22. November 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY KRESBOVÝCH DIEL MILANA LALUHU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 4 400,- Sediaci akt. 1960. Ceruza, uhoľ na papieri. 61 x 43 cm. (92. letná aukcia, 8. 6. 2010)
€ 2 250,- Spiaca (Akt). 1966. Kresba mäkkou ceruzou na papieri. 50 x 71 cm. (121. jarná aukcia výtvarných diel, 17.03.2015)
€ 2 157,60,- Žena z Mičinej. Okolo 1965. Pastel na papieri. 40 x 30 cm. (81. jesenná aukcia, 7.10. 2008)
€ 2 058,02,- Ležiaci akt. 1964. Kresba mäkkou ceruzou, uhľom na papieri. 71 x 53 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
€ 1 858,86,- Veľký akt. 1963. Kresba uhľom, ceruzou na zažltnutom papieri. 60 x 44 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
€ 1 850,- Autoportrét. 1963. Kresba ceruzou na papieri. 43 x 29 cm. (120. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 02.12.2014)
Biografia: Narodil sa 11. novembra 1930 v Tekovských Lužanoch. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1950 – 1955, doc. Ľudovít Fulla, Ernest Zmeták, Bedrich Hoffstädter, Dezider Milly), po skončení štúdia žil v Dolnej Mičinej a v Martine, roku 1958 sa presťahoval do Bratislavy, kde žije a tvorí. Patril k mladým umelcom, ktorí proti dogmatickému uplatňovaniu socialistického realizmu razantne postavili úprimnosť a vnútornú autenticitu výpovede, umenie „pevných a prostých tvarov“. Bol zakladajúcim členom Skupiny Mikuláša Galandu (1957), na XXIII. Bienále v Benátkach (1966) získal Cenu Osvalda Liciniho.
Literatúra: Čepan, Oskár: Na hraniciach reality a mýtu (Laluhov maliarsky vzorec). In: Slovenské pohľady, 107, 1991, č. 6, s. 102-111; Kubíková, Klára: Milan Laluha. Kresby a maľby 1955 – 1997. Kat. výst. SNG. Bratislava 1997; Kolektív: Laluha. Bratislava 1997; Mojžiš, Juraj: Galandovci 1. Trenčín 2003; Mojžiš, Juraj: Galandovci 2. Trenčín 2004.
Poradové číslo: | 68 |
Odhadovaná cena: | 5 000,00 - 6 000,00 € |
Konečná cena: | 15 100 € |
Rok: Okolo 1965
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Pastel na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 68 x 47 cm
Značené: Značené vpravo dole "M. Laluha"
Popis:
„Sediaci akt“
je reprezentačné kresbové dielo Milana Laluhu z jeho najlepšieho tvorivého obdobia. Podľa Kataríny Bajcurovej: „... v zmysle odkazu tvorby klasikov európskej a slovenskej moderny si Laluha vytvoril konštantný maliarsky štýl rozvíjajúci kubofuturistické východiská. Tvorí ho typický, monumentálne štylizovaný tvar nelomenej, ohnivej farebnosti uzavretý do racionálne definovanej lineárnej kontúry a kompozičnej skladby. Výtvarnú metaforu domova, harmóniu človeka a sveta nachádza v tradičnom, vidieckom prostredí: duchovným rodiskom jeho tvorby je stredoslovenská dedina Dolná Mičiná, krajina jeho detstva, ktorá sa mu stala umeleckým osudom. Milan Laluha vstúpil na výtvarnú scénu v druhej polovici 50. rokov 20. storočia ako príslušník mladého pokolenia, ktoré proti dogmám socialistického realizmu razantne postavili úprimnosť a vnútornú autenticitu výpovede, umenie „pevných a prostých tvarov“. Spolu so súčasníkmi – členmi Skupiny Mikuláša Galandu (1957) – ktorí sa prihlásili k odkazu jedného z najvýznamnejších predstaviteľov umeleckej avantgardy Slovenska, začal Laluha vo svojej tvorbe programovo rozvíjať princípy klasickej moderny a neo-moderny. Veľmi skoro objavil a našiel svoj charakteristický výtvarný vzorec, tzv. laluhovskú formulu obrazu (Oskár Čepan), konštantný štýl, svojským spôsobom rozvíjajúci kubo-futuristické východiská. Obraz stavia z veľkých hranatých a zaoblených foriem, kresaných priam sochárskym spôsobom. Zároveň však tvary oživuje farbou – typickým žiarivým, až ohnivým akordom, k červenej a žltej pridáva zelenú a modrú farbu, doplňuje kontrastom čiernej a bielej. Raz volí mäkkú farebnú stupnicu, inokedy siahne po potemnelých tónoch a výsledkom je tlmený šerosvit. Tematizuje tu duchovné rodisko svojej tvorby, stredoslovenskú dedinu Dolná Mičiná, krajinu detstva a mladosti, ktorá sa mu stala umeleckým osudom. Nie je ale maliarom púhych folklórnych námetov. S mimoriadnou, priam halucinačnou posadnutosťou variuje vo svojej tvorbe rozmanité podoby tohto sveta: dedinu v nočných a denných podobách, stromy i domy, zátišia, ženy a mužov, koscov i hrabačky. Výsledkom je obraz pohybujúci sa na zvláštnej hranici zobrazujúceho a nezobrazujúceho, tradičného námetu a netradičnej, modernej formy, archaickosti a novátorstva. Obraz ako zvláštna vizuálna fikcia a poetická metafora zároveň.
Zoznam diel autora: