07. Marec 2017, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 34 000,- Ženy v kaviarni. Okolo 1955. Olej na kartóne. 29 x 45 cm. (109. jarná aukcia výtvarných diel, 19.03.2013)
€ 29 044,68,- V meste. Okolo 1955-58. Olej na plátne. 110 x 90 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
€ 28 000,- Útek do Egypta. Okolo 1970. Olej na plátne. 30 x 40 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
€ 27 000,- Na poli. 1947. Olej na kartóne. 40 x 53 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
€ 26 000,- Padnutý so psom. Okolo 1968. Olej na sololite. 52 x 60 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
€ 20 000,- Košické dámy najstaršieho remesla 99/105. Okolo 1962. Olej na preglejke. 36 x 21 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 04.12.2012)
€ 16 000,- Muž so zelenými vlasmi a pes. 1968. Olej na sololite. 34, 5 x 36 cm. (127. jarná aukcia výtvarných diel, 15.03.2016)
€ 13 900,- Pred železničnou staničkou. Okolo 1935-38. Olej na preglejke. 26 x 28 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 04.12.2012)
Biografia: Július Jakoby sa narodil 28. 3. 1903 v Košiciach, zomrel 15. 4. 1985 tamže. 1922 sa zapísal na Vysokú školu ekonomickú v Budapešti. V tom istom roku prešiel na súkromnú Slobodnú výtvarnú, kresliarsku a maliarsku školu A. Podolínyiho v Budapešti. Vzápätí sa vrátil do Košíc, kde sa zamestnal ako úradník poisťovne. Od jesene 1922 navštevoval večerné kurzy kresliarskej školy E. Króna pri Východoslovenskom múzeu v Košiciach, kde 1924 s úspechom vystavoval na výročnej výstave poslucháčov. 1926-1928 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti). Štúdiá v druhom ročníku prerušil a vrátil sa do Košíc, kde žil až do konce života ako výtvarník v slobodnom povolaní. Začiatky Jakobyho umeleckého vývinu vyznačila séria pochmúrnych pohrebov a kalvárií. Kľúčovým okamihom Jakobyho maliarstva však bol až rok 1929. V niekoľkých významných dielach z tohoto a nasledujúcich rokov prebral príklad Cézanna. Bolo to však len kompromisné prijatie princípov neiluzívnej, protokubistickej výstavby obrazovej kompozície. Nebudovalo na stavebnej funkcii farebnej škvrny, ale na "valérovaní", prejemnelom rozmývaní olejovej farby, s ktorou maliar zaobchádzal akvarelovým spôsobom. Jeho zrelé diela sú príznačné vyjasnenou paletou, čistými kontúrovanými farebnými škvrnami, rozšafnou prácou s maliarskou hmotou, pôžitkárstvom duchovnej atmosféry obrazu. Opakovane zdôrazňovaný motív tajomných pohybov rúk naznačuje dimenziu vnútorného života zobrazovaného človeka. V týchto dielach čerpal Jakoby z príkladu Rippla-Rónaia
Literatúra: Saučin, L.: Július Jakoby. Bratislava 1960; Marenčin, A.: Košický pustovník. Bratislava 1988; Abelovský, J.: Július Jakoby. Bratislava 1994; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 54 |
Vyvolávacia cena: | 9 000 € |
Konečná cena: | 7 400 € |
Rok: 1955
Proveniencia: Na zadnej strane štítok s popisom diela a štítok SNG Bratislava, podľa ktorého bolo dielo súčasťou jeho samostatnej výstavy v Bratislave (kurátor a autor katalógu: Karol Vaculík, 1958). Dielo pochádza pôvodne zo zbierky dr. Karola Vaculíka (1921 – 1992), významného slovenského umeleckého historika, autora knižných publikácií, expozícií a výstav základného významu. 1952 – 1970 bol riaditeľom Slovenskej národnej galérie
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 30 x 36 cm
Značené: Značené vpravo dole "Jakoby"
Popis:
„Pri košických hámroch“
patrí do série hedonistických kompozícií Júliusa Jakobyho. Rozhodujúcu úlohu dostáva farebná pasta, rovnako aristokraticky vláčne nanášaná, ako plebejsky žiariaca hutnými pigmentami jakobyovského trojzvuku žltej, červenej a zelenej. Toto vzopätie senzuálnosti možno pozorovať už od začiatku päťdesiatych rokov v tradičnom mestskom žánri. Miesto rovravených, naráciou znejasnených “príbehov zo života” sa tu dostáva k slovu maliarske pôžitkárstvo, nezáväzné vychutnávanie optických predností námetu, koloristické senzácie slnkom presvetlených chvíľ pohody a odpočinku. Často v dielach plných podprahovej erotiky, zobrazujúcich milenecké dvojice, odpočívajúce či kúpajúce sa ženy. Pri všetkých týchto Jakobyho dielach si akosi nevdojak spomenieme na známu floskulu Henri Matissa o maliarstve, ktorého jedinou úlohou by malo byť vyjadrenie “rozkoše z jestvovania”.Začiatky Jakobyho umeleckého vývinu vyznačila séria pochmúrnych pohrebov a kalvárií. Kľúčovým okamihom Jakobyho maliarstva však bol až rok 1929. V niekoľkých významných dielach z tohoto a nasledujúcich rokov prebral príklad Cézanna. Bolo to však len kompromisné prijatie princípov neiluzívnej, protokubistickej výstavby obrazovej kompozície. Nebudovalo na stavebnej funkcii farebnej škvrny, ale na "valérovaní", jemnom rozmývaní olejovej farby, s ktorou maliar zaobchádzal akvarelovým spôsobom.
Zoznam diel autora: