22. November 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY POROVNATEĽNÝCH DIEL MILANA LALUHU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 35 000,- Odchádzajúca žena. 1968. Olej na dreve. 265 x 152 cm. (119. večerná aukcia, 11.11.2014)
€ 31 000,- Ženy z Mičinej. Okolo 1965. Olej na plátne. 79 x 50 cm. (90. jarná aukcia, 9. 3. 2010)
€ 28 000,- Žena s batohom. 1965. Olej na plátne. 66 x 58 cm.(107. večerná aukcia, 13.11.2012)
€ 17 900,- Žena. 1970-75. Olej na plátne. 90 x 78 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 17 600,- Kytica. Okolo 1957-59. Olej na plátne. 50 x 40 cm. (129. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 14.06.2016)
€ 15 700,- Akt. Okolo 1970. Olejová tempera, kombinácia techník na hrubom papieri. 62 x 40 cm. (122. večerná aukcia, 21.04.2015)
€ 14 500,- Žena. Okolo 1975. Olej na plátne. 90 x 78 cm. (94. aukcia súčasného umenia, 26. 10. 2010)
Poradové číslo: | 60 |
Odhadovaná cena: | 12 000,00 - 14 000,00 € |
Konečná cena: | 13 200 € |
Rok: Okolo 1965
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na vrecovine
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 54 x 43 cm
Značené: Značené vľavo hore "M. Laluha"
Popis:
„ŽENA“
pochádza z najlepšieho tvorivého obdobia Milana Laluhu. Je dôkazom, že Laluha spel v jednej z radikálnych línií vtedajších radikálnych úsilí celkom mimo kontext „ľudového žánru“ až na pomedzie nefiguratívneho prejavu. Do akej miery bol tento sklon jeho tvorby podmienený inšpiráciami historickou avantgardou je otázne. Konkrétne pri Laluhovi – raným, ešte pred-suprematistickým Kazimirom Malevičom, kde je príbuznosť názorov viac než preukázateľná. Sám Laluha takéto vplyvológie razantne odmieta: Malevičovu tvorba vraj v týchto rokoch vôbec nepoznal. Pravde bližšie bude teda asi tvrdenie, že Laluhov variant tradičného slovenského žánru vychádzal z domácich súvislostí, z myšlienkovej atmosféry generačného nástupu okolo roku 1957. Vtedajšia túžba mladých po skutočných životných i umeleckých hodnotách – to všetko bolo vlastne odleskom potreby spretrhanej nádväznosti na medzivojnovú avantgardu, ale aj revoltou proti neznesiteľnej tuhosti socialistického realizmu. Návraty k Fullovi a Galandovi neboli pre týchto maliarov a sochárov len znovuobjavovaním slovenského mýtu. Boli predovšetkým dôvodom predvádzania nepatetickej civilnosti, vybrúsených tvarov obrazu či sochy. Pretože už nešlo ani tak o vytyčovanie heraldických znakov domova tak, ako to robili klasici našej moderny. Pomer k motívu sa stal nesprostredkovaný literárnymi klišé -- rozhodujúcou bola skôr vecnosť, než oslava romantickej utópie, viac individuálne a ľudské než národné konštanty.
Zoznam diel autora: