25. Apríl 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL EDWAERTA COLLIERA NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 376, 330,- Zátišie Vanitas s glóbusom, šperkovnicou, medailónmi a knihami. 1662. Olej na plátne. 166,5 cm x 136,5 cm. New York 1999
€ 310, 590,- Zátišie Vanitas so svietnikom, hudobnými nástrojmi, knihami a písacími potrebami. 1662. Olej na plátne. 98 cm x 129,69 cm. New York 2013
€ 280, 638,- Trompe l'oeil, zátišie s písomnými dokumentmi. Olej na plátne. 67 cm x 84,7 cm. Londýn 2002
€ 242, 372,- Zátišie Vanitas so svietnikom, hudobnými nástrojmi, knihami a písacími potrebami. 1662. Olej na plátne. 98 cm x 129,5 cm. Londýn 1998
€ 196, 000,- Zátišie s hudobnými nástrojmi, knihami a glóbusom. 1662. Olej na plátne. 31,5 cm x 26 cm. Paríž 2017
Biografia: Špecialista na zátišia Edwaert Collier (Colyer, Kollier) sa narodil v Brede, ale školenie dostal pravdepodobne v Haarleme. Jeho najstaršie známe maľby vytvoril v reakcii na protagonistov monochrómneho zátišia Pietra Claesza a Willema Claesza Hedu a haarlemských maliarov Jana Jansza van de Velde III a Vincenta van der Vinne. V období 1667 až 1691 žil Edwaert Collier v Leidene. V Londýne pôsobil preukázateľne v období 1693 až 1702. Na svojich posledných zátišiach uvádzal, že ich vytvoril v Leidene alebo v Londýne. Prvé známe dielo Edwaerta Colliera je datované rokom 1661 (Wassenaar, súkromná zbierka) a posledné je zátišie z roku 1707 (Londýn, Sothebyʼs, 07.02.1979). Námety a štýl prvých zátiší, predovšetkým o márnivosti (vanitas), Edwaert Collier rozvíjal na základoch leidenskej tradície prvej tretiny 17. storočia, ktorú reprezentujú diela Jana Livensa, Jana Davidsza de Heem, jeho žiaka Pietra de Ring, Gerrita Doua, postupujúc tiež Davida Baillyho a jeho žiakov Harmena a Pietra Steenwyckovcov. K frekventovanému využívaniu predmetov s notovými a textovým záznamom ho inšpirovali diela Samuela Hoogstratena a možno aj Walleranta Vaillanta a príbuzné trompe lʼoeil Cornelisa Brisého. Jednou z motivácií orientácie Edwaerta Colliera na londýnsky trh mohol byť úspech Samuela Hoogstratena v tomto prostredí.
V počiatočnej tvorbe Edwaert Collier uplatňoval uhladený rukopis a neraz dal vyniknúť charakteru materiálov v drobnopise záznamu, najmä lesklým predmetom. Postupne upúšťal od úzkostlivého, detailného stvárnenia zaznamenaných predmetov a sústredil sa na ich usporiadanie a na intelektuálne náročný program.
Poradové číslo: | 39 |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Konečná cena: | 18 000 € |
Rok: 1671
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na dreve
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 59,5 cm
Značené: Značené na hrane stola: F: 1671
Popis:
„Zátišie s homárom, roemerom a pokálom“
predstavuje podľa expertízy Zuzany Ludikovej: „... konvenčné zátišie, ale premyslené a starostlivo zostavené. Do pozornosti je daný homár položený na čínskom porceláne, priesvitný zelený sklenený roemer a nevšedný pozlátený pokál s vekom. Popularitu skleneného priesvitného roemera priniesli maľby haarlemského Willema Claesza Hedu a homára Jana Davidsza de Heem činného v Antverpách a Utrechte. Edwaert Collier sa často vracal vo svojom repertoári k skôr uvádzaným predmetom a medzi ne patrí aj veľmi individuálne riešený zlatý pokál s vekom, ktorý možno považovať v istom význame i za jeho individuálny atribút. Signované a rokom 1662 datované Zátišie s pokálom, regáliami a párom glóbusov a knihami (Amsterdam, Rijksmuseum, A 3471) vypovedá o počiatočných snaženiach začínajúceho majstra detailne zaznamenať reprodukované predmety. V diele signovanom a datovanom 1664 Zátišie s podnosom, párom glóbusov, hudobnými nástrojmi a ďalšími predmetmi (Paríž, Galerie dʼArt Saint-Honoré) už možno badať posun v prospech voľnejšie podaných tvarov. Ďalšie signované a datované dielo z roku 1691, v ktorého zostave uplatnil zlatý pokál je Zátišie s pokálom, glóbusom, regáliami a miniatúrnym portrétom kráľa Karola I. (dražený na akcii v Londýne, Bonhams, 06.07.2011), tiež v replike z roku 1705 (dražený na akcii v Londýne, Sothebyʼs, 10.04.2003). V redukovaných a menej výpravných zátišiach rovnako uplatnil zmieňovaný zlatý pokál, v roku 1665 (Amsterdam, Sothebyʼs, 13.05.2003) a 1689 (Ludwigsburg, Sothebyʼs, 09.10.2000). Dielo Edwaerta Colliera nebolo predmetom monografického spracovania. Najmä z ikonografického hľadiska boli predstavené jednotlivé obrazy v parciálnych štúdiách. Práve jeho individuálne atribúty, medzi ktorými zohráva netradičný zlatnícky predmet ústrednú pozíciu, bude jeden zo závažných argumentov pri určení autorstva aj v spojitosti so zostavením jeho celoživotného diela.... „.
Zoznam diel autora: