našej novej figurácie svojský a originálny príspevok. Bol celkom neliterárny - prízvukujúci skôr prvoplánovú brutalitu a individuálne traumy, najčastejšie v podobe deformovaného ľudského torza v anonymnom, nepriateľskom priestore a teda viac optickú než duchovnú metaforu existenciálnej situovanosti moderného človeka. Nech už však Krivoš kládol akýkoľvel dôraz na intelektuálsky výklad absurdity, v každom prípade sa významová obojakosť stala poznávacím znamením, základom svojprávnosti jeho príspevku k tradičným postupom novofiguratívnej maľby. Bez ohľadu na premeny ikonografie je v jeho obrazoch stále prítomné napätie, znepokojujúci rozpor medzi duchovnosťou a animálnosťou, zámernou špekuláciou a nespútanou expresiou, drastickou otvorenosťou subjektívneho zaujatia a estétskym vychutnávaním fines jeho maliarskeho predvádzania.
Zoznam diel autora: