05. December 2017, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY POROVNATEĽNÝCH DIEL JANA HÁLU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 68 000 Sediace dievča (Pri pasení oviec vo Važci). 1934. Olej na plátne. 81 x 66 cm. (128. večerná aukcia, 26.04.2016)
€ 55 000 Važecká priadka v zime. 1931. Olej na plátne, dublované. 74 x 92 cm. (125. večerná aukcia, 10.11.2015)
€ 45 000 Priadka. 1938. Olej na plátne. 92 x 63 cm. (126. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 01.12.2015)
€ 45 000 Važecká priadka v zime. 1931. Olej na plátne, dublované. 74 x 92 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
Biografia: Jan Hála sa narodil 19. 1. 1890 v Blatnej, zomrel 17. 5. 1959 vo Važci. 1909 súkromná maliarska školu F. Engelmüllera v Prahe, 1910-15 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner). Od 1923 žil ako výtvarník v slobodnom povolaní v podtatranskej dedinke Važec. Okrem maliarstva sa venoval i literárnej tvorbe a ilustrácii - patrí k zakladateľom modernej slovenskej ilustračnej tvorby pre deti. Samostatne vystavoval v Prahe (1932), Košiciach (1931, 1933, 1938), Bratislave (1932), Liptovskom Mikuláši (1933). Súborné výstavy mal v Liptovskom Mikuláši (1982), Prahe (1982), Bratislave (1990). Galéria P. M. Bohúňa sprístupnila v jeho dome vo Važci pamätnú izbu a stálu inštaláciu jeho diel.
Literatúra: Lenko, J.: Jan Hála. Bratislava 1951; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 1977; Abelovský, J.: Jan Hála. Trenčín 2007
Poradové číslo: | 66 |
Vyvolávacia cena: | 44 000 € |
Konečná cena: | 35 000 € |
Rok: 1941
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 76 x 64 cm
Značené: Značené vľavo dole "J.Hála 41"
Popis:
„Priadka“
odkazuje k ranej važeckej tvorbe Jana Hálu. Nástupné obdobie važeckého pobytu Jana Hálu prinieslo výrazovo i umelecky rôznorodé výtvarné plody, svojou povahou celkom prekonávajúce prvotné naturalistické, či dokonca dokumentárne zaujatie. Zaujme ho najmä téma priadok, ktorej sa zmocňuje v nespočetných, akvarelom kolorovaných perokresbách. Hála ukazuje dovtedy nepoznanú kresebnú ľahkosť, ktorá je však zmierňovaná naturalistickým kolorizmom, čo dodáva kresbám dosť rozporný a nevyrovnaný účinok. (definitívnu podobu dostane tento sujet v olejomaľbe Priadky z roku 1929). Vznikajú aj prvé maliarske realizácie: oleje Pri okienku (1923), Zuzka Mudroňová (1923). Tieto i viaceré ďalšie rané práce sú dôkazom toho, že to, či si Hála dovolí v perokresbe, nie je ešte pripravený použiť v náročnejšej maliarskej technike. V podstate ide o nenáročné krojové štúdie. O rok neskôr maľovaná Tkáčka (1924) je svojou už kompozičnou osnovou náročnejšia. Efektne je zvládnutá najmä svetelná dispozícia obrazu. V tomto duchu potom Hála pokračuje vo viacerých, zväčša jedno figurálnych žánrových podobizniach (Starý cigáň. 1923; Ján Michalko. 1925; Bača. 1926 a ďalšie). Východiskové predvádzanie podôb života vo Važci ako svojho druhu “exotiky”, sa však logicky muselo rýchlo vyčerpať. Už v polovici dvadsiatych rokov sa objavujú príznaky náročnejšieho výrazu, zodpovedajúceho úrovni predchádzajúcich výtvarných snáh, poučení získaných školením i nadobudnutej ľudskej skúsenosti. Jednu líniu týchto hľadaní by sme mohli popísať ako prechod od suchého, prvoplánového naturalizmu k expresívnej, dynamizujúcej štylizácii. Druhý okruh važeckých prvotín rovnako trvá na obrazovo svojbytnej dynamike prehovoru témy, len sa nadto ešte zdôrazňuje dekoratívnosť, plošnosť a skladobnosť farebnej arabesky.
Zoznam diel autora: