22. November 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠIE KONEČNÉ CENY DIEL ANTONÍNA SLAVÍČKA DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 118 463,- Chalupa na Okoři. okolo1890. Tempera. 50 cm x 66 cm. Praha 2015
€ 112 971,- Z okolí oldřichovce. 1908. Olej na plátne, kartóne. 51 cm x 60 cm. Praha 2015
€ 103 480,- Na okořském potoce. 1908. Olej na plátne, kartóne. 64 cm x 78.5 cm.
Praha 2009
€ 92 472,- Praha z Letné. 1908. Olej na plátne. 51.7 cm x 62 cm. Praha 2011
€ 72 360,- Krajina u Oldřichovce. 1908. Olej na plátne, kartóne. 54 cm x 65 cm. Praha 2014
Biografia: Narodil sa 16. 5. 1870 v Prahe, zomrel 1. 2. 1910 tamže. Po kratšom pobyte na akadémii v Mníchove (1886) vstúpil roku 1887 na pražskej Akadémii výtvarných umení do školy Julia Mařáka. Štúdiá niekoľkokrát prerušil (1889, 1891), ale pokračoval v nich v rokoch 1894 – 99. Stal sa uznávaným vodcom generácie deväťdesiatych rokov (1899 – 1900 viedol po Mařákovi jeho školu) a osobitým predstaviteľom českého neoimpresionizmu. Na jar roku 1907 študijný pobyt v Norimberku, Štrasburgu, neskôr Paríži a Bretagni (Fécamp). Cez Brusel sa potom vrátil domov. Okrem tejto cesty a kratšieho pobytu v Dubrovníku (1909) maľoval iba v Čechách. Slavíček vyšiel z náladového luminizmu Mařákovej školy a podnetov diela A. Chitussiho. Od polovice 90. rokov stál už bezpečne v čele Mařákových žiakov. 1895 vznikajú prvé z jeho pražských motívov. Začína ho zaujímať chvejivá hra slnečných lúčov i jesenné nálady, v ktorých podmanivo vyjadril, iba maliarskymi prostriedkami, neurčitú nostalgiu konca storočia. 1898 dospel k novému vývinovému stupňu: k maľbe farebnou škvrnou, ktorá vyvoláva dojem pohybu a vírenia – právom sa v súvislosti s týmito Slavíčkovými obrazmi hovorilo o zrode českého impresionizmu. 1902 – letný pobyt v Holišove, kde ho pozval J. Herben, prináša obrat: odklon od techniky, ktorú ovládal tak ľahko, že sa mu všetko stalo dostupným, k dôslednému oprosteniu obrazu i formy, k hľadaniu výraznejšieho typu krajiny. Motívy z Kameniček (1903 – 05) sa stali vyvrcholením tejto tendencie. Jadrom Slavíčkoveho diela však ostali pražské motívy. Veľké panorámy Prahy ostali pre svoju maliarsku silu bez obdoby nielen v českom maliarstve: majú jedinečné miesto i v rámcoch európskeho impresionizmu.
Literatúra: Nezval, V.: Antonín Slavíček. Praha 1952; Dopisy Antonína Slavíčka. Praha 1954; Kotalík, J.: Antonín Slavíček – soupis díla. Praha 1965; Tomeš, J.: Antonín Slavíček. Praha 1966.
Antonín Slavíček: 1870 – 1910. SNG. 1962; Brabcová-Orlíková J., Hlaváčková M. : Antonín Slavíček 1870 – 1910. 2004; Hovorková-Naumanová, M.: Antonín Slavíček 1870 – 1910. 1965; Karlíková, Ľ. : Antonín Slavíček: 1870-1910 ; Galerie umění v Karlových Varech 15.5. - 13.7.1980. Galerie výtvarného umění v Chebu červenec. 1980.
Poradové číslo: | 18 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1890
Proveniencia: Súkromná zbierka v Čechách. Na zadnej strane štítok s POPISom diela a potvrdením jeho autenticity z 5.1.1924, podpísané významným českým umeleckým historikom Karlom Mádlom. K dielu sú priložené znalecké posudky dr. Jany Orlíkovej a prof. Petra Wittlicha. Konzultované a overené dr. Michaelom Zacharom v aukčnej sieni European Arts v Prahe.
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 42 x 51,5 cm
Značené: Značené vpravo dole poločitateľne "Slavíček".
Popis:
„Zátišie s cesnakom, cibuľou a skladacím nožíkom“
je zaujímavým dielom významného českého maliara Antonína Slavíčka. Podľa posudku J. Orlíkovej: „... Antonín Slavíček bol vynikajúci a uznávaný krajinkár. Figurálne obrazy u neho takmer nenájdeme. To už skôr zátišia. Hneď na začiatku jeho umeleckej cesty poznáme niekoľko zátiší, na ktorých je ešte cítiť neistotu začínajúceho maliara. Ešte počas štúdia však jeho talent dozrel a tomu zodpovedajú aj niektoré zátišia z 90. rokov. Sú to dokonalé diela. Sem by som zaradila aj posudzovaný obraz. Pre zrovnanie reprodukujem obraz zo súkromnej zbierky, datovaný okolo roku 1894. Potom už v jeho tvorbe prevládli krajiny a pozoruhodné autorské hľadanie vlastnej cesty. V nasledujúcom desaťročí môžeme obdivovať nie príliš časté a pozoruhodné kvetinové zátišia. Rokom 1907 datujú bádatelia väčšiu skupinu Slavíčkových zátiší (Zátišie s porcelánom, Zátišie s pohárom vína a ďaľšie), ktoré úž majú rozvoľnený rukopis a suverenitu danú maliarovým majstrovstvom. Je celkom evidentné, že nami posudzované Zátišie s cesnakom, cibuľou a nožíkom, muselo vzniknúť v prvej etape Slavíčkovej tvorby. Podľa môjho názoru je posudzovaný obraz Zátišie s cesnakom, cibuľou a nožíkom možno pripísať Antonínovi Slavíčkovi a datovať ho okolo roku 1894...“. Ďalší expert, Peter Wittlich konštatuje: „...V Slávičkovej, prevažne krajinárskej tvorbe tvoria obrazy zátiší určité ostrovčeky, z ktorých (okrem súboru z roku 1910, vyvolaného celkom mimoriadnou situáciou maliara) je vývojovo zaujímavý ten z počiatku jeho vlastnej tvorby. Maliar sa v týchto obrazoch vyrovnával postupne s dobovou požiadavkou realistického naturalizmu a s ním zase súvisiacou požiadavkou nového poňatia kompozície zobrazovaných predmetov, od ešte začiatočníckeho Zátišia so zeleninou (1887 – 1890), a ku kompozične i maliarsky zvládnutému Zátišiu s konvicou (1894). Nami sledovaný obraz z toho vyzdvihuje Slavíčkov návyk vidieť zátišie na ľahko šikmej ploche (predná hrana stolovej dosky) a snahu vyjadriť hmotnosť predmetov (hlavne hrniec). Naviac je už ale oveľa pokročilejší vo svetelno – farebnej orchestrácii obrazu a kultivovanosťou štetcového rukopisu. To je však tiež výsledok Slavíčkovho vývoja na poli vlastnej krajinomaľby, kde spájal realistické podnety z Chittussiho so svetelným poňatím svojho učiteľa Júliusa Mařáka v už osobitne, originálnej syntéze. V obrazoch z polovice 90. rokov (ako napr. V sade, 1895 – 1896) vytvára Slavíček až akési kvetinové zátišia, ktoré mu slúžia k tomu, aby minuciózny detail dokázal stále viac spájať s celkom obrazu a to práve pomocou novej, farebno – svetelnej réžie, opierajúcej sa o zjemnenie rukopisu. To je situácia i sledovaného obrazu Zátišie, ktoré už ukazuje túto novú Slavíčkovu maliarsku kultúru, ktorá bude podkladom jeho osobitého uchopenia impresionizmu. Obraz Zátišie s cesnakom, cibuľou a nožíkom je objavom, významne doplňujúcim pohľad na vývoj Slavíčkovho diela v polovici 90. rokov 19. storočia, v dobe jeho epochálneho umeleckého nástupu...“.
Zoznam diel autora: