22. November 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY POROVNATEĽNÝCH DIEL ERNESTA ZMETÁKA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 5 808,94,- Z košickej kalvárie. 1947. Olej na plátne. 73 x 74 cm. (74. jesenná aukcia, 2. 10. 2007)
€ 5 642,97,- Benátky. 1959. Olej na lepenky. 45 x 49 cm. (81. jesenná aukcia, 7. 10. 2008)
€ 5 600,- Oravský hrad. 1977. Olej na plátne. 80 x 74 cm. (101. zimná aukcia , 06.12.2011)
€ 4 800,- Krajina od Nových Zámkov. Okolo 1950-60. Olej na plátne. 60 x 73 cm. (101. zimná aukcia, 06.12.2011)
Biografia: Narodil sa 12. 1. 1919 v Nových Zámkoch. Zomrel 13. 5. 2004 v Bratislave. 1938 pobyt v súkromnej škole K. Harmosa v Komárne, 1938-43 k študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Aba-Novák, Kontuly), 1943 krátko navštevoval Oddelenie kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT. 1945 sa stal členom Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1946 pobyt v Paríži, 1947 študijná cesta do Talianska. 1949-52 pôsobil ako asistent Ľ. Fullu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1958 cena za grafiku na Bienále v Benátkach. 1980 sprístupnili stálu expozíciu umenia 16.-20. storočia v galérii umenia v Nových Zámkoch, zostavenú zo zbierok, ktoré E. Zmeták spoločne s manželkou D. Zmetákovou venovali galérii.
Literatúra: Güntherová-Mayerová, A.: Ernest Zmeták. Kresby a drevorezy. Bratislava 1949; Saučin, L.: Ernest Zmeták. Bratislava 1970; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1979; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1987; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999; Abelovský, J.: Ernest Zmeták (ed. Uľjana Zmetáková). vyd. Virvar, Bratislava 2014.
Poradové číslo: | 54 |
Odhadovaná cena: | 1 700 – 2 500 € |
Konečná cena: | 1 700 € |
Rok: 1988
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 54 x 38 cm
Značené: Značené vpravo dole "E. Zmeták"
Popis:
“Sicílske zátišie s melónmi“
je dielom „talianskej“ sujetovej líne tvorby Ernesta Zmetáka. Na školské poučenia Aba Novákom potom logicky nadviazala Zmetákova prvá cesta do Talianska roku 1947. Vo Florencii študuje Masacciove fresky a Cavalliniho mozaiky, maľuje v Ríme a prístave Capri. Taliansko, tradície jeho umenia a kultúry, ale i súčasná talianska krajina a život sa takto -- vlastne takmer od samého počiatku zrelej tvorby – stali základným inšpiračným zdrojom umenia Ernesta Zmetáka: … opätovne navštevujem to isté Taliansko a je pre mňa stále nové. Už v študijných rokoch som ho obdivoval pre jeho umenie, ktoré v každom čase bolo späté s životom. V talianskom modernom umení som videl kontinuitu s minulosťou, národné sebavedomie, vecnú triezvosť. … Nemenej ma upútala talianska krajina, ktorá mojej výtvarnej koncepcii vyhovuje svojou bohatou skladbou…“. Tvrdenie o osudovej dôležitosti talianskeho vplyvu nie je – pravda -- v ničom objavné. Doložila ho už dávnejšie výtvarná kritika. Otázkou však zostáva, či niekedy boli z tohto do očí bijúceho faktu vyvodené iné závery, než len triviálne, biografické. Je totiž príznačné, že periodizácia Zmetákovho maliarskeho vývinu sa zvykne určovať ani nie tak podľa jeho štýlových premien, ale skôr v závislosti od miestopisu jeho výtvarných pobytov. Zmeták však ani zďaleka nebol a nie je maľujúci turista, vracajúci sa so železnou pravidelnosťou (v poslednom období každoročne) do pôvabných talianskych miest a mestečiek, aby si domov prinášal niečo na spôsob obrazového cestovného denníka. Taliansko znamenalo a znamená pre maliara hodnotu oveľa podstatnejšiu. Behom času a zhodou mnohých životných i umeleckých okolností sa stalo čímsi, čo mu v konečných dôsledkoch dodalo východziu umeleckú smernicu a zároveň do značnej miery určilo jeho zvláštne postavenie v súvislostiach slovenského výtvarného umenia.
Zoznam diel autora: