06. Marec 2018, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny diel Ľudovíta Fullu dosiahnuté na aukciách SOGY:
€ 160 000,- Blumentál v zime. 1944. Olej na dreve (autorský rám). 88 x 53 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 106 000,- Matka s dieťaťom. 1944. Olej na plátne (autorský rám). 61, 7 x 42 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
€ 106 500,- Ukrižovanie. Okolo 1939-42. Olej na kartóne. 40 x 27 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
€ 99 581,76,- V poli na jeseň. 1947. Olej na plátne. 60 x 100 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
€ 95 000,- Otčenáš. 1975. Olej na plátne (autorský rám). 58 x 36 cm. (122. večerná aukcia, 21.04.2015)
€ 80 000,- Májové ráno. 1950. Olej na plátne. 41 x 60 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
€ 56 429,66,- Kytica cyklámenov. Okolo 1930-40. Olej na plátne. 55,5 x 40 cm. (81. jesenná aukcia, 7.10. 2008)
Biografia: Ľudovít Fulla sa narodil 27. 2. 1902 v Ružomberku, zomrel 21. 4. 1980 v Bratislave. 1921-22 študoval na súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1922-27 na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Hofbauer, Kysela). 1927 učiteľ na meštianskej škole v Senici, 1928-29 profesor gymnázia v Malackách, 1929-39 profesor na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, 1939-42 na Slovenskej pedagogickej škole v Bratislave. 1942 odchod do dôchodku, 1943 sa odsťahoval do Martina. 1949-52 vedúci oddelenia monumentálno-dekoratívneho maliarstva na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1952-56 výtvarník v slobodnom povolaní v Bratislave, 1956-62 v Žiline, od 1962 žil a tvoril v Ružomberku. 1921 vydal krúžok Komenský jeho kresby ako súbor pohľadníc. 1930-32 štyri čísla Súkromných listov Fullu a Galandu. 1930-1940 avantgardné scénografie pre Slovenské národné divadlo v Bratislave. 1936 odmenený bronzovou medailou za scénografické návrhy na Trienále užitých umení v Miláne, 1937 Grand Prix za Obraz Pieseň a práca na svetovej výstave v Paríži. 1958 si zriadil v Žiline svoju osobnú galériu. 1966 a 1977 daroval štátu rozsiahle konvolúty svojich diel ako protihodnotu za postavenie a prevádzkovanie Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku (verejnosti sprístupnená 1969). Okrem maliarstva, grafiky, kresby, scénografie sa zásadným spôsobom venoval i knižnej ilustrácii. 1983 vyšla jeho spomienková kniha Okamihy a vyznania. Samostatne vystavoval v Bratislave (1929 - väčšia kolekcia diel na 17. výstave Spolku slovenských umelcov, 1930-31 s Galandom, 1960, 1962, 1972), Košiciach (1930-31 s Galandom), Prahe (1932 s Galandom, 1936, 1972, 1977), Žiline (1960), Varšave (1965). Najvýznamnejšie súborné výstavy mal v Bratislave (1966, 1982, Slovenská národná galéria) a Prahe (1966, Národní galerie).
Literatúra: Wagner, V.: Ľudo Fulla. Praha-Prešo1935; Cincík, J.: Grafika Ľuda Fullu. Martin 1944; Váross, M.: Ľudo Fulla. Bratislava 1955; Hlaváček, Z.: Ľudovít Fulla. Praha 1962; Matuštík, : Ľudovít Fulla. Bratislava 1966; Peterajová, Ľ.: Ľudovít Fulla. Bratislava 1977; Srnenská, D.: Dvanásť grafík Ľudovíta Fullu. Bratislava 1979; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999; Bajcurová, K.: Ľudovít Fulla. Bratislava 2009.
Poradové číslo: | 91 |
Vyvolávacia cena: | 25 000 € |
Konečná cena: | 73 000 € |
Rok: 1949
Proveniencia: Na zadnej strane štítok s popisom diela.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 24,5 x 33,5 cm
Značené: Značené vpravo dole "Fulla"
Popis:
„Pod Tatrami (Senníky pod Kriváňom)“
je zberateľsky vzácnym dielom Ľudovíta Fullu. Olejomaľba má kresbový variant pod názvom „Senníky pod Kriváňom“ v majetku SNG (GĽF) – akvarel, ceruza na kartóne. 24, 5 x 33, 1 cm. Značené vpravo dole „Fulla 1948“. GĽF Ružomberok, KG 390/48. Neskoršou realizáciou sujetu je zasa obraz „Krajina“ z roku 1953 v majetku SG Banská Bystrica (olej na preglejke. 37 x 60 cm. Značené vpravo dole „Fulla“. O 638). V každom prípade: predkladané dielo je dokladom, že "abstrahujúci" pól jeho maliarstva sa v neskoršej fáze zbližuje a niekedy už celkom splýva s tradičnejším poňatím. Fullova modernita stráca priamy kontakt s okolitým výtvarným dianím, len obmieňa už poznané a dosiahnuté. Niet sa ani čo diviť. Nielen Fulla, ale aj celá "zakladateľská" vrstva našej moderny sa vo vojnových časoch ocitla v izolácii, nielen politickej, ale aj umeleckej. Jej program sa zhodou vonkajších, ale i vnútorných okolností dostal do vývinovej defenzívy a rozhodujúcu iniciatívu prebrali mladší. Aj Fulla, v osihotenosti martinského ústrania, v týchto "rokoch horkosti", chtiac-nechtiac siahal už len po vlastných výtvarných zdrojoch. Snažil sa ďalej o prehĺbenie toho, čo poznal najdôvernejšie -- ľudovú tradíciu, štylistiku jej výtvarných postupov, nadsadil primitivizujúce, rustikálne akcenty. Neusiloval už o kontakt so súdobou modernou. Naopak -- odvolával sa na duchovnú podstatu národnej tradície, na jej kresťanské základy. Okrem niekoľkých žánrových obrazov (Gazda zo Ždiaru, 1939; Nevesta, 1944), ktoré sú ojedinelými predzvesťami povojnovej série monumentálnych krojovaných figúr (Družba I, 1946; Družba II, 1946; Nevesta, 1947; Regrút, 1948; Jánošík na bielom koni, 1948; Slovenská nevesta, 1949) sa sústredil hlavne na sakrálne námety.
Zoznam diel autora: