Aukcie | 144. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny porovnateľných diel Milana Laluhu dosiahnuté na aukciách SOGY: € 17 900,- Žena. 1970-75. Olej na plátne. 90 x 78 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011) € 17 600,- Kytica. Okolo 1957-59. Olej na plátne. 50 x 40 cm. (129. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 14.06.2016) € 15 700,- Akt. Okolo 1970. Olejová tempera, kombinácia techník na hrubom papieri. 62 x 40 cm. (122. večerná aukcia, 21.04.2015) € 15 100,- Sediaci akt. Okolo 1965. Pastel na kartóne. 68 x 47 cm. (131. večerná aukcia, 22.11.2016) € 15 000,- Motív z Moravian. 1965. Olej na kartóne. 56 x 33 cm. (131. večerná aukcia, 22.11.2016)
Biografia: Narodil sa 11. novembra 1930 v Tekovských Lužanoch. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1950 – 1955, doc. Ľudovít Fulla, Ernest Zmeták, Bedrich Hoffstädter, Dezider Milly). 1955 - 57 žil v Dolnej Mičinej, 1958 - 63 v Martine. 1963 sa presťahoval do Bratislavy, kde žil a tvoril. Patril k mladým umelcom, ktorí proti dogmatickému uplatňovaniu socialistického realizmu razantne postavili úprimnosť a vnútornú autenticitu výpovede, umenie „pevných a prostých tvarov“. Bol zakladajúcim členom Skupiny Mikuláša Galandu (1957), na XXIII. Bienále v Benátkach (1966) získal Cenu Osvalda Liciniho.
Literatúra: Čepan, Oskár: Na hraniciach reality a mýtu (Laluhov maliarsky vzorec). In: Slovenské pohľady, 107, 1991, č. 6, s. 102-111; Kubíková, Klára: Milan Laluha. Kresby a maľby 1955 – 1997. Kat. výst. SNG. Bratislava 1997; Kolektív: Laluha. Bratislava 1997; Mojžiš, Juraj: Galandovci 1. Trenčín 2003; Mojžiš, Juraj: Galandovci 2. Trenčín 2004.
„Tetka s hrabľami“ je zaujímavé dielo zrelej tvorby Milana Laluhu. Dokazuje, že spel v jednej z radikálnych línií vtedajších rúsilí celkom mimo kontext „ľudového žánru“ až na pomedzie nefiguratívneho prejavu. Do akej miery bol tento sklon jeho tvorby podmienený inšpiráciami historickou avantgardou je otázne. Konkrétne – raným, ešte pred - suprematistickým Kazimirom Malevičom, kde je príbuznosť názorov viac než preukázateľná. Sám Laluha takéto vplyvológie razantne odmieta: Malevičovu tvorba vraj v týchto rokoch vôbec nepoznal. Pravde bližšie bude teda asi tvrdenie, že Laluhov variant tradičného slovenského žánru vychádzal z domácich súvislostí, z myšlienkovej atmosféry generačného nástupu okolo roku 1957.