25. Apríl 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY POROVNATEĽNÝCH DIEL FRANTIŠKA REICHENTÁLA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 5 000,- Portrét manželky. Okolo 1925. Olej na kartóne. 60 x 47 cm. (92. letná aukcia, 8. 6. 2010)
€ 2 000,- V prístave. Okolo 1930. Olej na plátne. 50 x 55 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 04.12.2012)
€ 2 000,- Žena v šatke. Okolo 1930. Olej na plátne. 80 x 60 cm. (92. letná aukcia, 8. 6. 2010)
Biografia: Narodil sa 6. 5. 1895 v Lehniciach, zomrel 5. 4. 1971 v New Yorku. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Glatz), v Leningrade (prof. Beľajev). 1917-22 pôsobil ako učiteľ kreslenia v Irkutsku. Od 1922 v Bratislave, kde si založil maliarsku školu. 1933-38 profesor na Škole umeleckých remesiel v Bratislave. Študijný pobyt v Nemecku, 1926 v Paríži. Od 1948 žil v USA. Samostatne vystavoval v Paríži (1925), Bratislave (1927, 1937-38), Košiciach (1927, 1937), Prahe (1928, 1946), Leviciach (1933), Nitre (1938), Nových Zámkoch (1938), Žiline (1938). Súborné výstavy mal v Dunajskej Strede (1976) a v Bratislave (1945, 1992, Slovenská národná galéria).
Literatúra: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945, Bratislava 1960, s. 140-141; Zmetáková, D., Kohút, L.: František Reichentál. Kat. výst. Slovenská národná galéria, Bratislava 1992.
Poradové číslo: | 43 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1935
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Tempera na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 44,5 x 39,5 cm
Značené: Značené vpravo dole "Reichentál"
Popis:
„Zlievač II.“
je zberateľsky zaujímavým kresbovým dielom Františka Reichentála. V čase, keď vstupoval na slovenskú výtvarnú scénu, musela sa domácemu publiku jeho prirodzená modernosť zdať niečím celkom neobvyklým. Samozrejme, že sa ozvali hlasy hovoriace o maliarovej nepôvodnosti, ale i rozhodná obrana z radov nastupujúcej domácej moderny, z pera Janka Alexyho: "... Reichentál je maliar, ktorý nepodlieha nijakému eklekticizmu a rovnako sa vie vyhnúť akémukoľvek opisu triezvej realistickej skutočnosti...". Jednako názory odsúvajúce Reichentálovu tvorbu do polohy ekleticizmu, nevlasteneckého svetoobčianstva, prázdneho, nie dostatočne vážneho intelektuálskeho experimentovania, pretrvali až do dnešných čias. Nenaplnili sa nároky vtedajších i súčasných obhajcov Reichentálovho medzivojnového umenia, stavajúceho ho na roveň maľbe Fullu a Galandu z rokov tridsiatych. Nedoceňovanie Reichentálovho diela je pritom z objektívneho pohľadu rovnako tendenčné (svoje tu iste zohrala i umelcova emigrácia do USA roku 1948), ako do istej miery oprávnené. Pri jeho kritickej a neskôr umeleckohistorickej reflexii nesporne pôsobil stereotyp ideálnej predstavy o slovenskom "variante moderny", vylučujúcom uzavretosť výtvarného diela do čisto maliarskych problémov.
Zoznam diel autora: