25. Apríl 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL GÉZU SZÓBELA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
10 000,- € Bretónski rybári. 1934. Olej na plátne. 71 x 60 cm. (125. večerná aukcia, 10.11.2015)
8 796,39,- € Dva akty. Okolo 1920. Olej na plátne. 116 x 145 cm. (29. zimná aukcia, 5. 12. 2001)
4 500,- € Harlekýn. Okolo 1935. Olej na doske. 39 x 29 cm. (123. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 09.06.2015)
4 315,21,- € Jazdec (Egyptský motív). Okolo 1932. Olej na plátne. 110 x 95 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL GÉZU SZÓBELA DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 4 700,- Rodina. Olej na kartóne. 50 x 39 cm. Paríž 2008
€ 4 200,- Kompozícia. Olej na kartóne. 120 x 100 cm. Paríž 2011
€ 4 000,- Súd zázrakov. 1957. Olej na plátne. 205 x 113 cm. Paríž 2007
€ 2 800,- Abstraktná kompozícia. 1954. Olej na kartóne. 101 x 82 cm. Paríž 2013
€ 2 700,- Kompozícia. 1960. Kombinovaná technika na kartóne. 125 x 100 cm. Versailles 2009
Biografia: Narodil sa roku 1905. Po štúdiách v Komárne a Prahe na Ukrajinskej akadémii sa stal žiakom Fernanda Légera v Paríži. Zoznámil sa s nemeckým expresionizmom počas krátkom pobytu v Berlíne. Napokon sa usadil roku 1934 v Paríži. Jeho prvá samostatná výstava v Paríži v tom istom roku sa konala v renomovanej Galérii du Journal des Beaux Arts. V tej dobe tvorí pestrofarebné akvarely a postupne prechádza na pozície abstraktného surrealizmu. Od 1934 vystavuje na Salóne nezávislých a Májovom salóne, v júni 1936 a na Medzinárodnej výstave v lisabonskom Quintas de Salas Artistos Modernes bol Independentes. 1939, vstupuje do československých vojenských jednotiek ako dobrovoľník a odchádza do Anglicka. Tragické spomienky a osobné skúsenosti z ľudskej krutosti pretavil do štyridsiatich kresieb – grafické repliky boli potom zostavené do albumu, ktorý vyšiel roku 1942 (výstava vo Victoria and Albert Museum). Po skončení vojny sa vrátil do Komárna, kde zistil, že nikto z príbuzných neprežil deportácie. 1945 výstava vojnových prác v Galérii Vendôme v Paríži. Žil striedavo v Paríži, Londýne a Ríme, cestoval do Belgicka, Holandska, Švajčiarska, Írska, Rakúska a rôznych oblastí Sicílie. 1953 výstavy v Ženeve, Londýne, Rotterdame, Dubline. Posledné roky svojho života žil v Boulogne – sur - Seine pri Paríži. 1963 samostatná výstava v Galérii Blumenthalban v Paríži.
Literatúra: Brogyányi, K.: Festömüvészet Szlovenszkón. Košice 1931; Abelovský, J., Bajcurová,K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997; Abelovský, J., Bajcurová,K.: Art in changing times. Painting and sculpture in Slovakia 1890–1949. Bratislava 2000.
Poradové číslo: | 70 |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Konečná cena: | 5 900 € |
Rok: Okolo 1962
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na preglejke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 115 x 88 cm
Značené: Značené vľavo hore "Géza Szóbel"
Popis:
„BEZ NÁZVU“
je ojedinelou ukážkou neskoršej a zároveň vrcholnej tvorby profilového príslušníka tzv. komárňanského okruhu Gézu Szóbela. Komárňanský okruh zakladalo umelecké a organizátorské úsilie Karola Harmosa. Po štúdiách sa od roku 1910 usadil v Komárne, kde učil kreslenie na miestnom gymnáziu. Jeho príchodom tu vzniklo významné výtvarné stredisko. Pravda, Harmosova činnosť v Komárne sa po prerušení vo vojnových rokoch naplno rozvinula až po roku 1918, kedy tu otvoril súkromnú kresliarsku školu. Harmosova iniciatíva bola úspešná. Okrem bezprostredných nasledovníkov získali v jeho kresliarskych kurzoch prvé základy výtvarného vzdelania také osobnosti nášho medzivojnového výtvarného umenia, akými boli maliari F. Reichentál, M. Staudt, Ľ. Križan, J. Lörincz, E. Zmeták a aj sochár O. Čičátka. Harmosovi nasledovníci veľmi skoro odchádzali z Komárna do Paríža, Ríma, Budapešti, Berlína a "komárňanský výtvarný okruh" tak zostal len podmienečným projektom našej maliarskej moderny. Z jeho protagonistov hodno spomenúť Barnu Bazilidesa, Alexander Bazilidesa, bratov Martina a Antona Nagyovcov, Júliusa Rauchera, Viktora Ráfaela a cézanistu Ján Pleidela, Zmetákovho spolužiaka u Harmosa a potom aj v ateliéri Vilmosa Aba Nováka na budapeštianskej akadémii. Azda najosobitejším talentom Harmosových žiakov bol práve Gejza Szóbel. V jeho maliarstve -- oproti príkladu učiteľa -- už celkom prevážil programový strohý civilizmus, sprevádzaný lapidárnou, novoklasicistickou tvarovou štylizáciou.
Zoznam diel autora: