14. November 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 5 000 Pod stromom . 1931. Olej na plátne. 96 x 63 cm. (134. večerná aukcia, 25.04.2017)
€ 4 800 Nitra. Okolo 1920. Olej na plátne. 130 x 180 cm. (126. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 01.12.2015)
€ 3 200 Pohľad na Bratislavský hrad. Okolo 1920. Olej na kartóne. 44 x 32 cm. (127. jarná aukcia výtvarných diel, 15.03.2016)
€ 3 000 Pohľad na Nitru. 1929. Olej na plátne. 84 x 133 cm.. (129. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 14.06.2016)
€ 3 000 Most pri Tisovci. 1935. Olej na kartóne. 37 x 55 cm. (131. večerná aukcia, 22.11.2016)
Biografia: Narodil sa 29. 8. 1890 vo Štvrtku na Ostrove, zomrel 24. 3. 1960 v Bratislave. V rokoch 1907-14 študoval na Akadémii výtvarných umení vo Viedni (prof. Griepenkerl, Bacher), potom na Akadémii Julien v Paríži. V rokoch 1914-18 bol ako cudzí štátny príslušník internovaný v kláštore vo francúzskom mestečku Espalion. Od roku 1918 žil v Nitre, kde v rokoch 1925-31 viedol súkromnú maliarsku školu. V rokoch 1920 -25 pracoval v Paríži. V roku 1929 sa natrvalo usadil v Bratislave, kdesi v roku 1938 otvoril súkromnú maliarsku školu. 1941-45 pôsobil ako profesor na Oddelení kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT.
Literatúra: Dvořáková, Z.: Maximilián Schurmann. Bratislava 1971; Zmetáková, D.: Max Schurmann. Výber z krajinárskej tvorby. Katalóg Slovenskej národnej galérie, Bratislava 1980; Valent, Š.: Maximilián Schurmann 1890 -1960. Katalóg Galérie F. Studeného, Nitra 1990; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 8 |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Konečná cena: | 6 000 € |
Rok: Okolo 1920
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 100 x 150 cm
Značené: Značené vľavo dole "Max Schurmann"
Popis:
„Jazierko na okraji lesa“
je formátom reprezentačnou ukážkou luminizmu Maxa Schurmanna. Jeho mladícke maliarske skusovanie predstavuje azda jedinú, i keď veľmi oneskorenú splátku dlhu našej maľby monetovskému impresionizmu (s Monetom sa Schurmann spoznal osobne, dokonca maľoval v záhrade jeho ateliéru). Absolventa viedenskej akadémie zaviala prvá svetová vojna do impresionistickej "Mekky" Giverny, kde v krátkom období rokov 1914-1915 vytvoril cyklus diel, v ktorých harmonicky štylizované zelené a ružovofialové farebné škvrny strácali lokálnu funkciu (Hlava ženy v červenom klobúku, 1910 --1914; Ráno v Giverny, 1914; Záhrada Clauda Moneta 1914; Kosenie sena v Giverny, 1914; Tri stromy v hmle, 1914). Tento nádejný začiatok však predčasne ukončila maliarova internácia ako cudzinca vo francúzskom Espalione. Schurmann sa pokúsil znova nadviazať na francúzske východiská až od polovice dvadsiatych rokov. Vo vtedajšom úvodnom rozvine našej moderny, v čase Benkovho druhého maliarskeho heroizačno-monumentalizačného vrcholu, i v súvislostiach secesného expresionizmu košickej moderny a jej súbežcov z komárňanského okruhu, raných pokusov Bazovského, Alexyho, ale už aj Fullu a Galandu, mohlo však byť takéto znovuoživenie Monetovho príkladu pociťované ako nečasové.
Zoznam diel autora: