25. Apríl 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 22 000,- Dievča s kvetinou. Okolo 1947. Akvarel, tempera na papieri. 53 x 40 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel, 13.03.2012)
€ 20 000,- Zátišie. 1946. Olej na plátne. 41 x 48 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 15 400,- Hlava ženy. 1946. Tempera na kartóne. 45 x 30 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
€ 15 300,- Hlava ženy. 1963. Tempera na papieri, 36 x 28 cm (106. jesenná aukcia výtvarných diel, 25.09.2012)
€ 15 000,- Hlava ženy (Melanchólia). 1946. Tempera, kombinácia techník na papieri. 59 x 42 cm. (122. večerná aukcia, 21.04.2015)
€ 14 300,- Hlava ženy s kvetom vo vlasoch. Okolo 1947. Tempera na kartóne. 49 x 32 cm. (121. jarná aukcia výtvarných diel, 17.03.2015)
Biografia: Narodil sa 1. 6. 1921 v Nitre, zomrel 1999 v Toronte. Navštevoval večerné kurzy Školy umeleckých remesiel v Bratislave (prof. Fulla). 1938-41 študoval na Oddelení kreslenia a maľovania bratislavskej Vysokej školy technickej (prof. Mudroch). 1945 zakladajúci člen Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. Stal sa členom českého výtvarného spolku Mánes. 1946 účasť na výstave mladého československého umenia v Paríži. 1948 účasť na Bienále v Benátkach. 1957 sa stal predsedom Zväzu slovenských výtvarných umelcov. 1968 po okupácii Československa emigroval do Kanady. Žil v Toronte, 1979 sa presťahoval do Vancouveru. Člen surrealistickej skupiny Melmoth, vydáva surrelalistickú revue Scarabeus. 1990 prišiel po rokoch opäť na návštevu do Bratislavy, v súvislosti s prípravami svojej súbornej výstavy v Slovenskej národnej galérii. Samostatne vystavoval v Trenčíne (1941, s Ghmelom, Šturdíkom a Pribišom), Bratislave (1946, 1947, 1948, 1949, 1950, 1951, 1955,1962, 1964, 1966), Brne (1955), Žiline (1957), Turíne, Miláne, Bologni, Ascone, Modene, Parme, Ríme (všetky 1959), Toronte (1969, 1970, 1974), Caracase (1971), Otawe (1974), Zürichu (1975), New Yorku (1976), Vancouveri (1978, 1980, 1982, 1984), Madride (1980), Reykjavíku (1983). Výstavy súborného diela mal v Nitre (1967, Krajská galéria) a v Bratislave (1991).
Literatúra: Kára, Ľ.: Ladislav Guderna. Bratislava 1960; Matuštík, R.: Moderné slovenské maliarstvo 1945-1963. Bratislava 1965; Kubíková, K.: Ladislav Guderna. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1991.
Poradové číslo: | 74 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1989
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olejová tempera na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 38 x 32 cm
Značené: Značené vpravo dole "Guderna 1989"
Popis:
„TOTEM LÁSKY“
možno považovať za príklad zrelej nadrealistickej tvorby Ladislava Gudernu. Príklon k surrealistickej dogme možno datovať od počiatkov jeho kanadskej emigrácie. Pritom Guderna štúdiami a začiatočnými výtvarnými hľadaniami akoby v skratke obsiahol všetky domáce východiská vlastnej generácie. Ako účastník večerných kurzov na bratislavskej Škole umeleckých remesiel stihol ešte pedagogické pôsobenie Ľudovíta Fullu. Necelé dva roky Mudrochovej lektúry boli už sprevádzané samostatnou intelektuálnou, teoretickou i umeleckou aktivitou v okruhu nadrealistických zborníkov. Gudernove ilustrácie nadrealistickej poézie, ale aj Apollinairových básní, či ľudovej rozprávky Slncový kôň (1941), zostali svojím veristickým symbolizmom -- popri Fabryho a Marenčinových kolážach i raných kresbách Semiana - najreprezentatívnejším plodom priamych kontaktov nášho výtvarného umenia so súdobým nadrealizmom. Oveľa menej však bola vyhranená Gudernova maľba spred roku 1946. Je ťažko klasifikovateľnou spleťou vplyvov, poučení a parafráz: okrem majerníkovského Jazdca (1943), mudrochovského Zátišia so džbánom (1943) a Maliara (1942), nájdeme v tomto období i celkom voľné analógie staršieho senzuálneho civilizmu (Robotníci, 1941) i sentimentu sociálneho umenia (Chudobní, 1941). S ohľadom na maliarov neskorší vývin treba považovať za najdôležitejšie diela, zhodnocujúce preduchovnelá kontúru Rouaulta, i jeho metafyzickú farebnú výrazovosť (Ulica v zime, 1943). No skutočný vývinový zlom v Gudernových raných skusovaniach, datovanie nástupu samostanej koncepcie možno situovať až do roku 1946: "Elektrizovaný... uvoľneným povojnovým ovzduším, prijíma podnety z prehliadky francúzskeho umenia v Prahe a z výstavy pokrokových maliarov republikánskeho Španielska... Zanecháva tu názorové stopy Mattise, Pignon, Vines a najmä Picasso maľbou zo sklonku vojny... Guderna (a s ním svojsky Matejka) v mladej slovenskej maľbe, zdá sa najsilnejšie, najdôslednejšie prijímal podnety posledného obdobia parížskej maľby. Skúšal i tvárne princípy analytického a syntetického kubizmu... Organicky spája tieto ponaučenia so svojou predchádzajúcou skúsenosťou z maľby rouaultovského poňatia..." (Ľubor Kára).
Zoznam diel autora: