11. December 2018, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny diel Karola Harmosa osiahnuté na aukciách SOGY:
€ 5 200,- Madona s dieťaťom. Okolo 1910 - 20. Olej na plátne. 68 x 52 cm. (114. zimná aukcia, 03.12.2013)
€ 4 200,- Tanečnica. Okolo 1920. Olej na plátne. 42,5 x 36 cm. (124. jesenná aukcia výtvarných diel, 22.09.2015)
€ 2 500,- Alegória. Okolo 1910. Olej na plátne. 76 x 56 cm. (123. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 09.06.2015)
€ 2 000,- Vízia. 1942. Olej na plátne. 68 x 91 cm (106. jesenná aukcia výtvarných diel, 25.09.2012)
Biografia: Károly Harmos (pôvodným meno Handwerk) sa narodil 28. 11. 1879 v Somogy (Maďarsko), zomrel 24. 1. 1956 v Komárne. Študoval kreslenie na Vysokej škole pre vzdelávanie profesorov kreslenia a geometrie v Budapešti (prof. Székely), 1902-8 bol na študijnom pobyte v Mníchove. Študijné cesty do Talianska a Francúzska. Účasť na výstavách v Mníchove, Londýne, Drážďanoch a Berlíne. 1908-10 učil kreslenie na súkromnej škole v Szentendre pri Budapešti, 1910-13 profesor na gymnáziu v Komárne, 1914-18 pôsobil v Soproni. Od 1918 viedol v Komárne súkromnú maliarsku školu, ktorá sa od 1924 stala súčasťou miestneho Jókaiho spolku. Bol aj literárne činný - písal humoresky a rozprávky pre deti (Prutyi Zupi. Bratislava 1930). 1939 vytvoril podklady farebného kresleného filmu Svet snov (nerealizovaný). Zúčastňoval sa na výstavách bratislavského Kunstvereinu a Jednoty výtvarných umelcov Slovenska. Súbornú výstavu mal v Podunajskom múzeu v Komárne (1979-80).
Literatúra: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945. Bratislava 1960, str. 45; Váross, M.: Výtvarný život na Slovensku začiatkom 20. storočia. Bratislava 1971, str. 63-64.
Poradové číslo: | 41 |
Vyvolávacia cena: | 250 € |
Konečná cena: | 1 450 € |
Rok: Okolo 1910
Technika: Tuš na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 28 x 19,5 cm
Značené: Značené vpravo dole "Harmos"
Popis:
„Imaginácia (Hlava veterného kráľa)“
je typická kresba Károly Harmosa. Do Komárna prišiel už ako zrelý, presvedčený prívrženec secesie. Mníchovské štúdia, kde ho najviac ovplyvnili jednak jeho učiteľ Ažbe a vo všeobecnosti príklad von Stuckovho symbolizmu, sformovali jeho talent do neobyčajne protichodnej podoby. Harmosova tvorba sa totiž dosť príkro delila do dvoch odlišných námetových záľub: jednak sa javil ako predstaviteľ figuratívno-fantazijnej secesie predpovedajúci postupy surrealizmu a jednak ho zaujal mýtus techniky, novej civilizácie strojov, problematika moderného života vôbec, éra priemyslu a železobetónu, masovosť a veľkorysosť výroby a výstavby. Dával prednosť kresbe pred maľbou vo vedomí toho, že plošná lineárnosť oslobodená od iluzívnosti je najvhodnejším prostriedkom vyjadrenia symbolického podtextu. V istom zmysle týmto pritakával slovám Maxa Klingera, ktorý tvrdil, že fantazijné obrazy lepšie sprostredkuje kresba než maľba, pretože predstavový svet kresby zodpovedá pocitu sveta, kým svet maľby pocitu formy. Harmosove dielo má preto svoje ťažisko (okrem viac-menej tradičných portrétov, krajín a zátiší) predovšetkým v obrovskom množstve kresieb ceruzkou a tušom, ale najmä v akvareloch, pasteloch a temperách. Dokonca vynašiel celkom novú techniku kreslenia sadzami čmudiacej petrolejovej lampy, ktorou dosahoval výnimočné efekty vláčnosti, mäkkosti, splývavosti a nepostrehnuteľného prelínania tvarov. Maniakálne zaujatie plošnosťou, v sebe uzavretou kaligrafickosťou nekonečnej kresbovej línie, ho v niektorých prípadoch doviedlo až na hranice významovo svojprávneho abstraktného ornamentu, odvodeného z tvarov rastlín a živočíchov.
Zoznam diel autora: