26. September 2017, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 9 958,18,- Pancierovaný portrét. 1965. Vosk, tempera, asambláž medeným plechom. 90 x 60 cm. (83. zimná aukcia, 2. 12. 2008)
€ 7 000,- Matka s dieťaťom. Okolo 1960-65. Olej, asambláž plechom na kartóne. 90 x 64 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
€ 6 200,- Exagi Monumentum. 1967. Tempera, kombinácia technik na kartóne. 90 x 60 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
€ 5 600,- Červené mesto. Okolo 1965-70. Olej na kartóne. 73,5 x 120 cm. (126. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 01.12.2015)
€ 5 000,- Autoportrét. 1964. Tempera, asambláž plechom na tenkom papieri. 90 x 60 cm. (84. jarná aukcia, 10. 3. 2009)
€ 5 000,- Vtáčnik. 1964. Tempera, asambláž plechom na tenkom papieri. 90 x 60 cm. (84. jarná aukcia, 10. 3. 2009)
Biografia: Narodil sa 8. 6. 1907 v Budapešti, zomrel 25. 5. 1972 v Prahe. Základy maliarstva získal u F. Gyurkovitsa v Lučenci. 1932-33 súkromné kurzy pozlacovania, návrhárstva plagátov a písmomaliarstva v Martine a Prahe. 1937-38 študoval v Paríži na Académie Julien. 1936-38 študijné cesty v Rakúsku, Švajčiarsku, Švédsku, Francúzsku. 1939-42 výtvarník v slobodnom povolaní v Lučenci, 1942-44 návrhár v továrni na výrobu hračiek v Šahách, 1947-48 v Nových Zámkoch. Člen Maďarskej vedeckej, literárnej a umeleckej spoločnosti. Po 1945 sa okrem maľby rovnocenne venoval aj grafike. Samostatne vystavoval v Bratislave (1937, 1949).
Literatúra: Kubičková, K.: Július Szabó. Bratislava 1972; Kubičková, K.: Július Szabó, zaslúžilý umelec (1907-1972). Výtvarný život, 17, 1972, č. 6, s. 20-26; Kubičková, K.: Július Szabó - Maľba 1930-1945. Zápas I. Kat. výst. Lučenec, Novohradská galéria 1982.
Poradové číslo: | 98 |
Vyvolávacia cena: | 1 800 € |
Konečná cena: | 1 850 € |
Rok: 1968
Technika: Enkaustika, kombinácia techník na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 90 cm
Značené: Značené vľavo dole "Lesben 1968 Szabó Gy"
Popis:
„Lesben (Na postriežke)“
je vynikajúcim dielom neskoršej tvorby Júliusa Szabóa. Bol to maliarsky samouk, ktorému v jeho zložitom zápase o dosiahnutie štatútu slobodného umelca v začiatkoch občas pomáhali len lučeneckí maliari Gyurkovits a Gerö. Jeho východiská boli podobné o čosi skoršej tvorbe Weinera a Reichentála, maliarových kolegov a umeleckých tútorov z bratislavského Kunstvereinu a Masarykovej akadémie. Bol v mnoho príznačnou umeleckou osobnosťou, osudovo poznamenanou bezvýchodiskovým situovaním na pomedzí národných kultúr. Jeho otec bol predsedom revolučného Direktória v Lučenci počas Maďarskej republiky rád. Následkom toho on a ani jeho rodina nedostali štátne občianstvo v novej republike. Mladý maliar sa tak ocitol v bezvýchodiskovej občianskej i umeleckej situácii. Pod tlakom týchto okolností sa Szabó roku 1935 psychicky zrútil a zničil dovtedajšie výtvarné i literárne dielo. Ale onedlho potom, roku 1937 sa predstavil neobyčajne vyspelými maľbami na svojej prvej samostatnej výstave v Bratislave. Až z nich možno odvodiť maliarove východiská. Spočívali v naturalistickej maľbe podfarbenej sociálnym sentimentom, vyznačujúcej sa priamočiarym prehovorom "o svete chudoby, o svete tovární a nádenníkov, práčok, chudobných kuchýň a striedmych radostí, o krásach prírody, ktoré si mohli osvojiť jeho žiadostivé oči" (Klára Kubičková). Rok 1937 bol pre Szabóa prelomový. Po úspešnej výstave dostal štipendium a odcestoval do Paríža, videl výstavu van Gogha, dôverne spoznal dielo Cézanna, Gauguina, Rousseaua. Paríž nerozjasnil len maliarovu paletu. Dravý, optimistický vitalizmus, pritakávanie prostým krásam života ovládlo i duchovné vyznenie jeho maľby
Zoznam diel autora: