05. December 2017, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY POROVNATEĽNÝCH DIEL JÚLIUSA JAKOBYHO DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
45 000,- € Portrét architekta. Okolo 1962. Olej na plátne. 80 x 58 cm. (107. večerná aukcia, 13.11.2012)
38 000,- € Práčky. 1936. Olej na plátne. 50 x 54 cm. (116. večerná aukcia, 08.04.2014)
34 000,- € Ženy v kaviarni. Okolo 1955. Olej na kartóne. 29 x 45 cm. (109. jarná aukcia výtvarných diel, 19.03.2013)
26 000,- € Padnutý so psom. Okolo 1968. Olej na sololite. 52 x 60 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
20 000,- € Košické dámy najstaršieho remesla 99/105. Okolo 1962. Olej na preglejke. 36 x 21 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 04.12.2012)
Biografia: Július Jakoby sa narodil 28. 3. 1903 v Košiciach, zomrel 15. 4. 1985 tamže. 1922 sa zapísal na Vysokú školu ekonomickú v Budapešti. V tom istom roku prešiel na súkromnú Slobodnú výtvarnú, kresliarsku a maliarsku školu A. Podolínyiho v Budapešti. Vzápätí sa vrátil do Košíc, kde sa zamestnal ako úradník poisťovne. Od jesene 1922 navštevoval večerné kurzy kresliarskej školy E. Króna pri Východoslovenskom múzeu v Košiciach, kde 1924 s úspechom vystavoval na výročnej výstave poslucháčov. 1926-1928 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti). Štúdiá v druhom ročníku prerušil a vrátil sa do Košíc, kde žil až do konce života ako výtvarník v slobodnom povolaní. Začiatky Jakobyho umeleckého vývinu vyznačila séria pochmúrnych pohrebov a kalvárií. Kľúčovým okamihom Jakobyho maliarstva však bol až rok 1929. V niekoľkých významných dielach z tohoto a nasledujúcich rokov prebral príklad Cézanna. Bolo to však len kompromisné prijatie princípov neiluzívnej, protokubistickej výstavby obrazovej kompozície. Nebudovalo na stavebnej funkcii farebnej škvrny, ale na "valérovaní", prejemnelom rozmývaní olejovej farby, s ktorou maliar zaobchádzal akvarelovým spôsobom. Jeho zrelé diela sú príznačné vyjasnenou paletou, čistými kontúrovanými farebnými škvrnami, rozšafnou prácou s maliarskou hmotou, pôžitkárstvom duchovnej atmosféry obrazu. Opakovane zdôrazňovaný motív tajomných pohybov rúk naznačuje dimenziu vnútorného života zobrazovaného človeka. V týchto dielach čerpal Jakoby z príkladu Ripla-Rónaia
Literatúra: Saučin, L.: Július Jakoby. Bratislava 1960; Marenčin, A.: Košický pustovník. Bratislava 1988; Abelovský, J.: Július Jakoby. Bratislava 1994; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 68 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 18 000 € |
Rok: Okolo 1950
Proveniencia: Pôvodne v majetku sochára Pavla Bindera. K dielu je priložený posudok dr. Kataríny Bajcurovej, ktorého súčasťou je reštaurátorská expertíza akad.soch. Bedricha Hoffstädtera.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70,5 x 50, 5 cm
Značené: Značené vpravo hore "Jakoby Gy
Popis:
„Portrét matky“
je zaujímavé dielo Júliusa Jakobyho. Podľa Kataríny Bajcurovej: „... portrét je žánrovo ojedinelým dielom Júliusa Jakobyho. Portrétu s v tradičnom zmysle slova nevenoval. ... Oveľa častejšia sa v Jakobyho diele vyskytuje autobiografická narácia: problematika vlastného seba-zobrazenia – autoportrét, v rôznych poňatia a verziách, niekedy s grotesnými a sarkasticko-ironickými črtami.... Na základe komparatívnej analýzy možno súhlasiť s predpokladom, že v prípade posudzovaného diela môže ísť o portrét umelcovej matky Anny Jakobyovej (zomrela 1967)... Žili spoločne v rodičovskom dome na Ťahanovskom riadku v Košiciach, kde si v pivnici, v priestoroch bývalej otcovej údenarskej dielne roko 1935 zriadil ateliér....“ Dalo by sa aj tvrdiť, že vlastne celá Jakobyho maliarska filozofia je založená na vyslovene subjektívnom „portrétovaní“, či lepšie – „auto-portrétovaní“ ľudí, života, sveta. Takýto introspektívny prístup sa linie celou jeho tvorbou, bez ohľadu na jej – často veľmi radikálne – slohové premeny. Príklad Ripla-Rónaia, poučenie syntetizmom a symbolizmom ukázalo Jakobymu ako spojiť jemu vlastný živelný maliarsky postreh s racionálne komponovaným podobenstvom, hedonistickou oslavou každodennej všednosti. Najmä však pri kvázi portrétnych prácach dodáva k „popisu“ a podprahový ponor do sveta zobrazovaného modelu - opakovane zdôrazňovaný motív tajomných pohybov rúk naznačuje dimenziu vnútorného života zobrazovaného človeka.
Zoznam diel autora: