22. November 2016, 19:00
Poradové číslo: | 50 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1940
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Dielo pochádza pôvodne zo zbierky dr. Karola Vaculíka (1921 – 1992), významného slovenského umeleckého historika, autora knižných publikácií, expozícií a výstav základného významu. 1952 – 1970 bol riaditeľom Slovenskej národnej galérie.
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 14 x 17 cm
Značené: Značené vpravo dole " E. Nevan 40".
Popis:
„Žena za stolom“
je maloformátový obraz zo záveru nástupného obdobia tvorby Eugena Nevana. Hoci sa maliarstvo Eugena Nevana právom zvykne uvádzať v priamom susedstve s dielom Matejkovým, nemožno si nevšimnúť aj isté názorové rozdielnosti týchto dvoch "enfants terrible" generácie. Predovšetkým to boli Nevanove spletité, v mnohom tragické životné osudy podmieňujúce jeho umelecké začiatky. Po vypuknutí vojny zostal s Majerníkom, Hoffstädterom a Želibským v Prahe. Kvôli židovskému pôvodu nad ním trikrát visela hrozba deportácie do nemeckého koncentračného tábora. Až roku 1943, keď sa mu za pomoci pražských priateľov podarilo získať potrebné doklady vystúpil z prítmia poloilegality do spoločenského a tým aj výtvarného života. Vtedy aj prijal svoj pseudonym Nevan za úradné priezvisko. Všetky tieto životné okolnosti, ktoré spôsobili Nevanov oneskorený vstup do umeleckého diania (navyše -- na rozdiel od ostatných slovenských Pražanov -- na pôde spolku Mánes), boli akiste dôvodom neobyčajnej vyhranenosti, ale aj odlišnosti jeho maliarstva. A to už od jeho úplných začiatkov. Oproti váhavým, v mnohom kompromisným úvodným hľadaniam Matejku, Nevan začínal s oveľa jasnejšou maliarskou predstavou. Bola podnietená parížskou cestou, ktorú absolvoval ešte ako Nowakov žiak roku 1937. Do Paríža však neprišiel ako umelecký novic z provincie. Už vtedy vynikal nezvyčajným intelektuálnym rozhľadom, širokými umeleckými záujmami od dejín umenia, divadla, baletu, filmu až po orientálnu filozofiu. Tým sa dá vysvetliť, že v Paríži neobjavoval, iba si s istotou potvrdzoval inklinácie, ktoré sa stali trvalými: Deraina, ale nadovšetko Matissa. Nowakov príklad bol tak od začiatku podriadený protikladu lyrického a konštruktívneho. Rafinované rozvíjanie mäkkého plynúceho tvaru a jeho rázneho umiestnenia do presne premyslenej celkovej kompozície obrazu, spolu s dekoratívnosťou a neiluzívnosťou koloristickej arabesky, určuje povahu Nevanových diel z rozhrania tridsiatych a štyridsiatych rokov (Čítajúce dievča pri okne, 1937; Sediaca žena, 1939; Po kúpeli, 1939; Sediaca tanečnica, 1942; V kostýme, 1942).
Zoznam diel autora: