22. November 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL JANY ŽELIBSKEJ DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 3 186,- Dve. 1990. Kombinovaná technika. 200 x 150 cm. (56. aukcia súčasného slovenského umenia, 10. 5. 2005)
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL JANY ŽELIBSKEJ DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 15 247,- Dvaja. 1988. Kov. 200 cm x 150 cm. Londýn 2016
Biografia: Narodila sa 3. 5. 1941 v Olomouci. 1959-66 študovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Peter Matejka). 1967 sa predstavila prvou samostatnou výstavou "Možnosť odkrývania" v Galérii Cypriána Majerníka. Jej rannú tvorbu charakterizovalo svojrázne nazeranie na interpretáciu ľudského tela a uvedenie problematiky ženskej senzibility na slovenskej výtvarnej scéne. Samostatne vystavovala v Bratislave (1992, 1996, 1999), Žiline (1993, 1996) a Šamoríne (1998). Od začiatku 90. rokov sa výraznejšie zamerala na oblasť video tvorby, je autorkou početných multimediálnych inštalácií, venuje sa fotografii. Je zastúpená v početných súkromných a verejných zbierkach.
Literatúra: Büngerová V., Gregorová L., Rusinová Z., Rusnáková K., Matuštík R.: Katalóg k výstave Zákaz dotyku Jana Želibská. SNG 2012; Jana Želibská. Výber z rokov 1966-1996: december 1996-január 1997. Považská galéria umenia Žilina 1997; Gažovičová, N.: Katalóg k výstave Lesson of Realitvity. Bratislava 2016; Blackwell, W.: Feminism-Art-theory. An Anthology 1968-2014. 2001; Fowkes, M.: The Green Block: Neo-avant-garde Art and Ecology under Socialism. New York 2015; Johnson J. E., Robinson J. C.: Living Gender after Communism. 2006; Klinger, C.: Blindheit und Hellsichtigkeit: Künstlerkritik an Politik und Gesellschaft der Gegenwart.2014; Imre, A.: East European Cinemas. 2005; Bátorová, A.: Aktionskunst in der Slowakei in den 1960er Jahren: Aktionen von Alex Mlynárčik. 2009.
Poradové číslo: | 79 |
Odhadovaná cena: | 15 000 – 17 000 € |
Konečná cena: | 16 800 € |
Rok: 2006
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Objekt, kombinovaná technika
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 73 x 113 cm
Značené: Značené vpravo dole "Jana Želibská“
Popis:
„2x“
je príznačným dielom Jany Želibskej, medzinárodne uznávanej osobnosť našej alternatívnej výtvarnej scény. Podľa Ivana Jančára sa Želibská: "...po počiatočných prácach vychádzajúcich z pop-artového poučenia v rámci realizácie enviromentov, uskutočňuje na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov niekoľko akcií s dôrazom na komunikatívnosť a prelínanie umenia so životom. Jej akčné prejavy sa odohrávajú nielen v prírodnom prostredí, kde vychádza z mytológie alebo ľudových zvykov, ale aj v komornejších mestských prostrediach, kde spolupracuje so svojimi priateľmi. Téma obnaženej ženskej figúry sa v jej tvorbe prelína s vlastnou otvorenosťou, snahou o bezprostrednú komunikáciu a depatetizáciu umenia...". Patrí k progresívnej generácii akčných a konceptuálnych umelcov, ktorí vstúpili na československú výtvarnú scénu v 60. rokoch 20. storočia. Vo svojej ranej tvorbe prehodnotila podnety medzinárodných tendencií, najmä pop-artu a francúzskeho Nového realizmu. Jeho teoretik Pierre Restany v roku 1973 napísal katalóg k jej samostatnej parížskej výstave Chuť raja, kde príznačne nazval Janu Želibskú „večnou snúbenicou jari". V rokoch 1959 - 1965 študovala Jana Želibská na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v ateliéroch grafiky a monumentálnej maľby a v roku 1968 získala štipendijný pobyt v Paríži, ktorý žil práve atmosférou študentských nepokojov. Po návrate domov ju zastihli udalosti augusta 1968. V novembri rovnakého roku spolu s Alexom Mlynárčikom a Karolom Lackom na protest odriekli svoju účasť na medzinárodnom bienále súčasného umenia Danuvius v Bratislave. Aj táto manifestácia politického postoja určila vylúčenie Jany Želibskej z oficiálneho výstavného života po roku 1971 v období normalizácie. Navyše sa vo svojom výtvarnom názore odklonila od akademického školenia. Stála pri zrode environmentu a objektu v 60. rokoch, akcie a konceptu v 70. rokoch, postmoderného objektu a inštalácie na konci 80. rokov a videoumenia v 90. rokoch 20. storočia. Ako jediná vo svojej generácii otvorene tematizovala intimitu, vzťahy mužov a žien, a „oslávila" ženské telo z (proto)feministického východiska. K svojmu vzťahu k feminizmu sa vyjadrila takto: „Nikdy som sa nehlásila k feministickému programu. Ak som bola feministkou, potom som ňou bola celkom nevedomky. Môj pohľad na ženu je rovnaký ako na muža. Od úsmevno-kritického až po sarkastický. Moje prežívanie je veľmi súkromné, a tak všetky získané ‚informácie prerábam, posúvam, dotváram. Čiže hrám sa." (Lucia Gregorová, Vladimíra Büngerová, 1997)
Zoznam diel autora: