25. Apríl 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 24 000,- Mamičkin miláčik. 1945. Olej na plátne. 68 x 47,5 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 23 000,- Les od Oravíc. Okolo 1923-24. Olej na hrubom plátne. 80 x 52 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 21 000,- Mamičkin miláčik. 1945. Olej na plátne. 68 x 47,5 cm.. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 18 100,- Cestou na pašu. Okolo 1922-23. Olej na plátne. 70 x 70 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 14 700,- Uspávanka. Okolo 1930-35. Olej na plátne. 83 x 66 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
€ 13 300,- Súrodenci. Okolo 1935-40. Olej na kartóne. 38 x 29 cm. (122. večerná aukcia, 21.04.2015)
€ 10 290,11,- Ženy na poli. Okolo 1935-37. Olej na plátne. 71 x 82 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
€ 10 000,- Starec. Okolo 1918-19. Olej na plátne 97 x 68,5 cm. (107. večerná aukcia, 13.11.2012)
Biografia: Narodil sa 21. 5. 1879 vo Viedni, zomrel 3. 8. 1952 v Bratislave. 1894-96 študoval na súkromej škole maliara Záhorského v Prahe, 1896-98 na Umelecko-priemyselnej škole v Prahe (prof. Liška), 1898-1900 na Kráľovskej akadémii výtvarných umení v Drážďanoch (prof. Walter, Bantzer, Pohle). 1901-2 bol na študijnom pobyte v USA (pôsobil u P. Rovnianka v Národnom slovenskom spolku v Pittsburghu, zúčastnil sa na výstave Carnegieho ústavu a usporiadal individuálnu výstavu vo Wunderlyho salóne). Od 1902 žil v Skalici, 1903 spoluzakladateľ Grupy uhorsko-slovenských maliarov. 1905 sa usadil vo Vinosadoch-Malom Tŕní, 1908 sa presťahoval do Pezinka, 1911 do Petržalky. 1911-32 mal v Bratislave súkromnú maliarsku školu. 1919 spoluzakladal Spolok slovenských umelcov, 1921 Umeleckú besedu slovenskú. 1941 po odchode M. Benku pôsobil ako vedúci Oddelenia kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT, 1946-50 profesor na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave.
Literatúra: Wagner, V.: Gustáv Mallý. Bratislava 1952; Váross, M.: Gustáv Mallý. Bratislava 1964; Veselý, M.: Gustáv Mallý. Bratislava 1975; Váross, M.: Gustáv Mallý. Bratislava 1989; Bajcurová, K.: Gustáv Mallý. Bratislava 2009.
Poradové číslo: | 6 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1940 – 45
Proveniencia: Významná súkromná zbierka v Čechách. Získané na aukcii Dorotheum, Praha 28. 5. 2016. K dielu je priložený posudok dr. Kataríny Bajcurovej.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 68,5 x 50 cm
Značené: Značené vľavo dole "G. Mallý".
Popis:
„DIEVČA V KROJI“
je reprezentačným dielom Gustáva Mallého. Podľa Kataríny Bajcurovej: „... v 30. rokoch 20.storočia protipólom bohato zaľudnených scén boli kompozície postavené na účinku jednej figúry: Priadka z Mokrého Hája (okolo 1934), Pri kolíske (1936), Dojenie (okolo 1937), Na paši – Pastierka (1938), Pastierka, Žena s batohom, Pridájanie, Šťastná matka ( okolo 1938) i niektoré neskoršie, namaľované v podobnom duchu: Dievča z Mokrého Hája (okolo 1942), Neplač a Miláčik ( okolo 1944,NG Praha). Zväzky maľovaných tuhých čiar zmizli, nahradili ich rôznosmerne usporiadané geometricky štylizované „črepovité“ plochy, racionálne konštruované do vnútorne monumentálnych skladobných celkov: „ ... Mallý kreslí a maľuje pomocou lomených čiar a hrán, tvary zjednodušuje a kubizuje. Ide mu o výrazovú prostotu, údernosť a jadrnosť formy, farby i sujetu. Najlepšie obrazy tohto záverečného obdobia pripomínajú reliéf vytvorený zo sústavy farbistých kryštálov, ktorých steny rozličným spôsobom lomia svetelné lúče, a tak vzniká výsledný efekt brilantnej iskrivosti“ ( Váross 1988, s 90). Hrdinkami týchto malieb boli spravidla ženy, stvárnené buď pri práci, ale častejšie ako matky zachytené počas tichých a neokázalých chvíľ šťastia a potešenia zo svojich malých ratolestí. Aj týmto ľudsky prostým, ale vrúcnym citovým akcentom dokázal maliar prežiariť svoje plátna. Kým napr. Fullove a Bazovského madony – matky stavali na ambivalentnosti sakrálneho a profánneho účinku, na zdôraznenom symbolickom, niekedy až osudovom, duchovnom akcente, Mallý len pretváral všedný, nesymbolický motív do jeho maliarsky svojprávnej obmeny“ – v každom prípade práve táto priamočiarosť, črta zmyslového hedonizmu, nesprostredkovanosť medzi formou a obsahom odlíšila Mallého od jeho súčasníkov, avšak bez toho, aby zmenšila váhu jeho maliarskeho prínosu. Dielo sa vyznačuje svižným, dynamickým maliarskym podaním a farebne kultivovanou zostavou. Vyznačuje sa tiež vysokým stupňom maliarskeho hedonizmu – azda aj preto, že šlo o komorný obraz – možno štúdiu k väčšiemu dielu, ktorá je neobyčajne svižne a sviežo nahodená. Podľa obdobných analógií – krojovaných ženských postáv, pri ktorých sa G.Mallý usiloval aj o portrétnu charakteristiku a zachytenie výrazu tváre svojich modelov, v tomto prípade „modeliek“ (Dievča z Mokrého Hája.1942.LG PMB Liptovský Mikuláš, inv.č O 493, Žena v kroji. Okolo 1940 OG Dolný Kubín, inv.č. O490, Neplač. Okolo 1944, GMB Bratislava, inv.č. A 2377, Priadka. Okolo 1944.SM) možno dielo datovať do obdobia prvej polovice 40.rokov 20. Storočia. To je hlavný rozdiel od starších prác (Žena v kroji. Okolo 1935.OG Dolný Kubín, inv.č. O985, Šťastná matka.1938 LGPMB Liptovský Mikuláš, inv.č. O 283), ktoré sú riešené väčšmi zovšeobecňujúcim spôsobom.
Zoznam diel autora: