14. November 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL ENDRE NEMESA Z 30. A 40. ROKOV NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 67 505 Zvieracie masky. 1936. Olej na plátne. 75 x 100 cm. Štokholm 2012
€ 64 570 Sen o bielom koni. 1944. Tempera na kartóne. 122 x 153 cm. Štokholm 2012
€ 63 396 Veľký sprievod. 1944. Olej na plátne. 122 x 153 cm. Štokholm 2012
€ 51 656 Pantomíma. 1943-44. Olej na plátne. 144 x 114 cm. Štokholm 2012
€ 46 960 Autoportrét. 1940. Olej na plátne. 39 x 29 cm. Štokholm 2012
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL ENDRE NEMESA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 57 000 Kompozícia. 1950. Email na železnej platni. 78 x 230 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 47 135 Ateliér. 1937. Olej na plátne. 53 x 65 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
€ 34 000 Hudobník (Muzika). 1941. Olej na lepenke. 60 x 50 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 30 000 Bez názvu. 1978-81. Olej, tempera na plátne. 139,5 x 166 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
€ 20 746 Žena pri klavíri. 1935. Olej na plátne. 59 x 80 cm. (83. zimná aukcia, 2. 12. 2008)
€ 20 700 Čítajúca. 1935. Olej na plátne. 65 x 44 cm. (108. zimná aukcia, 04.12.2012)
Biografia: Pôvodným menom Nágel. Narodil sa 10. 11. 1909 v Pécsvárade v Maďarsku, zomrel 22. 9. 1985 v Štokholme. 1911 sa s rodinou prisťahoval do Levoče, 1914 žil v Spišskej Novej Vsi, od 1924 v Maďarsku, 1927 vo Viedni, potom opäť na Slovensku. 1928-30 pôsobil v Prahe ako novinový kresliar a karikaturista. 1930 -35 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Nowak). 1931 premiérovo vystavoval s Prager Sezession. 1932-34 prispieval výtvarnými kritikami do pražského denníka Magyar Ujság. 1933 bol spoločne s Bauenfreundom na študijnom pobyte v Paríži. 1936 sa stal členom Umeleckej besedy v Prahe. V novembri 1938 emigroval do Fínska (1939-40 učiteľ na Slobodnej maliarskej škole v Helsinkách), odtiaľ bol 1940 vyhostený, odišiel do Švédska, azyl však dostal v Nórsku. V Oslo sa prihlásil ako dobrovoľník do nórskej armády. Po jej porážke ušiel do Loka Brunn vo Švédsku a napokon do Štokholmu. 1944-55 riaditeľ a učiteľ na Valands Konstskola pri múzeu v Göteborgu, od 1956 pôsobil v Stokholme. Samostatne vystavoval v Košiciach (1936 s Bauernfreundom), Prahe (1936 s Bauernfreundom, 1963 s Bauernfreundom) Ostrave (s Bauernfreundom). Súborné výstavy mal v Prahe (1966, 1971, 1982), Bratislave (1966, 1972, 2008), Ostrave (1971), Olomouci (1971). Od roku 1939 množstvo individuálnych výstav v západnej Európe a USA.
Literatúra: Oldenburg, A.: Nemes. Göteborg 1955; Starke, J.: Endre Nemes. Štokholm 1970; Milltroth, T.: Endre Nemes. Štokholm 1985; Mašín, J.: Endre Nemes. Praha 19
Poradové číslo: | 38 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1932
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane nálepka, podľa ktorej bol obraz súčasťou legendárnej aukcie diel z pozostalosti E. Nemesa (Stockholm, 2012. Vydražené (aj s províziou) za 25 000 €)
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 90 x 130
Značené: Značené na zadnej strane "Endre Nemes 1932".
Popis:
„Traja klauni s loptou“
je zberateľsky zaujímavým dokladom východísk „surrealizmu“ ranej tvorby Endre Nemesa. Práve jediný vtedy ešte skutočne živý -izmus, surrealistický "temný prápor podvedomia" bol uhrančivou smernicou Nemesových začiatkov. Na výročných výstavách školy odovzdával daň školskej výuke senzuálnymi zatišiami a krajinami. V skrytosti však kreslil, maľoval oveľa priebojnejšie akvarely a gvaše. Namiesto Nowakom ponúkaného, obrazového usústavňovania vizuálnych senzácií vonkajšej reality sa -- podľa doktríny freudizmu -- vnáral do vlastného vnútra. Skúšal všetky známe surrealistické metódy, zviditeľňoval výrony oslobodeného podvedomia. Kreslil automaticky, bez sujetového zámeru, inšpiroval sa umením primitívov a duševne chorých (akvarely a gvaše -- Tri ženy, 1934; Prechádzajúca sa, 1934; Bojová scéna, 1934; Maliar a model, 1934; Podľa schizofrénnych kresieb, 1934; Pomník básnika, 1935; Rozhovor, 1935; Pohreb, 1935; Šašo, 1935; Podľa Poussina, 1936). Viac než akadémia znamenalo pre rozvin jeho umenia priateľstvo, vášnivé diskusie s českými vrstovníkmi z pražskej Umeleckej besedy, budúcimi protagonistami "Skupiny 42" - Františkom Hudečkom, Františkom Grossom a najmä ich "domácim" teoretikom Jindřichom Chalupeckým. To však prinieslo i včasný odklon jeho cesty od nadrealizmu ortodoxného razenia.
Zoznam diel autora: