11. December 2018, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny diel Petra Júliusa Kerna dosiahnuté na aukciách SOGY:
€ 3 000 Krajina s pohľadom na Kriváň. Okolo 1945. Olej na plátne. 62 x 94 cm. (134. večerná aukcia, 25.04.2017
€ 1 360 Nebanovala by. Okolo 1920. Olej na plátne. 35 x 35 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
€ 863 Zimné jazierko. Nedat. Olej na dreve. 22 x 29 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
€ 863 Na okraji lesa. Okolo1955. Olej na plátne. 111 x 70 cm. (83. zimná aukcia, 2. 12. 2008)
Biografia: Peter Július Kern sa narodil 31. 1. 1881 v Liptovskom Mikuláši-Palúdzke, zomrel 25. 3. 1963 tamže. 1896-1901 študoval na Umeleckopriemyslovej škole v Budapešti, 1912-1913 bol na študijnom pobyte v Mníchove. Od 1906 pôsobil ako štátny reštaurátor v Székesfehérváre a ďalších mestách, potom žil v Liptovskom Mikuláši--Močiaroch. 1911-1914 bol na pracovnom pobyte vo Važci. Po vzniku ČSR organizoval prvú výstavu slovenských umelcov v Liptovskom Mikuláši (1919), ktorá o rok neskôr viedla k založeniu Spolku slovenským umelcov (stal sa jeho tajomníkom). Okrem maliarstva a reštaurovania sa venoval i fotografii. Samostatné výstavy mal v Bratislave (1943) a Liptovskom Mikuláši (1957). Súborná výstava v Liptovskom Mikuláši (1981, Galéria P. M. Bohúňa).
Literatúra: Wagner, V.: Peter Július Kern. Maliar a konzervátor. Bratislava 1943; Bodnárová, J.: Peter J. Kern 1881-1981. Kat. výst. Liptovský Mikuláš, Galéria P. M. Bohúňa 1981.
Poradové číslo: | 44 |
Vyvolávacia cena: | 600 € |
Konečná cena: | 1 100 € |
Rok: 1944
Proveniencia: Dielo pochádza z pozostalosti Hany Zelinovej.
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 34 x 50 cm
Značené: Značené vpravo dole "Peter Július Kern 1944"
Popis:
„Zátišie s dubákmi a jabĺčkam“
je dielo zrelej tvorby Petra Kúliusa Kerna. Z jeho rozsiahleho tvorivého odkazu, na rozdiel od staromajstrovských portrétov a idylického ľudového žánru zrelej maľby, je oveľa zaujímavejšia raná krajinárska tvorba, v ktorej "dotyky s impresionizmom... podobne ako u ďalších jeho generačných druhov sa prejavujú v špecifickej stredoeurópskej podobe, vo svetelnom maliarstve – luminizme... ." V krajinárovi Kernovi zápolili dva protikladné tvorivé princípy -- analytický, chápajúci krajinu ako predmet experimentálneho prírodovedného pozorovania a zovšeobecňujúci, hľadajúci nie pomíňajúcu premenlivosť prírodných nálad, ale duchovnú nadčasovosť krajinárskeho výseku v jeho secesne-dekoratívnom zvýznamňovaní figurálnym motívom (Jeseň, 1899; Po búrke, 1899; Včasná jar, 1899; Jeseň v Lúhu, 1904; Opustená koliba, 1904; Jesenná symfónia, 1906; Ľad na Demänovke, 1910; Maštale v zime pri Močiaroch, 1910; Snehové záveje, 1912; Zima, 1914; Lužianska dolina, 1915; Bača, 1915; Marcová nálada, 1915; Pastieri koní, 1917; Sneží, 1917; Červené kone pri voze, 1920; Pri potoku, 1922). Táto druhá tendencia celkom prevážila od začiatku dvadsiatych rokov, kedy príznačne predpovedala pietistické, symbolicky presýtené ľudovožánrové kompozície Kernovej neskorej maľby (Slovenská balada, 1920--1925; Osamelá, 1923; Pieseň zimy, 1926).
Zoznam diel autora: