25. Apríl 2017, 19:00
Biografia: Matej Krén sa narodil v Trenčíne, absolvoval Strednú školu umeleckého priemyslu v Bratislave, v štúdiu ďalej pokračoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave a na Akadémii výtvarných umení v Prahe. Už v absolventskom ročníku získal na Medzinárodnej výstave študentov v japonskom Kobe Honor Award (1985).V rokoch 1986-88 realizoval v barrandovskom filmovom štúdiu Bratři v triku animovaný film That´s a movie, ktorý bol uvedený na medzinárodných filmových festivaloch v Berlíne, Paríži, Trenčianskych Tepliciach a v španielskej Huesce, kde za jeho výtvarné stvárnenie obdržal Hlavnú cenu Danzate del Oro (1991).Do roku 1989 sa zúčastnil mnohých výstav ako napr. Artprospekt, Posun artefaktu, Terén a i. v rámci neoficiálnej výtvarnej scény, ktorá svoj prejav neprispôsobovala ideologizovanému vkusu obdobia normalizácie. V tomto zmysle sa do širšieho povedomia verejnosti natrvalo zapísala výstava Suterén (1989), na ktorej skupina bratislavských umelcov dokázala zakódovať do hlbších významových rovín svojich diel esenciu autentického životného pocitu človeka v "reálnom socializme".Po novembrových udalostiach sa spolupodieľal na transformácii Vysokej školy výtvarných umení, kde krátko pôsobil aj ako pedagóg. Od začiatku 90. rokov vystavuje na prestížnych svetových prehliadkach umenia v dôležitých metropolách Európy i zámoria (Amsterdam, Berlín, Budapešť, Chicago, Lisabon, Paríž, Philadelphia, Praha, Sao Paolo, Sevilla, Soul, Viedeň) Matej Krén získal niekoľko prestížnych medzinárodných ocenení: Cenu kritiky a Cenu diváka za prezentované dielo Idiom na Bienále súčasného umenia v Sao Paolo (1994). Hlavnú cenu v celosvetovej výtvarnej súťaži Promotion of the Arts organizovanej UNESCO v Paríži (1995). V tom istom roku mu významná americká nadácia Pollock-Krasner udelila tvorivé štipendium a za úspešnú reprezentáciu slovenského umenia v zahraničí prevzal ocenenie ministra kultúry SR. Krénove diela sú súčasťou mnohých zahraničných i domácich zbierok umenia.
Literatúra: Rusinová, Z.: Karol Baron, Slovart, Bratislava 2003, Peterajová, Ľ. , Jančár I.: Karol Baron, Galéria mesta Bratislava, Bratislava 2001, Hodrová D., Fiala, J., Machalický, J., Jančár, I.: Matej Krén. Knižní příbytky. Praha –Bratislava 2004, Krén, M.: Matej Krén. Introspektíva/Itrospective. (kat.výst.) Spectru Orbis, Skalica 2006, Sykora, P., Krnáčova-Gutleber,A., Krén, M.: Matej Krén. (kat.výst.) Orman, Bratislava 1993, Rusinová, Z., Krén, M.: Les Mondes Virtuels Concrets de Matej Krén. In: Ligeia Dossiers sur L ´art, 2008, roč.XXI,č.85-86-87-88, s.61-68, Spies, W.: Bücher, Schwindel, Babylon. In: Frankfurter Allengemeine Zeitung, 16.7.2004, č. 163, s. 35. Kol.: Slovník Českých a slovenských výtvarných umělcu, Centrum Chagall, Ostrava, 1998-2007.
Poradové číslo: | 81 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1980
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. K dielu je priložený posudok dr. Ivana Jančára.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 112 x 106 cm
Značené: Značené na zadnej strane "Matej Krén 1980"
Popis:
„ZÁTIŠIE S VODNOU FAJKOU“
je rané dielo Mateja Kréna. Podľa Ivana Jančára: „...vychádza ... z princípu maľby starých Holanďanov a vytvára dielo plné tajomnej magickej atmosféry. Jeho hnedá monochrómnosť len zvyšuje tajomnosť diela, jednotlivé predmety na hnedom stole a hnedom pozadí akoby vystupovali z obrazu a zároveň sa v ňom strácali. Výber zobrazených predmetov – nádoby či plynová maska nás zase odkazujú do súčasnosti. Samotnej maľbe sa venuje už počas Štúdií, z hľadiska prelínania jednotlivých vrstiev a hľadania vnútornej podoby obrazu, či obrazov za obrazmi. Nezaujíma sa len o povrchové zobrazenie, ale skúma Ďalšie možnosti chápania a zobrazenia vnútorných nanovo odkrývaných priestorov. Proces premieňania materiálu farby alebo pigmentu ceruzky na niečo úplne iné sa stalo vlastne otvorením do vnútorného priestoru. Matej Krén sa stále považuje za maliara, pretože aj v iných médiách vytvára vlastne maliarske ilúzie Chápe umelca ako komplexnú bytosť a nie ako človeka, ktorý vytvára len obraz. V podstate maľovanie neopúšťa, maliarskymi kompozíciami je pre neho aj stavanie knižných objektov. Ideálna je synestézia, predstava sprevádzaná vnemami z iných zmyslových oblastí, teda komplexné dielo, ktoré nespolupracuje s človekom len na základe jedného zmyslu, ale komplexne. Matej Krén namaľoval veľmi málo obrazov (v súčasnosti je doložených 29 obrazov) a preto sú jeho obrazy prakticky nedostupné. Dielo sa vyznačuje svojou ojedinelosťou a kvalitou vysokej úrovne.
Zoznam diel autora: