07. Marec 2017, 18:00
Biografia: Narodil sa 21. 5. 1879 vo Viedni, zomrel 3. 8. 1952 v Bratislave. 1894-96 študoval na súkromej škole maliara Záhorského v Prahe, 1896-98 na Umelecko-priemyselnej škole v Prahe (prof. Liška), 1898-1900 na Kráľovskej akadémii výtvarných umení v Drážďanoch (prof. Walter, Bantzer, Pohle). 1901-2 bol na študijnom pobyte v USA (pôsobil u P. Rovnianka v Národnom slovenskom spolku v Pittsburghu, zúčastnil sa na výstave Carnegieho ústavu a usporiadal individuálnu výstavu vo Wunderlyho salóne). Od 1902 žil v Skalici, 1903 spoluzakladateľ Grupy uhorsko-slovenských maliarov. 1905 sa usadil vo Vinosadoch-Malom Tŕní, 1908 sa presťahoval do Pezinka, 1911 do Petržalky. 1911-32 mal v Bratislave súkromnú maliarsku školu. 1919 spoluzakladal Spolok slovenských umelcov, 1921 Umeleckú besedu slovenskú. 1941 po odchode M. Benku pôsobil ako vedúci Oddelenia kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT, 1946-50 profesor na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave.
Literatúra: Wagner, V.: Gustáv Mallý. Bratislava 1952; Váross, M.: Gustáv Mallý. Bratislava 1964; Veselý, M.: Gustáv Mallý. Bratislava 1975; Váross, M.: Gustáv Mallý. Bratislava 1989; Bajcurová, K.: Gustáv Mallý. Bratislava 2009.
Poradové číslo: | 56A |
Vyvolávacia cena: | 2 500 € |
Konečná cena: | 2 500 € |
Rok: Okolo 1935
Technika: Pastel na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 37 x 30 cm
Značené: Neznačené
Popis:
„Matka s dieťaťom"
poukazuje na vrchol tvorby Gustáva Mallého rokov 1935-36. Tieto roky boli pre jeho umelecké hľadanie hraničné. Neskôr sa už len obmieňal vlastný sloh z okolia roku 1924. No aj v týchto neskorých časoch jeho umenia nájdeme viacero vynikajúcich vecí (predkladané dielo k nim rozhodne patrí). Upomínajúcich na jeho najlepšie, "špálovské " obdobie (Pridájanie, okolo 1938; Jar v Ždiari, 1936; Na paši -- Pastierka, okolo 1937; Miláčik, okolo 1944). Vzdialený ohlas na maliarstvo Cézanna, ale najmä bližší a silnejší príklad českého Špálu, pomohlo Mallému nájsť východisko z istého napätia, ktoré dotvtedy vytváral neujasnený princíp "dvojitej kresby". Rozihraná, protismerná štruktúra štetcovej kresby takmer mizne. Stavebné plochy obrazových predmetov sú opäť klasicky maliarsky modelované, zároveň však je obrysovou linkou jasne priznaná a zdôraznená ich skladobná funkčnosť. Oslobodená plocha dáva takto možnosť jasavému vyzneniu dekoratívnych farebných tónov (Jarmok v Heľpe, okolo 1932; Trh na námestí Republiky, okolo 1933; Priadka z Mokrého hája, okolo 1934; Dobytčí trh v Heľpe, okolo 1934; Podtatranský motív, okolo 1935; Žena v kroji, okolo 1935; Pastierka, 1934--1936).
Zoznam diel autora: