22. November 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL ENDRE NEMESA Z 30. A 40. ROKOV NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 67 505,- Zvieracie masky. 1936. Olej na plátne. 75 x 100 cm. Štokholm 2012
€ 64 570,- Sen o bielom koni. 1944. Tempera na kartóne. 122 x 153 cm. Štokholm 2012
€ 63 396,- Veľký sprievod. 1944. Olej na plátne. 122 x 153 cm. Štokholm 2012
€ 51 656,- Pantomíma. 1943-44. Olej na plátne. 144 x 114 cm. Štokholm 2012
€ 46 960,- Autoportrét. 1940. Olej na plátne. 39 x 29 cm. Štokholm 2012
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL ENDRE NEMESA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 57 000,- Kompozícia. 1950. Email na železnej platni. 78 x 230 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 47 135,36,- Ateliér. 1937. Olej na plátne. 53 x 65 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
€ 34 000,- Hudobník (Muzika). 1941. Olej na lepenke. 60 x 50 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 30 000,- Bez názvu. 1978-81. Olej, tempera na plátne. 139,5 x 166 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
€ 20 746,20,- Žena pri klavíri. 1935. Olej na plátne. 59 x 80 cm. (83. zimná aukcia, 2. 12. 2008)
€ 20 700,- Čítajúca. 1935. Olej na plátne. 65 x 44 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností , 04.12.2012)
€ 16 000,- Interiér. 1930-35. Olej na plátne. 58, 5 x 76 cm. (115. jarná aukcia výtvarných diel, 11.03.2014)
€ 15 000,- Zátišie s maskou a kvetmi. 1935. Tempera, olej na plátne. 68 x 80 cm. (122. večerná aukcia, 21.04.2015)
Biografia: Pôvodným menom Nágel. Narodil sa 10. 11. 1909 v Pécsvárade v Maďarsku, zomrel 22. 9. 1985 v Štokholme. 1911 sa s rodinou prisťahoval do Levoče, 1914 žil v Spišskej Novej Vsi, od 1924 v Maďarsku, 1927 vo Viedni, potom opäť na Slovensku. 1928-30 pôsobil v Prahe ako novinový kresliar a karikaturista. 1930-35 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Nowak). 1931 premiérovo vystavoval s Prager Sezession. 1932-34 prispieval výtvarnými kritikami do pražského denníka Magyar Ujság. 1933 bol spoločne s Bauenfreundom na študijnom pobyte v Paríži. 1936 sa stal členom Umeleckej besedy v Prahe. V novembri 1938 emigroval do Fínska (1939-40 učiteľ na Slobodnej maliarskej škole v Helsinkách), odtiaľ bol 1940 vyhostený, odišiel do Švédska, azyl však dostal v Nórsku. V Oslo sa prihlásil ako dobrovoľník do nórskej armády. Po jej porážke ušiel do Loka Brunn vo Švédsku a napokon do Štokholmu. 1944-55 riaditeľ a učiteľ na Valands Konstskola pri múzeu v Göteborgu, od 1956 pôsobil v Stokholme. Samostatne vystavoval v Košiciach (1936 s Bauernfreundom), Prahe (1936 s Bauernfreundom, 1963 s Bauernfreundom) Ostrave (s Bauernfreundom). Súborné výstavy mal v Prahe (1966, 1971, 1982), Bratislave (1966, 1972, 2008), Ostrave (1971), Olomouci (1971). Od roku 1939 množstvo individuálnych výstav v západnej Európe a USA.
Literatúra: Oldenburg, A.: Nemes. Göteborg 1955; Starke, J.: Endre Nemes. Štokholm 1970; Milltroth, T.: Endre Nemes. Štokholm 1985; Mašín, J.: Endre Nemes. Praha 1987; Jančár, I.: Endre Nemes. Bratislava 2007.
Poradové číslo: | 49 |
Odhadovaná cena: | 4 000,00 - 5 000,00 € |
Konečná cena: | 3 500 € |
Rok: Okolo 1945
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na lepenke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 18 x 33 cm
Značené: Značené vľavo dole "Endre Nemes"
Popis:
„LEŽIACI AKT“
je zberateľsky zaujímavým dokladom „surrealizmu“ tvorby Endre Nemesa. Pre židovský pôvod - viac ako u ostatných - ovládala Nemesovo umenie, predtuchou vojny ešte znásobená, existencialita nevyhnutnosti odchodu, dočasnosti vlastných úsilí: "Žili sme vo vedomí, že katastrofa je neodvratná. Napriek tomu sme pracovali tak usilovne, ako keď roľník pracuje na svojom poli s vedomím, že musí pôdu obrobiť, nech sa stane čo sa stane". Vedomie celkom konkrétnej individuálnej ohrozenosti bolo možno aj hlavným dôvodom, pre ktoré Nemes prijímal Nowakovo umelecké pôžitkárstvo a nadčasový maliarsky "klasicizmus" s dávkou kritického odstupu. Síce bez výhrad uznával učiteľovu toleranciu, modernistickú minulosť, jeho pedagogickú koncepciu však nepovažoval za celkom úplnú: "Nowak bol vzorný pedagóg, bez obvyklého autoritatívneho profesorstva, s veľkou maliarskou kultúrou a s jedinečným citom pre formu. Jeho maliarska minulosť ...jeho kontakt s nemeckými expresionistami zo združenia "Brücke", jeho priateľstvo zo slávnymi "Blaue Reiter", s maliarom Kleem a inými, mu dodalo všestranný prehľad v súdobých výtvarných smeroch. Zdržanlivo sa choval vlastne len k surrealizmu, ktorý považoval za oneskorený romantizmus". A práve jediný vtedy ešte skutočne živý -izmus, surrealistický "temný prápor podvedomia" bol uhrančivou smernicou Nemesových začiatkov. Na výročných výstavách školy odovzdával daň školskej výuke senzuálnymi zatišiami a krajinami. V skrytosti však kreslil, maľoval oveľa priebojnejšie akvarely a gvaše. Namiesto Nowakom ponúkaného, obrazového usústavňovania vizuálnych senzácií vonkajšej reality sa -- podľa doktríny freudizmu -- vnáral do vlastného vnútra. Skúšal všetky známe surrealistické metódy, zviditeľňoval výrony oslobodeného podvedomia.
Zoznam diel autora: