14. November 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 11 451 Ležiaca. 1944. Olej na plátne. 78 x 82 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
€ 9 700 Žena s mačkou. 1959. Olej na plátne. 63 x 45 cm. (105. letná aukcia, 12.06.2012)
€ 6 472 Vyhnaní. 1943. Olej na dreve. 40 x 52 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
€ 3 651 Poloakt. Okolo 1945. Olej na plátne. 51 x 41 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
€ 2 854 Pred zrkadlom. Okolo 1944. Olej na dreve. 51 x 41 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
Biografia: Pôvodným menom Neufeld. Narodil sa 18. 1. 1914 v Mohácsi (Maďarsko), zomrel 15. 10. 1967 v Bratislave. 1934-36 navštevoval Lekársku fakultu Univerzity Karlovej v Prahe a súčasne Ukrajinskú akadémiu. 1936-39 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Nowak, absolutórium dostal až 1945). Do 1950 žil v Prahe, 1948-50 asistent na Akadémii výtvarných umení. 1950 -53 odborný asistent Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, potom výtvarník v slobodnom povolaní. Od 1943 člen pražského spolku Mánes, ktorý mu 1944 usporiadal prvú samostatnú výstavu. 1945 bol prijatý za člena spolku Hollar. 1946 a 1947 študijné cesty do Francúzska a Švajčiarska. Život ukončil dobrovoľnou smrťou. Samostatne vystavoval v Prahe (1944, 1945, 1946), Bratislave (1947, 1965), Brne (1965) Ostrave (1965), Dolnom Kubíne (1978). Súbornú výstavy mal v Bratislave (1979, Slovenská národná galéria).
Literatúra: Váross, M.: Eugen Nevan. Bratislava 1964; Trojanová, E.: Eugen Nevan, Bratislava 1970; Glasová, A.: Eugen Nevan. Súpis archívnych fondov. Bratislava, Slovenská národná galéria 1970.
Poradové číslo: | 47 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1936 – 40
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Z pozostalosti autora.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 29 x 49 cm
Značené: Značené vľavo dole poločitateľne "E. Neva..."
Popis:
„Zátišie“
je príkladom riešenia protikladu lyrického a konštruktívneho v ranej tvorbe Eugena Nevana. Rafinované rozvíjanie mäkkého plynúceho tvaru a jeho rázneho umiestnenia do presne premyslenej celkovej kompozície obrazu, spolu s dekoratívnosťou a neiluzívnosťou koloristickej arabesky, určuje povahu Nevanových diel z rozhrania tridsiatych a štyridsiatych rokov (Čítajúce dievča pri okne, 1937; Sediaca žena, 1939; Po kúpeli, 1939; Sediaca tanečnica, 1942; V kostýme, 1942). Súbežne však odovzdáva daň nielen generačnému názoru, ale aj frustrácii z osobného osudu. Zriekol sa však obvyklých inotajných narážok, dôraz kladie na bezprostrednosť podania (Deportovanie do koncentráku, 1942; Vysťahovalci, 1942; Lidice, 1943; Zabitý, 1943). Z pohľadu jeho celého diela, Nevan v týchto niekoľkých "skutočnostných" obrazoch zabudol na už dosiahnutú kultivovanosť vlastného umenia. Zdôrazňuje silný výraz, ničím nezjemnený štetcový ťah v hnetení stmavnutej farebnej pasty. Symbolický, špekulatívny dôraz je i v tomto okruhu Nevanovho diela celkom ojedinelý a pravdu povediac neorganický (Medúza, 1942; Vojnové zátišie -- zátišie s lebkou, 1944).
Zoznam diel autora: