07. Marec 2017, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 2 921,06,- Milenci. Pred 1970. Olej na plátne. 70 x 95 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
€ 2 655,51,- Milenci. 1962. Olej na vrecovine. 76 x 65 cm. (56. aukcia súčasného slovenského umenia, 10. 5. 2005)
€ 2 500,- Biliard. 1986. Kresba ceruzou na papieri. 61 x 86 cm. (122. večerná aukcia, 21.04.2015)
€ 1 200,- Hlava IV. 1994. Akryl na preglejke. 67 x 72 cm. (121. jarná aukcia výtvarných diel, 17.03.2015)
€ 1 128,59,- Šikmá plocha. 2003. Olej na lepenke. 138 x 123 cm. (39. letná aukcia, 27. 5. 2003
Biografia: Narodila sa 5. Júna 1939 v Behynciach, okres Topoľčany, zomrela 19. marca 2004 v Bratislave. Hoci pochádzala z vidieka, od roku 1941 žila v Bratislave, kde zmaturovala a roku 1958 absolvovala prípravný ročník na vysokoškolské štúdium na SŠUP. Študovala na VŠVU v Bratislave na Oddelení krajinského a figurálneho maliarstva (1958 – 1965, prof. Dezider Milly, prof. Ján Želibský). Jej životným partnerom bol sochár Pavol Tóth, s ktorým zdieľali spoločný ateliér na Drotárskej ulici, vo výtvarníckej „kolónii“, kde bývali a tvorili napríklad Milan Paštéka, Vladimír Kompánek, Viera Kraicová a ďalší. Venovala sa komornej maľbe, kresbe, tapisérii, počas normalizácie ju „živila“ ilustrátorská práca. Bola autorkou osobitého maliarskeho programu inšpirovaného novou figuráciou, surrealizmom a magickým realizmom, ktorý od 60. rokov 20. storočia rozvíjala mimo hlavného prúdu oficiálnej tvorby, tvrdohlavého a uvzato v tvorivom osamotení ateliéru obhajovala „inakosť“ svojho výtvarného názoru a videnia sveta. V 70. rokoch fyzicky zničila časť svojej tvorby z rokov 1972-1978, s ktorou nebola spokojná, aby mohla začať odznova a slobodne tvoriť.
Literatúra: Bachratý, Bohumír: Paľo Tóth - Agnesa Sigetová. Sochy, kresby. Kat. výst. Pezinok: Malokarpatské múzeum, 1985: Kriška Fedor: Agnesa Sigetová. Dvadsať rokov na šikmej ploche. Bratislava: GMB, 2003: Jančár, Ivan – Kriška, Fedor: Agnesa Sigetová. Trenčín 2007.
Poradové číslo: | 175 |
Vyvolávacia cena: | 800 € |
Konečná cena: | 650 € |
Rok: Okolo 2002
Technika: Kresba perom, tušom na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 101 cm
Značené: Neznačené, Cyklus „Metráž“ bol vystavený v bratislavskej súkromnej galérii NOVA (2002)
Popis:
„Metráž“
je dokladom vývinu pochopenia novorealistickej estetiky v tvorbe Agnesi Sigetovej. Od raných diel reprezentovaným trebárs figuratívnou, ale „surovo“ hnietenou maľbou Rozhovor (1963), novofiguratívnou inšpiráciu na plátne Prevoz (1969), dielami ako Medúza, Na hranici krásna (1972) a Zátišie (1975). Všetko sú to charakteristické ukážky tvorby, ktoré vznikla v prvých rokoch normalizácie. Už vtedy z jej temných obrazových asociácií vyžarovalo záhadné napätie, pocity úzkosti a pretrvávajúci nepokoj, pod čo sa podpísala nielen jej osobnosť, ale aj vtedajšia spoločenská klíma. Podobne ako Milan Paštéka sa Sigetová v 70. rokoch 20. storočia dokázala vyhnúť imaginatívnej maniere, ktorá u niektorých autorov (Michal Jakabčic, Viera Žilinčanová) poslúžila ako na prvý pohľad neškodné mimikry voči požiadavkám znovu aktívnej dogmy socialistického realizmu. „Vábenie“ ľahkej a páčivej imaginácie prekonala jej premenou na ironickú a neraz až krutú existencionálnu grotesku, ktorou sa snažila vyrovnať s odvrátenými stránkami medziľudských vzťahov - diela Zakázaný vták (1994), Metráž (2002), Biela Venuša (2003). Strohé, prázdne a nekonkrétne priestory týchto obrazov sú naplnené deformovanými fragmentmi ľudských a zvieracích tiel – pôsobia ako mechanické hračky často ustrnuté v akýchsi neidentifikovateľných bojoch a zápasoch, v obranných gestách a pozíciách. „Celoživotný pocit absurdnosti a prekliatia“ (Fedor Kriška) prekonávala Agnesa Sigetová tvorbou, ktorá bola pre ňu prostriedkom, cestou ako uniknúť pred „démonmi“, ktorí ju, možno povedať až do konca prenasledovali (Katarína Bajcurová).
Zoznam diel autora: