25. Apríl 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 33 193,92,- Svedectvo V. 1967. Drevo, sadra, polyester. 112 x 180 x 15 cm. (75. aukcia súčasného umenia, 23. 10. 2007)
€ 25 000,- Červené svetlo. 1996. Bronz, neón. Výška 80 cm. (131. večerná aukcia, 22.11.2016)
€ 9 000,- Preklápanie. 1991. Liaty, farebný epoxid. 97 x 90 cm. (107. večerná aukcia, 13.11.2012)
€ 8 000,- Z cyklu Krajiny. Okolo 1980. Vosk, kombinácia techník. 42,5 x 42,5 x 17,5 cm. Rozmery plastík - Strom: 21 x 12, 5 cm. Figúra: 18 x 12, 5 cm. (125. večerná aukcia, 10.11.2015)
€ 7 000,- Preklápanie. 1991. Liaty farebný epoxid, 97 x 90 cm. (119. večerná aukcia, 11.11.2014)
€ 5 200,- Červená figúra. Okolo 1985-90. Liaty epoxid. 90 x 90 cm. (125. večerná aukcia, 10.11.2015)
Biografia: Narodil sa 8. 11. 1937 v Bratislave. 1952-56 študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (A. Drexler, L. Korkoš). 1956-62 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Kostka ). 1968 cena Grand Prix Danuvius Bratislava. Prvé úspechy získal v 60. rokoch minulého storočia a medzi nimi významné ocenenie na Bienále v Paríži (1969). Počas normalizačného prenasledovania všetkých avantgardných prejavov v 70. rokoch bol odsúdený do vnútornej emigrácie. Obdobie po roku 1989 charakterizuje spoločenské uznanie jeho miesta v slovenskom modernom sochárstve. Od roku 1990 učil na VŠVU v rodnom meste, do roku 1994 bol jej rektorom a odvtedy je univerzitným profesorom. Jeho neustále hľadanie nových možností zobrazenia závažných tém bolo inšpiráciou na vydanie bibliofílie ilustrovanej originálnymi grafickými listami vytvorenými počítačovou grafikou. Bibliofília If/Keď/Když z edície Jedna báseň získala v svojej kategórii v súťaži Najkrajšie knihy Slovenska roku 2003 Cenu Ministerstva kultúry SR. Okrem spomínaného ocenenia v Paríži získal Herderovu cenu vo Viedni (1983), Cenu Martina Benku a Cena Tatrabanky (1997), Pribinov rad 1. stupňa (1998), Rad Ľudovíta Štúra II. stupňa (2004), Cenu predsedu Národnej rady SR (2007). Vystavoval na XVI. Bienale v Sao Paulo, EXPO 92 Sevilla, XLVI. Biennale v Benátkach. Jeho monumentálne sochy sú v La Défense v Paríži a v Olympijskom parku v Soule.
Literatúra: Bajcurová K., Hrabušický A., Rusinová Z., Jozef Jankovič, Bratislava 1998; Mojžiš, J: Jozef Jankovič. Bratislava 2007. ; Jankovič J., Szmudová K. :Jozef Jankovič: výber plastiky, kresby, počítačovej grafiky. Stredoslovenská galéria v Banskej Bystrici, február-marec, 1990. Stredoslovenská galéria v Banskej Bystrici. 1990
Poradové číslo: | 71 |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Konečná cena: | 4 700 € |
Rok: Okolo 1985
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku.
„Hlava (modrá)“
je dielom zrelej tvorby Jozefa Jankoviča. Jeho neskoršie plastiky sú často zredukované len na ľudské končatiny v značne expresívnom a dramatickom výraze. Od počiatočného preferovania kompaktnosti plastiky prechádza k uvoľneniu hmoty, prelínaniu do priestoru, či dokonca sochárskym inštaláciám. V jeho tvorbe 70. – 90. rokov tak našli svojský ohlas konceptuálne východiská a postupy. Výtvarný prejav paralelne rozvíja aj v kresba a grafike. Podľa Zuzany Bartošovej: … (Jozef Jankovič) ... vo svojich sochách sa zväčša venuje existenciálnym problémom svojho vnútra... Hravo a zdanlivo nevážne sa zaoberá základnými etickými otázkami. Strháva masku falošnosti, pretvárky, malichernosti, neúprimnosti, zrady. Pranierujúc stratu ľudskej dôstojnosti hľadá ľudskosť v pravom slova zmysle...“.
Technika: Liaty farebný epoxid
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 82 x 73 cm
Značené: Neznačené
Popis:
„Hlava (modrá)“
je dielom zrelej tvorby Jozefa Jankoviča. Jeho neskoršie plastiky sú často zredukované len na ľudské končatiny v značne expresívnom a dramatickom výraze. Od počiatočného preferovania kompaktnosti plastiky prechádza k uvoľneniu hmoty, prelínaniu do priestoru, či dokonca sochárskym inštaláciám. V jeho tvorbe 70. – 90. rokov tak našli svojský ohlas konceptuálne východiská a postupy. Výtvarný prejav paralelne rozvíja aj v kresba a grafike. Podľa Zuzany Bartošovej: … (Jozef Jankovič) ... vo svojich sochách sa zväčša venuje existenciálnym problémom svojho vnútra... Hravo a zdanlivo nevážne sa zaoberá základnými etickými otázkami. Strháva masku falošnosti, pretvárky, malichernosti, neúprimnosti, zrady. Pranierujúc stratu ľudskej dôstojnosti hľadá ľudskosť v pravom slova zmysle...“.
Zoznam diel autora: