19. Jún 2018, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny porovnateľných diel Jana Hálu dosiahnuté na aukciách SOGY:
€ 20 000 Važtianka v zime. 1942. Olej na plátne. 65 x 95 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
€ 20 000 Važecká dievča. 1932. Olej nna plátne. 50 x 35 cm. (131. večerná aukcia, 22.11.2016)
€ 17 426 Dievča s džbánom (Hanka Brtanová-Dlatošová). 1941. Olej na plátne. 70 x 80 cm. (74. jesenná aukcia. 2. 10. 2007)
€ 16 200 Bielenie plátna. 1950. Olej na plátne. 47 x 63 cm. (130. jesenná aukcia výtvarných diel, 11.10.2016)
€ 15 300 Važtianka s dieťaťom. 1941. Olej na plátne. 49 x 44 cm. (86. letná aukcia, 9.6.2009)
Biografia: Narodil sa 19. 1. 1890 v Blatnej, zomrel 17. 5. 1959 vo Važci. 1909 súkromná maliarska školu F. Engelmüllera v Prahe, 1910-15 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner). Od 1923 žil ako výtvarník v slobodnom povolaní v podtatranskej dedinke Važec. Okrem maliarstva sa venoval i literárnej tvorbe a ilustrácii - patrí k zakladateľom modernej slovenskej ilustračnej tvorby pre deti. Samostatne vystavoval v Prahe (1932), Košiciach (1931, 1933, 1938), Bratislave (1932), Liptovskom Mikuláši (1933). Súborné výstavy mal v Liptovskom Mikuláši (1982), Prahe (1982), Bratislave (1990). Galéria P. M. Bohúňa sprístupnila v jeho dome vo Važci pamätnú izbu a stálu inštaláciu jeho diel.
Literatúra: Lenko, J.: Jan Hála. Bratislava 1951; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 1977; Abelovský, J.: Jan Hála. Trenčín 2007
Poradové číslo: | 70 |
Vyvolávacia cena: | 7 300 € |
Konečná cena: | 7 300 € |
Rok: Okolo 1923 - 25
Proveniencia: K dielu je priložený posudok dr. Kataríny Bajcurovej.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 49,5 x 22,5 cm
Značené: Značené vpravo dole "J. Hála".
Popis:
„Važtianka“
je podľa Kataríny Bajcurovej zberateľsky vzácnym príkladom ranej, važeckej tvorby Jana Hálu. Úvodné roky maliarovho važeckého pobytu (1923 – 1925) boli predovšetkým o „mapovaní terénu“. Prejavuje sa pritom jedna z rozhodujúcich vlastností jeho výtvarného naturelu – úsilie o totálne, vyčerpávajúce postihnutie ikonografickej rôznorodosti predmetu tvorby. Už v auguste roku 1923 píše domov: „… myslel som si, že za ten mesiac namaľujem spústu vecí, ale nahliadol som hlbšie do života dediny a videl som, aká naivná bola moja predstava… tu treba byť, zžiť sa s tým ľudom, vnikať do koreňov jeho života; jedine tak možno namaľovať všetku tú krásu, ktorá si ma tak podmanila, že rozhodol som sa tu ostať…“ V perokresbách a olejoch zo začiatku dvadsiatych rokov sa Hálov výtvarný názor ustálil do podoby národopisne vymedzeného umeleckého nazerenia. Zaujme ho najmä téma priadok, ktorej sa zmocňuje v nespočetných akvarelom kolorovaných perokresbách. Hála ukazuje dovtedy nepoznanú kresbovú ľahkosť, ktorá je však zmierňovaná naturalistickým kolorizmom, čo dodáva kresbám dosť rozporný a nevyrovnaný účinok (definitívnu podobu dostane tento sujet v olejomaľbe Priadky z roku 1929). Vznikajú aj prvé maliarske realizácie: oleje Pri okienku (1923), Zuzka Mudroňová (1923). Tieto i viaceré ďalšie rané práce sú dôkazom toho, že to, čo si Hála dovolí v perokresbe, nie je ešte pripravený použiť v náročnejšej maliarskej technike. V podstate ide o nenáročné krojové štúdie. O rok neskôr maľovaná Tkáčka (1924) je svojou už kompozičnou osnovou náročnejšia. Efektne je zvládnutá najmä svetelná dispozícia obrazu. Zdroj obrazového svetla, umiestnený v perspektívnom úbežníku kompozície, výrazne kontúruje postavu sediacej tkáčky, kým ostatné časti obrazu sú ponorené v šere. Rafinované použitie jednoduchého maliarskeho triku zaraďuje tento obraz medzi najvyspelejšie z úvodného obdobia važeckých aktivít. V tomto duchu potom Hála pokračuje vo viacerých, zväčša jednofigurálnych žánrových podobizniach (Starý cigáň, 1923; Pastierik z Dohňan, 1924; Žena z Važca, 1925; Ján Michalko, 1925; Bača, 1926 a ďalšie).
Zoznam diel autora: