14. November 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL VOJTECHA (BÉLU) ERDÉLYIHO DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 7 800,57,- Riečne zátišie. 1929. Olej na plátne. 33 x 41 cm. (72. letná aukcia, 12. 6. 2007)
€ 4 979,09,- Jesenná krajina s jazierkom. Okolo 1935. Olej na plátne. 48 x 37 cm. (61. zimná aukcia, 29. 11. 2005)
€ 1 825,67,- Búrlivá krajina. Okolo 1920. Olej na plátne. 30,5 x 45 cm. (72. letná aukcia, 12. 6. 2007)
€ 2 323,57,- Jesenná krajina s jazerom. Okolo 1935. Olej na plátne. 124 x 97 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL VOJTECHA (BÉLU) ERDÉLYIHO DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 40 020,- Zakarpatská Rus. Okolo 1930. Olej na plátne. 114 x 96 cm. Praha 2008
€ 40 000,- Zátišie. Olej na plátne. 75 x 64 cm. Nižný Hrušov. 2015
€ 33 430,- Krajina pri rieke. Olej na plátne. 135 x 110 cm. Praha 2013
€ 23 250,- Podkarpatská Rus. Olej na kartóne. 94 x 74 cm. Praha 2008
€ 22 610,- Zátišie. Olej na plátne. 57 x 48 cm. Praha 2008
Biografia: Narodil sa 25. 5. 1891 v Zahatí na Podkarpatskej Rusi, zomrel 1955. 1911-16 študoval na maliarskej akadémii v Budapešti, 1922-26 v Mníchove. Študijné pobyty v Paríži a v Taliansku. Člen Spolku výtvarných umelcov v Bratislave a Užhorode. Vystavoval v Prahe (1929), Košiciach (1934).
Literatúra: Nový slovník československých výtvarných umělců, Ostrava 1993; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 29 |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Konečná cena: | 18 500 € |
Rok: Okolo 1930
Proveniencia: Súkromná zbierka na Ukrajine. K dielu je priložené znalecké dobrozdanie, vystavené Zakarpatským oblastným múzeom Jozefa Bokšaya (č. 148, 19. 9. 2014).
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 84, 5 x 69 cm
Značené: Značené vpravo dole "Erdélyi"
Popis:
„HORSKÁ KRAJINA“
je galerijným dielom Vojtecha Erdélyiho. Obraz dokladá duchovný pohyb, ktorý predznačil vývin poslednej generácie nášho secesného expresionizmu - od sentimentality sociálnej témy, cez jej nadľahčenie významovým odstupom až k celkom všeobecnej, zmyslovej obrazovej znakovosti. Jeho maliarstvo, podobne ako umenie Harmosa, bratov Tichých, Kováriho, Prohászku a niektorých ďalších, regionálnou uzavretosťou maďarskej menšiny sputnaných maliarov je však zároveň aj dôkazom, že táto na prvý pohľad zväzujúca skutočnosť nemusela znamenať umeleckú stagnáciu. Obmedzenosť kultúrneho obzoru týchto maliarov podmienila nepochybný eklektický charakter ich maliarskych výkonov. Zúžený, často celkom zmätený priezor inšpirácií však zvláštnym spôsobom zvyšoval intezitu ich neopakovateľného, originálneho pochopenia. To sa pravda dá tvrdiť len o niekoľkých výrazných osobnostiach. Treba pripomenúť najmä priamych pokračovateľov umenia košickej moderny Oraveca a Collinásyho. A predovštkým Erdélyiho. Maliar z Podkarpatskej Rusi je dnes už našou umeleckou históriou v podstate zabudnutým výtvarným zjavom. Dobová kritika však kládla jeho maliarstvo druhej polovice dvadsiatych rokov na roveň Jasuschovi, priznávala mu výnimočné miesto v rozmeroch maliarskej moderny Slovenska: "... jeho maľba presahuje hranice Slovenska, jeho kultúra, jemná výtvarná malebnosť má pôvod v Paríži... (Erdélyiho) absolútne vycibrená maľba hľadá metafyzický obsah. Cez farbu a formu vyjadruje svoje pocity. Tieto pocity sú natoľko abstrahované, že sa ...blýskajú na obraze cez jemnosti maľby ako dych....". Pátos Erdélyiho trudnomyseľného, s najväčšími témami sa pasujúceho symbolizmu (20. storočie, okolo 1930; Fázy lásky, okolo 1930) však veľmi skoro utíchol v menej exkluzívnom, expresívne štylizovanom krajinárstve, či v sentimentálne poňatom sociálnom umení (Nezamestnaní, 1930).
Zoznam diel autora: