02. Október 2018, 18:00
Biografia: Narodil sa 11. 1. 1899 v Turanoch nad Váhom, zomrel 15. 12. 1968 v Trenčíne. Od 1918 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti), 1919-24 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Bukovac, Pirner, Obrovský, Švabinský). V Prahe krátko navštevoval súkromnú školu A. Kalvodu. 1921 bol na študijnom pobyte na súkromnej maliarskej škole prof. Deluga vo Viedni. Po absolutóriu pôsobil v Turanoch, 1930-31 v Martine, 1957-62 v Čemiciach, 1962-68 v Trenčíne. 1929 spolu s Palugyayom študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930-33 spolupráca s Alexym a Palugyayom (cesty na Oravu, Detvu, Pohronie). 1932 spolu s Alexym cesta do Poľska. 1936 účasť na Bienále v Benátkach, 1936-37 študijné pobyty v Juhoslávii. 1937 cesta do Poľska a Švédska. 1920--1930 pravidelne vystavoval so Spolkom slovenských umelcov, v tridsiatych rokoch so Združením slovenských umelcov, 1939--1945 so Spolkom slovenských výtvarných umelcov, po 1946 so Skupinou výtvarných umelcov 29. augusta. 1979 sprístupnená stála expozícia diela umelca v galérii M. A. Bazovského v Trenčíne, ktorá spravuje maliarovu pozostalosť.
Literatúra: Cincík, J.: Miloš A. Bazovský. Náčrty. Martin 1945; Vaculík, K.: Miloš Bazovský. Bratislava 1958; Vaculík, K.: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1967; Abelovský, J., Ruttkay, J.: Miloš A. Bazovský. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 104 |
Vyvolávacia cena: | 1 800 € |
Konečná cena: | 1 400 € |
Rok: 1940
Proveniencia: Na zadnej strane autorský štítok.
Technika: Pastel na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 34 x 47 cm
Značené: Značené vpravo dole "Bazovský"
Popis:
„Slovenské zátišie“
patrí do pomerne krátkej „byzantskej periódy“ rokov 1938 – 1941 Miloša Alexandra Bazovského. Nebola len „syntézou“ predchádzajúceho. Ako akýsi vedľajší produkt nastolila, otvorila také množstvo čisto maliarskych problémov, že ich riešenie zaberie Bazovskému celé ďalšie desaťročie. Kľúčovým obrazom je zrejme Nebezpečie z roku 1941. Už predtým vyskúšaná, stereotypná obrazová zostava (dielo je variantom staršieho obrazu z roku 1939 – Zlatý deň) dostáva nečakane ďalší možný , celkom banálny, časo-priestrovo určitý, „všednodenný“ výklad. Obdobnú individualizáciu, zosubjektívnenie nacionálneho možno vysledovať i v rade ďalších obrazov. Najmä celej jednej línie otvorene odkazujúcej ku kompozičným princípom predchádzajúcej periódy, presnejšie k obrazu Blaženosť z roku 1940. V dielach Radosť (1941), Tragédia (1942), Červený most (1942) a ďalších možno vypozorovať zásadnú zmena v akcentácii farebnosti. Jej symbolické hodnoty sú radikalne popreté, alebo inak povedané -- znak je nahradzovaný výrazom: „oproti fortissimu byzantsko-folkloristickej zostavy červených a zelených nastupujú teraz rôzne druhy pálenej hnedej farby, hnedočervenej a vôbec temných červení s nádychom hnedej (anglická a indická červená) až (Bazovský) objaví účinnosť hnedočerveného caput mortia (farby zrazenej krvi)...“ (Karol Vaculík).
Zoznam diel autora: