Aukcie | 135. letná aukcia výtvarných diel a starožitností
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 180 000,- Po žatve. 1922-24. Olej na plátne. 76 x 51 cm. (107. večerná aukcia, 13.11.2012) € 176 000,- Slovenská rodina. Okolo 1938-40. Olej na plátne. 70 x 100 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011) € 146 000,- Z Detvy. 1932. Olej na plátne. 81 x 96 cm. (125. večerná aukcia, 10.11.2015) € 120 000,- V jeseni-Turiec. 1947. Olej na plátne, 63 x 83 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013) € 98 000,- Z bošáckeho kraja. 1943. Olej na plátne. 84 x 65 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013) € 90 000,- Na pole (Liptov). 1930 - 32. Olej na plátne. 52 x 75 cm. (119. večerná aukcia, 11.11.2014) € 87 000,- Z Tisovského kraja. 1946. Olej na plátne, 66 x 47 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
Literatúra: Cincík, J.: Martin Benka. Bratislava 1935; Váross, M.: Martin Benka. Bratislava 1952; Váross, M.: Martin Benka. Výber z olejomalieb. Bratislava 1955; Petránsky, Ľ.:Martin Benka. Bratislava 1977; Zborník Martin Benka a slovenská kultúra. Bratislava 1978; Chmelová, E.: Martin Benka, Príbeh maliarovho života. Bratislava, 1980; Váross, M.: Martin Benka. Bratislava 1981; Baranovič, Š. - Zaťková, Ľ.: Martin Benka - sprievodca po živote a diele. Martin 1988; Bajcurová, K.: Martin Benka. Trenčín 2005.
Proveniencia: Pod signatúrou rukou autora ".... cestou z jarmaku Ružomberok 1919"
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 50 x 70 cm.
Značené: Značené vľavo dole "M. Benka"
Popis:
„Cestou z jarmoku v Ružomberku“ je galerijným dielom z počiatkov prvého vrcholu „slovenskej“ tvorby Martina Banku. zavŕšil pre naše maliarstvo záväzný spôsob dispozície "slovenský človek a jeho svet". Jej štýlovú povahu charakterizoval Karol Vaculík takto: "...postupne sa ustálila na veľkej zjednodušenej lapidárnej forme, na istom princípe heroizácie krajiny a človeka, teda na typických prvkoch monumentalizácie. Jej súčasťou boli aj prostriedky štylizácie, pojem statuárnosti a statickosti. Veľký dôraz sa kládol na kompozíciu, pri ktorej princíp symetrality zápasil s prvkami arytmie a zložitejších, náročnejších kompozičných schém. Napokon treba spomenúť farebnosť. Bola neobyčajne dôležitým prvkom obrazovej skladby. Spočívala v redukcii farebnej škály, v prevalencii sýtych, zemitých tónov okrovej, hnedej, ďalej intenzívnej tmavomodrej, v popolavých tmavočervených tónoch...".