22. November 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 11 451,- Ležiaca. 1944. Olej na plátne. 78 x 82 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
€ 9 700,- Žena s mačkou. 1959. Olej na plátne, 63 x 45 cm, 12.06.2012)
€ 6 472,- Vyhnaní. 1943. Olej na dreve. 40 x 52 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
€ 3 651,- Poloakt. Okolo 1945. Olej na plátne. 51 x 41 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
€ 2 854,- Pred zrkadlom. Okolo 1944. Olej na dreve. 51 x 41 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
€ 2 522,- Vyzliekajúca sa. 1942. Olej na kartóne. 47 x 36 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
Biografia: Pôvodným menom Neufeld. Narodil sa 18. 1. 1914 v Mohácsi (Maďarsko), zomrel 15. 10. 1967 v Bratislave. 1934-36 navštevoval Lekársku fakultu Univerzity Karlovej v Prahe a súčasne Ukrajinskú akadémiu. 1936-39 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Nowak, absolutórium dostal až 1945). Do 1950 žil v Prahe, 1948-50 asistent na Akadémii výtvarných umení. 1950-53 odborný asistent Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, potom výtvarník v slobodnom povolaní. Od 1943 člen pražského spolku Mánes, ktorý mu 1944 usporiadal prvú samostatnú výstavu. 1945 bol prijatý za člena spolku Hollar. 1946 a 1947 študijné cesty do Francúzska a Švajčiarska. Život ukončil dobrovoľnou smrťou. Samostatne vystavoval v Prahe (1944, 1945, 1946), Bratislave (1947, 1965), Brne (1965) Ostrave (1965), Dolnom Kubíne (1978). Súbornú výstavy mal v Bratislave (1979, Slovenská národná galéria).
Literatúra: Literatúra: Váross, M.: Eugen Nevan. Bratislava 1964; Trojanová, E.: Eugen Nevan, Bratislava 1970; Glasová, A.: Eugen Nevan. Súpis archívnych fondov. Bratislava, Slovenská národná galéria 1970.
Poradové číslo: | 48 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1946 - 49
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 28 x 50 cm
Značené: Značené vpravo dole "E. Nevan".
Popis:
„Ležiaca (Pri čítaní listu)“
patrí do vrcholu tvorby Eugena Nevana rokov 1946 – 49. Nevan bol vtedy – napríklad oproti Matejkovi -- o čosi kompromisnejší. Lyrickosť, ktorú potreboval ako priemetnicu nikdy celkom nezrušeného kontaktu so svetom mimo obrazu, sa stala zároveň príznakom rezíduí umenia starších príslušníkov generácie. V záverečnom a zároveň vrcholnom období rokov 1946--1949 ju Nevan naďalej celkom programovo uchovával. Pravda, v radikálnejšej podobe modernej maliarskej senzibility, presadzujúcej svoje autonómne nároky rovnako v intimite ženských aktov a figúr, v obrazoch mestského života, ale najmä vo vystupňovanej konštruktívnej plošnosti dekoratívneho ľudového žánru (Ženský akt v červenom kresle, okolo 1946; Pri zobliekaní, 1946; Sediaca žena -- Mier, 1946; Mladucha, 1947; V kroji II, 1947; Predavačka kraslíc, 1948; Kvetinárstvo pri Olšanoch, 1948). Nevanov kompromis mal však aj iný, širší význam. Zotrvávanie na súbežnej existencii citového a rozumového, podpora aj jeho významovej, nielen výlučne štýlovej platnosti, ešte viac spriechodnila vyhranenejší Matejkov príklad. Najmä pre hložníkovskú vetvu nasledujúcej generácie sa stala Nevanova maľba pripomienkou, že možnosti znakovej, symbolickej výpovede nie sú ešte vyčerpané a že Matejkov totálny dôraz na výtvarnosť nie je jedinou možnosťou smerovania ďalších maliarskych úsilí.
Zoznam diel autora: