14. November 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 11 451 Ležiaca. 1944. Olej na plátne. 78 x 82 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
€ 9 700 Žena s mačkou. 1959. Olej na plátne. 63 x 45 cm. (105. letná aukcia, 12.06.2012)
€ 6 472 Vyhnaní. 1943. Olej na dreve. 40 x 52 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
€ 3 651 Poloakt. Okolo 1945. Olej na plátne. 51 x 41 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
€ 2 854 Pred zrkadlom. Okolo 1944. Olej na dreve. 51 x 41 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
€ 2 522 Vyzliekajúca sa. 1942. Olej na kartóne. 47 x 36 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
Biografia: Pôvodným menom Neufeld. Narodil sa 18. 1. 1914 v Mohácsi (Maďarsko), zomrel 15. 10. 1967 v Bratislave. 1934-36 navštevoval Lekársku fakultu Univerzity Karlovej v Prahe a súčasne Ukrajinskú akadémiu. 1936-39 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Nowak, absolutórium dostal až 1945). Do 1950 žil v Prahe, 1948-50 asistent na Akadémii výtvarných umení. 1950 -53 odborný asistent Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, potom výtvarník v slobodnom povolaní. Od 1943 člen pražského spolku Mánes, ktorý mu 1944 usporiadal prvú samostatnú výstavu. 1945 bol prijatý za člena spolku Hollar. 1946 a 1947 študijné cesty do Francúzska a Švajčiarska. Život ukončil dobrovoľnou smrťou. Samostatne vystavoval v Prahe (1944, 1945, 1946), Bratislave (1947, 1965), Brne (1965) Ostrave (1965), Dolnom Kubíne (1978). Súbornú výstavy mal v Bratislave (1979, Slovenská národná galéria).
Literatúra: Váross, M.: Eugen Nevan. Bratislava 1964; Trojanová, E.: Eugen Nevan, Bratislava 1970; Glasová, A.: Eugen Nevan. Súpis archívnych fondov. Bratislava, Slovenská národná galéria 1970.
Poradové číslo: | 40 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1940
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Z pozostalosti autora. Na zadnej strane poločitateľná pečiatka, podľa ktorej bolo dielo vystavené v Topičovom salóne v Prahe (40. roky?).
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 31 x 40, 5 cm
Značené: Značené vpravo dole "E. Nevan 40".
Popis:
„Čítajúca“
patrí do záveru úvodnej periódy tvorby Eugena Nevana. Hoci sa jeho maliarstvo Eugena Nevana právom zvykne uvádzať v priamom susedstve s dielom Matejkovým, nemožno si nevšimnúť aj isté názorové rozdielnosti týchto dvoch "enfants terrible" generácie. Predovšetkým to boli Nevanove spletité, v mnohom tragické životné osudy podmieňujúce jeho umelecké začiatky. Po vypuknutí vojny zostal s Majerníkom, Hoffstädterom a Želibským v Prahe. Kvôli židovskému pôvodu nad ním trikrát visela hrozba deportácie do nemeckého koncentračného tábora. Až roku 1943, keď sa mu za pomoci pražských priateľov podarilo získať potrebné doklady vystúpil z prítmia poloilegality do spoločenského a tým aj výtvarného života. Vtedy aj prijal svoj pseudonym Nevan za úradné priezvisko. Všetky tieto životné okolnosti, ktoré spôsobili Nevanov oneskorený vstup do umeleckého diania (navyše -- na rozdiel od ostatných slovenských Pražanov -- na pôde spolku Mánes), boli akiste dôvodom neobyčajnej vyhranenosti, ale aj odlišnosti jeho maliarstva. A to už od jeho úplných začiatkov. Oproti váhavým, v mnohom kompromisným úvodným hľadaniam Matejku, Nevan začínal s oveľa jasnejšou maliarskou predstavou. Bola podnietená parížskou cestou, ktorú absolvoval ešte ako Nowakov žiak roku 1937. Do Paríža však neprišiel ako umelecký novic z provincie. Už vtedy vynikal nezvyčajným intelektuálnym rozhľadom, širokými umeleckými záujmami od dejín umenia, divadlo, balet, film až po orientálnu filozofiu. Tým sa dá vysvetliť, že v Paríži neobjavoval, iba si s istotou potvrdzoval inklinácie, ktoré sa stali trvalými: Deraina, ale nadovšetko Matissa.
Zoznam diel autora: