13. November 2018, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL STREDOVEKÉHO SOCHÁRSTVA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 25 000,- Majster Pavol z Levoče (? - pred 1542): Madona s dieťaťom na polmesiaci. Okolo 1508 - 15. Drevo, polychrómia. Výška 115 cm. Neznačené. (119. večerná aukcia , 11.11.2014)
€ 18 500,- Neznámy spišský sochár: Svätá Barbora. Po 1400. Drevo, polychrómia. Výška 66 cm. (125. večerná aukcia, 10.11.2015)
€ 13 600,- Svätica (sv. Barbora?). Okolo 1400 -20. Lipové drevo, polychrómia (sekundárna). Výška 78 cm. (68. letná aukcia, 9. 6. 2009)
€ 5 200,- Sv. Barbora. Okolo 1500. Lipové drevo, polychrómia. Výška 76, 5 cm. (87. jesenná aukcia, 6. 10. 2009)
Literatúra: Gerát, I.: Stredoveké obrazové témy na Slovensku, osoby a príbehy. Veda, Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, Bratislava 2001; Kutal, A.: Zur Genesis der Spätgitischen Plastik Mitteleuropas, Sborník prací Filosifické fakulty Brněnské univerzity, Brno 1971;Schultes Lothar: Mittelalterliche Plastik im Muehlviertel.
Poradové číslo: | 18 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1520
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Drevo, pozostatky polychrómie
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: Výška 58 cm
Značené: Neznačené
Popis:
„Sv. Krištof“
je zberateľsky veľmi zaujímavé dielo. Expresívne zobrazenie svätca, dynamická kompozícia a spôsob rezby poukazujú na vznik diela západne od územia Slovenska a časovo môžeme vznik zaradiť do obdobia okolo roku 1520. Skvelá rezbárska práca tejto menšej neskorogotickej plastiky zobrazuje ikonologicky ustálenú podobu vyššie spomenutého námetu. Socha na pôvodnom sokli bola pravdepodobne umiestnená na konzole v interiéri neznámej sakrálnej stavby. Nie je rezaná striktne na pohľad spredu, takže s najväčšou pravdepodobnosťou nebola umiestnená na oltárnom krídle. Malý Kristus, sediaci na pleci svätca, drží v jednej ruke zemeguľu. Druhou, zdvihnutou rukou robí žehnajúce gesto. Na rozdiel od postavy Krištofa je jeho postava pokojná a vznešená. Jej statickosť kontrastuje s Krištofom, na ktorého tvári, podobne ako na pohybe celého tela, sa podarilo autorovi zobraziť napätie, zapríčinené váhou Stvoriteľa. Krištof sa opiera o vysokú barlu, akoby v nej už bol náznak konca legendy, jej spodná časť sa premieňa na korene. Spôsob rezby poukazuje na mimoriadne zručného rezbára. Pôvodná polychrómia sa nezachovala, v záhyboch drapérie sú pod sekundárnou vrstvou farebnej vrstvy stopy kriedového podkladu. Či sa jedná o pôvodný podklad, na ktorom by sa mohli nachádzať aj zvyšky stredovekej polychrómie by ukázala až chemická analýza pigmentov a kriedy. Najstaršie legendy, ktoré rozprávajú príbeh svätého Krištofa, pochádza už z 5. storočia. Patrí medzi prvých kresťanských martýrov. V období neskorej gotiky pri zobrazovaní svätca vychádzali umelci z neskoršej legendy. Podľa tejto legendy Krištof, obor, ktorý sa nedokázal modliť, a ktorý nevedel držať pôst, na radu pustovníka začal prenášať pocestných cez rieku. Aj Kristus využil túto jeho službu. Nechal sa v podobe malého dieťaťa preniesť na druhú stranu rieky. Meno obra Krištof - Christoforus, je odvodené práve od tohto skutku. Malý Ježiš bol tak ťažký, že ho Krištof skoro neuniesol. Kristus sa tu predstavuje ako stvoriteľ sveta. Keď Krištof dieťa na svojich pleciach nakoniec cez rieku preniesol, Ježiš ho pokrstil a pútnická palica svätca sa zazelenala. Po tejto príhode sa z Krištofa stal potulným kazateľom a nakoniec zomrel mučeníckou smrťou. Podľa ďalšej legendy pohľad na Krištofa prenášajúceho Ježiška, ochráni pred smrťou v hriechu, pred náhlou smrťou bez prijatia sviatosti zmierenia. Preto bol Krištof veľmi populárny a bol nielen súčasťou gotických oltárov, ale túto tému nájdeme aj na nástenných maľbách sakrálnych priestorov. Sv. Krištofa môžeme vidieť na mnohých stredovekých pamiatkach na území dnešného Slovenska, najmä na Spiši a Liptove. Tento svätec bol pomerne frekventovaný aj v umení v nemeckej a českej gotiky. V tomto prostredí sa stretáme s kamennými i drevenými sochami s touto témou, a to ako na priečeliach kostolov, tak aj v ich interiéroch, ale napríkad aj na Karlovom moste v Prahe. (Zuzana Konopásková)
Zoznam diel autora: