22. Máj 2018, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny porovnateľných diel Ladislava Gudernu dosiahnuté na aukciách SOGY:
€ 11 200 Melanchólia. 1989. Tempera na kartóne. 58,5 x 45 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 9 958 Zátišie s ovocím. 1967. Tempera na plátne, dublované na dreve. 43 x 77 cm. (81. jesenná aukcia, 7. 10. 2008)
€ 7 302 Ležiaci ženský akt. 1969. Tempera na kartóne. 50 x 75 cm. (81. jesenná aukcia, 7. 10. 2008)
€ 4 481 Zátišie s fľašou a rybičkami. 1963. Pastel, kombinácia kresbových techník na papieri. 29 x 50 cm. (81. jesenná aukcia, 7. 10. 2008)
Biografia: Narodil sa 1. 6. 1921 v Nitre, zomrel 1999 v Toronte. Navštevoval večerné kurzy Školy umeleckých remesiel v Bratislave (prof. Fulla). 1938-41 študoval na Oddelení kreslenia a maľovania bratislavskej Vysokej školy technickej (prof. Mudroch). 1945 zakladajúci člen Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. Stal sa členom českého výtvarného spolku Mánes. 1946 účasť na výstave mladého československého umenia v Paríži. 1948 účasť na Bienále v Benátkach. 1957 sa stal predsedom Zväzu slovenských výtvarných umelcov. 1968 po okupácii Československa emigroval do Kanady. Žil v Toronte, 1979 sa presťahoval do Vancouveru. Člen surrealistickej skupiny Melmoth, vydáva surrelalistickú revue Scarabeus. 1990 prišiel po rokoch opäť na návštevu do Bratislavy, v súvislosti s prípravami svojej súbornej výstavy v Slovenskej národnej galérii.
Literatúra: Kára, Ľ.: Ladislav Guderna. Bratislava 1960; Matuštík, R.: Moderné slovenské maliarstvo 1945-1963. Bratislava 1965; Kubíková, K.: Ladislav Guderna. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1991.
Poradové číslo: | 41 |
Odhadovaná cena: | 4 000 – 5 000 € |
Konečná cena: | 4 000 € |
Rok: 1942
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Konzultované s dr. Katarínou Bajcurovou.
Technika: Tempera na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 33 x 47 cm
Značené: Značené vpravo dole "Guderna 42"
Popis:
„KONE“
sú zberateľsky vzácnym, raným dielom Ladislava Gudernu. Tento maliar svojimi štúdiami a začiatočnými výtvarnými hľadaniami akoby v skratke obsiahol všetky domáce východiská vlastnej generácie. Ako účastník večerných kurzov na bratislavskej Škole umeleckých remesiel stihol ešte pedagogické pôsobenie Ľudovíta Fullu. Necelé dva roky Mudrochovej lektúry boli už sprevádzané samostatnou intelektuálnou, teoretickou i umeleckou aktivitou v okruhu nadrealistických zborníkov. Oveľa menej však bola vyhranená Gudernova maľba spred roku 1946. Je ťažko klasifikovateľnou spleťou vplyvov, poučení a parafráz: okrem majerníkovského Jazdca (1943), mudrochovského Zátišia so džbánom (1943) a Maliara (1942), nájdeme v tomto období i celkom voľné analógie staršieho senzuálneho civilizmu (Robotníci, 1941) i sentimentu sociálneho umenia (Chudobní, 1941). S ohľadom na maliarov neskorší vývin treba považovať za najdôležitejšie diela, zhodnocujúce preduchovnelú kontúru Rouaulta, i jeho metafyzickú farebnú výrazovosť (Ulica v zime, 1943).
Zoznam diel autora: