13. November 2018, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny diel Andreja Barčíka dosiahnuté na aukciách SOGY:
€ 55 000,- Morena II.. 1969-89. Olej, koláž na sololite. 146,5 x 124 cm. (131. večerná aukcia, 22.11.2016)
€ 50 000,- Veľká sediaca postava. 1982. Kombinácia techník, asambláž na sololite. 131,5 x 117,5cm. (128. večerná aukcia, 26.04.2016)
€ 23 000,- Tri fľaše. 1978. Olej na kartóne, koláž. 105 x 75 cm. (140. večerná aukcia, 22.05.2018)
€ 8 298,- Zátišie s čajníkom, šálkou a fľašou. 1958. Olej na plátne, kašírované na kartóne. 29,5 x 38 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
Biografia: Narodil sa 20. 11. 1928 v Závodí, zomrel 6. 6. 2004 v Žiline. 1946 začal študovať na Umeleckopriemyslovej škole v Prahe. V roku 1948 sa zapísal na oddelenie kreslenia a maľovania Vysokej školy technickej v Bratislave (prof. Mudroch) a v roku 1949 prestúpil na Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave (prof. Fulla a prof. Zmeták). V roku 1950 bol zo školy vylúčený. V rokoch 1951 – 1952 spolupracoval s E. Zmetákom pri vykladaní mozaiky kostola v Rabči, v rokoch 1952 – 1954 pracoval v Zázrivej (spolu s E. Zmetákom a M. A. Bazovským). Na prelome rokov 1954 - 1955 si v Žiline zriadil svoj prvý ateliér. 1957 bol hlavným iniciátorom a organizátorom utvorenia Skupiny Mikuláša Galandu, zúčastnil sa na všetkých kolektívnych výstavách Skupiny až do ukončenia jej činnosti v roku 1968.
Literatúra: Slovník súčasného slovenského umenia, SFVU 1967; Malý slovník slovenských výtvarných umelcov, SFVU 1981; Matuštík, R.: Slovenské moderné maliarstvo 1945-1963. Bratislava 1965; Matuštík, R.: Andrej Barčík - Akty. Trenčín 2002.
Poradové číslo: | 54 |
Odhadovaná cena: | 6 000 – 8 000 € |
Konečná cena: | 5 600 € |
Rok: 1965
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Kombinácia techník na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 61 x 48 cm
Značené: Značené vpravo dole "A.Barčík 1965"
Popis:
„MODRÝ TERČ“
je dielo zrelej tvorby Andreja Barčíka. Podľa Kataríny Bajcurovej: „...osobnosť a dielo Andreja Barčíka sa prirodzene spája s galandovcami, so skupinou umelcov, ktorí sa po polovici päťdesiatych rokov – už minulého storočia – stali hlavnými nositeľmi inovačného procesu v slovenskom výtvarnom umení. Svojím príklonom k civilnej prostote, jasne ohraničeným veciam, dôverne známemu prostrediu domova, prehĺbením ľudskej intimity a všednosti námetov čelili socialisticko-realistickej ilustratívnej dojmovosti, amorfnosti, strate pevnej osnovy tvaru, prívalu neustále sa vnucujúcich ideologických formúl. Patril k tej časti generácie, ktorá svoj zámer nevidela v „tvorení božstiev“ domova, ale našla ho skôr v „rúcaní modiel“, pričom pôvodné archetypálne tvary sa často ocitali v nečakaných situáciách a konfliktoch vyplývajúcich z protirečivej povahy súdobej civilizácie a existenciálnych problémov človeka. Hoci sa „archaická“ kolektívna solidarita galandovcov časom rozpadla, ostal v tejto generácii duchovne zakotvený, hoci tvorbou siahal ďalej k vlastným métam, ktoré si pred seba sám vytrvalo staval...“.
Zoznam diel autora: