13. November 2018, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL VOJTECHA (BÉLU) ERDÉLYIHO DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 40 020,- Zakarpatská Rus. Okolo 1930. Olej na plátne. 114 x 96 cm. Praha 2008
€ 40 000,- Zátišie. Olej na plátne. 75 x 64 cm. Nižný Hrušov. 2015
€ 33 430,- Krajina pri rieke. Olej na plátne. 135 x 110 cm. Praha 2013
€ 23 250,- Podkarpatská Rus. Olej na kartóne. 94 x 74 cm. Praha 2008
€ 22 610,- Zátišie. Olej na plátne. 57 x 48 cm. Praha 2008
Najvyššie konečné ceny diel Vojtecha Erdélyiho dosiahnuté na aukciách SOGY:
€ 18 500 Horská krajina. Okolo 1930. Olej na plátne. 84, 5 x 69 cm. (137. večerná aukcia, 14.11.2017)
€ 7 800 Riečne zátišie. 1929. Olej na plátne. 33 x 41 cm. (72. letná aukcia, 12. 6. 2007)
€ 4 979 Jesenná krajina s jazierkom. Okolo 1935. Olej na plátne. 48 x 37 cm. (61. zimná aukcia, 29. 11. 2005)
Biografia: Narodil sa 25. 5. 1891 v Zahatí na Podkarpatskej Rusi, zomrel 1955. 1911-16 študoval na maliarskej akadémii v Budapešti, 1922-26 v Mníchove. Študijné pobyty v Paríži a v Taliansku. Člen Spolku výtvarných umelcov v Bratislave a Užhorode. Vystavoval v Prahe (1929), Košiciach (1934).
Literatúra: Nový slovník československých výtvarných umělců, Ostrava 1993; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 11 |
Odhadovaná cena: | 2 800 – 3 800 € |
Konečná cena: | 2 800 € |
Rok: Okolo 1920
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne, dublované na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 40 x 29 cm
Značené: Značené vpravo dole "Erdélyi"
Popis:
„Lesná tôňa“
je dielom Vojtecha (Bélu) Erdélyiho. Obraz dokladá duchovný pohyb, ktorý predznačil vývin poslednej generácie nášho secesného expresionizmu - od sentimentality sociálnej témy, cez jej nadľahčenie významovým odstupom až k celkom všeobecnej, zmyslovej obrazovej znakovosti. Jeho maliarstvo, podobne ako umenie Harmosa, bratov Tichých, Kováriho, Prohászku a niektorých ďalších, regionálnou uzavretosťou maďarskej menšiny sputnaných maliarov je však zároveň aj dôkazom, že táto na prvý pohľad zväzujúca skutočnosť nemusela znamenať umeleckú stagnáciu. Erdélyi, maliar z Podkarpatskej Rusi je dodnes našou umeleckou históriou nedoceneným výtvarným zjavom. Dobová kritika ho však kládla jeho maliarstvo druhej polovice dvadsiatych rokov na roveň Jasuschovi, priznávala mu výnimočné miesto v rozmeroch maliarskej moderny Slovenska: "... jeho maľba presahuje hranice Slovenska, jeho kultúra, jemná výtvarná malebnosť má pôvod v Paríži... (Erdélyiho) absolútne vycibrená maľba hľadá metafyzický obsah. Cez farbu a formu vyjadruje svoje pocity. Tieto pocity sú natoľko abstrahované, že sa ...blýskajú na obraze cez jemnosti maľby ako dych....". Pátos Erdélyiho trudnomyseľného, s najväčšími témami sa pasujúceho symbolizmu (20. storočie, okolo 1930; Fázy lásky, okolo 1930) však veľmi skoro utíchol v menej exkluzívnom, expresívne štylizovanom krajinárstve, či v sentimentálne poňatom sociálnom umení (Nezamestnaní, 1930).
Zoznam diel autora: