25. Apríl 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL PHILIPSA PAUWELSZA WOUWERMANA NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 1, 564, 400,- Brodenie potoka pri love jeleňa. Olej, meď. 28,5 cm x 36 cm. Londýn 2002
€ 1, 268, 820,- Odchod na lov. Olej na preglejke. 52 cm x 67 cm. Londýn 2010
€ 1, 034, 314,- Krajina s vojakmi a napájanie koní. Olej na plátne. 53,5 cm x 67,5 cm. New York 1998
€ 512, 600,- Italizujúca krajina s mladým mužom v žltom kabáte. Olej na plátne. 44.5 cm x 50,8 cm. New York 2003
€ 486, 378,- Vojenské táborisko. Olej na preglejke. 36,5 cm x 41 cm. Londýn 1997
Biografia: Narodil sa 1619 v Haarleme, zomrel 1688 tamtiež. Jeho umelecká dráha začala v roku 1640 registráciou v haarlemskej Gilde sv. Lukáša. Významným spôsobom ho ovplyvnili obrazy Pietra Laera, ktorý sa po rímskom pobyte zdržiaval v rokoch 1639 – 1642 v Haarleme a stal sa protagonistom žánrového maliarstva so scénami situovanými v krajine talianskeho rázu so zvláštnymi svetelnými úkazmi. Wouwermana pri výbere cudzích krajinárskych motívov viedla v neskoršom období medzi inými tvorba Allarta Everdingena, ktorý po škandinávskych cestách od roku 1645 načas tvoril v Haarleme a následne v Amsterdame. Maliarsky rukopis Philipsa Pauwelsa Wouwermana je nezameniteľný, ale vo výbere motívov bol eklektický a nesebestačný.
Poradové číslo: | 33 |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Konečná cena: | 20 000 € |
Rok: Okolo 1690
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 91 x 72 cm
Značené: Neznačené
Popis:
„Skupina jazdcov na odpočinku pri poľovačke na srnce“
je podľa expertízy Zuzany Ludikovej: „... rezultátom dôležitých inovácií dosiahnutých v nizozemskom žánrovom maliarstve i krajinárstve, ktoré kulminovali okolo polovice 17. storočia. Scény odpočívajúcich pocestných, či jazdcov siahajú do tradície haarlemského maliarstva stanovenej Pietrom de Molijn, Salomonom van Ruysdael a z mladšej generácie Isacom van Ostade. Výraz pre svoje invencie nachádzali v pohyboch aktérov a v zázname jedinečnej atmosféry. Jedným z populárnych zúročiteľov spojenia scén vzatých z každodenného života a majstrovsky podaných krajinárskych scenérií bol Philips Pauwelsz Wouwerman. Prezentovaná krajina nepripomína nizozemské prostredie, ale alpské. Autor oblačnou oblohou vystupňoval hĺbku jasne členenej kompozície. Nasledovník Wouwermana, ako reprezentanti mladšej generácie, sústredili svoju pozornosť na kontext akcie a prostredia. Zachytená je scéna odpočinku jazdcov na poľovačke srnca, ako to možno usúdiť z pokojnej pozície jazdcov a sediacich psov a predovšetkým do centra pozornosti daného osla, ktorý nesie zabitého srnca. Zvláštnosťou osla, ktorý je hlavným informačným nositeľom deja je jeho ozdobný postroj, známy z tvorby Nicolaesa Pietersza Berchema. Predpokladaný pobyt Nicolaesa Berchema v Taliansku sa v súčasnosti zdá byť málo pravdepodobný, hoci patrí k najvýznamnejším reprezentantom tzv. italizujúcej krajiny. Motív osla v ozdobnom postroji často opakoval v sprievode ľudí v kroji s typickým klobúkom a pelegrínou severotalianskeho kočovného etnika Savojardov. Maliar obrazu mal nepochybne pred očami grafiku reprodukujúcu Berchemovo dielo a okrem uvedenia nápadného motívu sa pokúsil aj o imitáciu talianskeho prostredia úkazmi atmosférickej premeny horského prostredia.
Zoznam diel autora: