14. November 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 10 000 Golgota. 1930. Olej na plátne. 116 x 125 cm. (131. večerná aukcia, 22.11.2016)
€ 6 000 Vojna. Okolo 1940. Olej na plátne. 73 x 78 cm. (131. večerná aukcia, 22.11.2016)
€ 5 000 S koňom. 1935. Olej na plátne. 56 x 66 cm. (125. večerná aukcia, 10.11.2015)
€ 2 854 Na trhu v Šamoríne. Okolo 1935. Olej na plátne. 45,5 x 64 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
€ 2 500 Krčma v Šamoríne. Okolo 1930. Olej na plátne, dublované. 63 x 84 cm. (123. letná aukcia, 09.06.2015)
Biografia: Narodil sa 8. 11. 1896 v Šamoríne, zomrel 10. 12. 1976 v Budapešti. Študoval na Umelecko-priemyslovej škole v Budapešti, 1924 bol na polročnom študijnom pobyte v Berlíne. Do 1946 žil v Šamoríne, potom bol presídlený do Maďarska (tam prijal prídomok Tallós). Zúčastňoval sa na výstavách bratislavského Kunstvereinu a Maďarskej spoločnosti pre vedu, literatúru a umenie. Samostatne vystavoval v Bratislave (1935, spolu s Lörinzom), Košiciach (1936). Súbornú výstavu mal v Šamoríne (1966).
Literatúra: Brogyányi, K.: Festomuvészet Szlovenszkón. Košice 1931; Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945. Bratislava 1960, s. 144-146; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 32 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1936
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 49 x 59 cm
Značené: Značené vpravo dole poločitateľne "Tallós ...1936"
Popis:
„Adam a Eva“
patrí do „šamorínskeho“ obdobia tvorby Štefana Prohászku. Sám seba nazýval "maďarským realistom". Toto jeho sebahodnotenie sa však nemusí chápať v číro národnej, či dokonca nacionalistickej rovine. Vyjadruje skôr jeho základný umelecký postoj, úsilie o presné maliarske postihnutie sociálnej, politickej, národnostnej reality juhoslovenského vidieka. V mene toho nesúrodo kombinuje protirečivé štýlové postupy kresebne lineárneho expresionizmu, štylizovaného symbolizmu, či tvarovo zjednodušujúceho protokubizmu. Bezvýhradný modernista by pravdaže postupoval presne naopak -- v intenciách puristickej čistoty štýlu, v rámcoch ktorej je námet vecou celkom druhoradou. Len tomto zmysle možno Prohászku považovať za programového samouka, bez zábran siahajúceho po všetkých dostupných štýlových inšpiráciách, ktoré mu doba ponúkala. Takto si možno vysvetliť i existenciou secesno-symbolickej línie jeho zrelej maľby, v ktorej podobne ako Karol Harmos, či Július Tichý predvádza nadčasové, skeptické metafory života človeka modernej doby (V knižnici, okolo 1930; Na diamantových horách, 1930 --1935).
Zoznam diel autora: