22. Máj 2018, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny diel Andreja Barčíka dosiahnuté na aukciách SOGY:
€ 50 000,- Veľká sediaca postava.1982. Kombinácia techník, asambláž na sololite. 131,5 x 117,5cm. (128. večerná aukcia, 26.04.2016)
€ 8 298,- Zátišie s čajníkom, šálkou a fľašou. 1958. Olej na plátne, kašírované na kartóne. 29,5 x 38 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
€ 8 200,- Morena s ovečkou. 1971. Kombinovaná technika na kartóne. 62 x 81 cm. (84. jarná aukcia,10. 3. 2009)
€ 8 000,- Zátišie. 1971. Kombinácia techník na sololite. 37 x 42 cm. (118. jesenná aukcia výtvarných diel, 23.09.2014)
Biografia: Narodil sa 20. 11. 1928 v Závodí, zomrel 6. 6. 2004 v Žiline. 1946 začal študovať na Umeleckopriemyslovej škole v Prahe. V roku 1948 sa zapísal na oddelenie kreslenia a maľovania Vysokej školy technickej v Bratislave (prof. Mudroch) a v roku 1949 prestúpil na Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave (prof. Fulla a prof. Zmeták). V roku 1950 bol zo školy vylúčený. V rokoch 1951 – 1952 spolupracoval s E. Zmetákom pri vykladaní mozaiky kostola v Rabči, v rokoch 1952 – 1954 pracoval v Zázrivej (spolu s E. Zmetákom a M. A. Bazovským). Na prelome rokov 1954 - 1955 si v Žiline zriadil svoj prvý ateliér. 1957 bol hlavným iniciátorom a organizátorom utvorenia Skupiny Mikuláša Galandu, zúčastnil sa na všetkých kolektívnych výstavách Skupiny až do ukončenia jej činnosti v roku 1968.
Literatúra: Slovník súčasného slovenského umenia, SFVU 1967; Malý slovník slovenských výtvarných umelcov, SFVU 1981; Matuštík, R.: Slovenské moderné maliarstvo 1945-1963. Bratislava 1965; Matuštík, R.: Andrej Barčík - Akty. Trenčín 2002.
Poradové číslo: | 54 |
Odhadovaná cena: | 14 000 – 16 000 € |
Konečná cena: | 23 000 € |
Rok: 1978
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. K dielu je priložený posudok ARS LEGIS.
Technika: Olej na kartóne, koláž
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 105 x 75 cm
Značené: Značené vpravo dole "A.Barčík 1978"
Popis:
„Tri flaše“
sú dielom zrelej tvorby Andreja Barčíka. Ukazuje, že to bol umelec „preciózny a barbarský zároveň“ (Aurel Hrabušický) „... kúzlil a čaroval nielen so svetom vecí, s figurálnymi fragmentami a celkami, ale aj s imaginárnymi, metafyzickými i konkrétnymi krajinami, tvoril ich i pretváral striedmym, úsporným avšak úderným gestom. Majster koláže, ktorou pracoval svojím, novátorským spôsobom (Iva Mojžišová prirovnala barčíkovskú koláž k pokožke, „ktorou obraz dýcha a nasáva životodarné chvenie.“). Umelec snový, hravý a uvážlivý zároveň patril v slovenskom umení druhej polovice 20. storočia k nemnohým umelcom, v ktorých diele sa dokázal rovnakou mierou spojiť cit a intelekt, ktorý do konca neprestával hľadať – mimo všetkých krátkodychých módnych trendov – stratený poriadok maľby, vnášať vnútorný zákon do tvarovej a farebnej skladby obrazu, brúsiť – ako drahokam – jeho rýdzo výtvarnú podstatu. Pritom nezabúdal provokovať aj na zdanlivo opačnom póle, nasycoval svoju maľbu prekvapivou imagináciou, expresiou, tajomnom, poéziou... Alchymista remesla, neprestával hľadať nové výtvarné svety, médiá, techniky a možnosti výrazu.... (K. Bajcurová).
Zoznam diel autora: