22. November 2016, 19:00
Biografia: Narodil sa 19. 7. 1913 v Lubine pri Trenčíne, zomrel 27. 8. 1987 v Bratislave. 1927-29 študoval na Obchodnej akadémii v Trenčíne, 1930-32 na Učiteľskom ústave v Prešove, 1933-35 na Učiteľskom ústave v Modre, neskôr pôsobil ako učiteľ. 1941-44 študoval sochárstvo ako mimoriadny poslucháč na Oddelení kreslenia a maľovania na Slovenskej vysokej škole technickej v Bratislave (J. Kostka). Samostatne vystavoval v Bratislave (1946, s E. Semianom, Bratislavský umelecký kabinet - BUK, 1957, 1967, 1982), v Prahe (1966, 1969), Brne (1960, s O. Dubayom, 1970), Berlíne (1961), Káhire (1966).
Literatúra: Kára, Ľ.: Rudolf Uher. Bratislava 1969; Bachratý, B.: Rudolf Uher. Výber z tvorby 1943-1983. Kat. výst. Bratislava, Zväz slovenských výtvarných umelcov 1983; Bajcurová, K.: Tvar-metafora-symbol. O ranom diele Jozefa Kostku a Rudolfa Uhra. In: Otázky a problémy interpretácie slovenského sochárstva prvej polovice 20. storočia. Ars, 1992, č. 1, str. 61-75; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997; Kol. autorov: Rudolf Uher – sochy. Slovart, Bratislava 1998.
Poradové číslo: | 69 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1974 - 75
Proveniencia: Dielo pochádza z pozostalosti Rudolfa Uhra.
Technika: Bronz. 1/5
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: Výška 75 cm
Značené: Značené z vnútornej strany odliatku.
Popis:
„ROHOVÉ OKNO“
má v tvorbe Rudolfa Uhra zvláštnu históriu. Podľa písomného vyjadrenia syna umelca a zároveň starostlivého kurátora jeho výtvarnej pozostalosti, Michala Uhra: „... po prekonaní mozgovej príhody a následnej rekonvalescencii sa Rudolf Uher vrátil k sochárskej tvorbe. Dôsledky nemoci mu znemožňovali prácu s nepoddajnými materiálmi (drevo, kameň, kov) a tak predtým ako sa celú nasledujúcu dekádu zameral na prácu s hlinou, vytvoril niekoľko sôch technikou, pomocou ktorej vznikla prevažná väčšina jeho diel zo 40-tych rokov. Vrstvením sadry na vopred pripravenú konštrukciu. Z tohoto súboru ponechal iba jednu a nazval ju “Rohové okno”. Bezprostredne po jej dokončení vznikla podľa nej v merítku 1:1 socha zo zváranej mosadze, ktorá sa nachádza v zbierke SNG. Sádrový originál bol považovaný za zničený až do roku 2015, kedy pri katalogizovaní jeho celoživotného diela sa zistilo, že od samotného počiatku je zaradený vo verejnej galerijnej zbierke a nikdy nebol vystavený. Po zhotovení bronzového odliatku (ktoré prebehlo pod dohľadom autorových dedičov) bola plastika považovaná za jedno z vrcholných diel autora po prvý raz verejne prezentovaná na výstave Rudolf Uher: Sochy, Danubiana, 2016...“. Podľa Kataríny Bajcurovej pre Rudolfa Uhra: „... socha už nie je výslednicou iluzívneho približovania sa k prírode -- vedie k odhaleniu a stvárneniu vnútornej, intuitívnej zákonitosti vecí. V tvare sú zdôraznené základné prírodné vzťahy: statický a statuárny princíp tiaže, jednoduchá stereometria základných geometrických prvkov a objemov. Skulptívny princíp vystriedal princíp plastický: Uher zachováva celostnosť tvaru, ale rukopisný prednes modelovanej hmoty pokrýva atmosferickou chvejivosťou. Dotyk ruky sa stáva dotykom svetla. Rudimentárnosť zeme sa spája s transcendenciou neba.... Vonkajšie výtvarné podnety, inšpirácia líniou moderného umenia, ktorá v objave sveta exotického a primitívneho umenia nachádzala neznáme a nové kontinenty mysterióznej a vesmírnej citovej komplexnosti, tvarovej a významovej senzibility, rovnako ako duchovná blízkosť k Brancusiho dielu zohrali... úlohu formatívnej tvorivej sily. Táto premena však mala uňho aj domáce paralely: vedomie harmónie ľudského a prírodného bytia si Uher priniesol zo slovenského vidieka, kde ešte pretrvávali tradičné formy roľníckeho života podriadené nemennej logike prírodného cyklu. Východiskom jeho umleckého myslenia bol rodovo zakódovaný vzťah k pôde a prírode“.
Zoznam diel autora: