14. November 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY SPOLOČNÝCH DIEL STANA FILKU A JÁNA ZAVARSKÉHO DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 1 650 Tubus (zo série "Biely priestor v bielom priestore"). 1974. Objekt - akryl na plátne, dublované na kartóne. Výška 94 cm. (130. jesenná aukcia výtvarných diel, 11.10.2016)
Biografia: Stano Filko
sa narodil 15. 6. 1937 vo Veľkej Hradnej. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení (1959 – 1965) v Bratislave na oddelení monumentálnej maľby u profesorov Dezidera Millyho a Petra Matejku. 1981 – 1990 pôsobil v Nemecku, Kanade a Spojených štátoch. Emigroval vo veľkom štýle. Auto, ktoré ho previezlo cez hranice, vystavil na najprestížnejšej svetovej výtvarnej výstave na Documente v Kasseli (1982) a stal sa prvým slovenským výtvarníkom, ktorý na tomto podujatí participoval. Samostatne výstavoval (výber): 1958 Obrazy — Grafiky, Kultúrny dom, Bánovce nad Bebravou; 1967 - Stano Filko. Obydlí současnosti a skutečnosti, Galerie na Karlovom námestí, Praha;. Grafika, Galérie Václava Špály, Praha; 1969 - Stanislav Filko. Environnement Universel; 1995 - Piata dimenzia, Galéria Cypriána Majerníka, Bratislava; 2001 - Stanislav Filko. Šeherezáda - Žena - Venuša, Galéria Slovenská sporiteľňa, Banská Bystrica; 2008 Triáda – piata – štvrtá – (dimenzia), Slovenský inštitút, Praha; Filkova archa a oltáre súčasnosti, GHMB, Bratislava; 2011 - Mapy ženy rakety, galéria Linea, Bratislava.
Ján Zavarský
v rokoch 1967 - 1968 študoval architektúru na Slovenskej vysokej škole technickej v Bratislave, štúdium scénografie u profesora Ladislava Vychodila absolvoval v roku 1974, bol scénickým výtvarníkom Divadla Andreja Bagara v Nitre. Neskôr pracoval v Štátnom bábkovom divadle v Bratislave a v roku 1979 nastúpil do Trnavského divadla, kde dodnes pôsobí ako scénograf a umelecký šéf. Prednáša na Vysokej škole múzických umení v Bratislave a na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne. Ako hosťujúci pedagóg a scénograf absolvoval v rokoch 1992 - 1993 študijný pobyt na Miami University v štáte Ohio.
Literatúra: Hrabušický, A.: Umenie fantastického odhmotnenia. In: Slovenské vizuálne umenie 1970 – 1985. SNG Bratislava 2003.
Poradové číslo: | 75 |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Konečná cena: | 3 800 € |
Rok: 1976
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Diela boli pôvodne súčasťou súboru Symposion III/76 In memoriam Miloš Laky (1976), do ktorého prispeli viacerí kľúčoví autori aleternatívnej výtvarnej scény: Juraj Bartusz, Milan Bočkay, Klára Bočkayová, Ľubomír Ďurček, Rudolf Fila, Daniel Fischer, Vlado Havrilla, Villiam Jakubík, Jozef Jankovič, Michal Kern, Július Koller, Vladimír Kordoš, Otto Laubert, Juraj Meliš, Igor Minárik, Alex Mlynárčik, Marian Mudroch, Rudolf Sikora, Ivan Štěpán, Tomáš Štraus, Peter Thurzo, Dezider Tóth, Miloš Urbásek a Jana Želibská.
Technika: Objekt - olej, plsť, plexisklo, drevo
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 115 x 61 cm
Značené: Značené vzadu "Zavarský, Filko 1976","Filko, Zavarský 76"
Popis:
„Biely priestor v bielom priestore"
bol spoločným projektom dočasného konceptuálneho triumvirátu Stano Filko, Miloš Laky a Ján Zavarský. Z pohľadu umeleckej histórie sa stal kultovou realizáciou nášho alternatívneho umenia začiatku 70. rokov. Predovšetkým - znamenal radikálny odklon od dovtedajších textových deklarácií smerom k priestorovému (teda hmotnému) artefaktu – k umeniu inštalácie. Ďalším výnimočným prínosom tohoto projektu bola skutočnosť, že akcentoval transcendentnú problematiku bez sprostredkovania určitou, jasne pomenovanou témou (v tom čase najmä inšpirácie vedou o vesmíre v tvorbe Rudolfa Sikoru a ďalších): „... naša tvorba je v protiklade k umeniu objektu, enviromentu, konceptu, hyperrealizmu, minimal-artu, lyrickej a post-geometrickej abstrakcie, opúšťa predmetnú realitu a nesnaží sa o nijaké poznanie o tomto svete. Prekročením hraníc predmetného sveta uvedomujeme si nekonečné prázdno, v ktorom rozvíjame naše myslenie... pomaľovaním čistého bieleho priestoru bielym priestorom vzniká napätie, ktoré predstavuje vnútornú dynamiku nekonečna. Naše subjektívne zobrazenie vnútornej dynamiky nekonečna je bez rytmu a preto sa nepodobá na žiadne výtvarné zobrazenie predmetnej reality...“. Išlo teda o nič menšie, než o pokus o prekročenie konceptuálnych klišé: „... zrušili sme slovo v koncept arte, pričom vznikol čistý biely priestor.... biela farba je symbolom bezfarebnosti, svojou povahou najlepšie vyjadruje pocit nehmotnosti...“.
Zoznam diel autora: