11. December 2018, 18:00
Literatúra: C. A. Grundsätze Der Heraldik oder Wapenkunst, Pütz, 1779; Vacková, J.: pozdně renesanční malované epitafy v Brně. In: Umění VIII, 1960, str. 587-600; Pěšina, J.: Česká malba pozdní gotiky a renesance. Deskové malířství 1450-1550. Praha 1950
Poradové číslo: | 119 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 30 000 € |
Rok: Okolo 1570 - 90
Technika: Olej na drevenej doske
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 102 x 102 cm
Značené: Neznačené
Popis:
„Epitaf neznámeho šlachtica s bolestným Kristom a donátorom“
je vynikajúcou ukážkou epitafovej tvorby konca 16. storočia. S najväčšou pravdepodobnosťou bol obraz vytvorený v nemeckom prostredí. Erby s diviakom boli v tejto oblasti pomerne rozšírené (sviňa bola v germánskej mytológii považovaná za posvätné zviera) a erb na epitafe sa najviac približuje rodovým erbom rodín Schweinbach, Holnhausen a Ebersbach. Centrálnej časti epitafu dominuje stojaca postava bolestného Krista. Pri jeho nohách sú z oboch strán zobrazené kľačiace postavy mužov - na ľavej strane postava donátora, muža, zobrazeného v civilnom odeve, s čiapkou v ruke. Na pravej kľačí muž v brnení a zbroji - mŕtvy, pre ktorého bol epitaf vytvorený. Pred obomi mužmi sú namaľované rodové erby s diviakmi, ktoré uzatvárajú celý výjav zo strany diváka. Kompozícia je umiestnená v priestore redukovanej architektúry, ktorá ešte vychádza z gotickej tradície. Výjavu s Kristom a mužmi sa na oboch stranách sa prizerajú anjeli, ktrorí uzatvárajú celú kompozíciu architektúry s figurálnou scénou. Obraz bol s najväčšou pravdepodobnosťou súčasťou epitafovej krídlovej skrine, ktorá bola - najčastejšie na predele - opatrená zvyčajne nápisom, charakterizujúcim v stručnosti život a skutky mŕtveho. Spôsob maľby jednotlivých postáv, ako i dôsledné zobrazenie prvkov architektúry, prezrádza mimoriadne nadaného a školeného majstra. Dielo je unikátnou a ojedinelou ukážkou tohto typu maliarskej produkcie konca 16. storočia (Zuzana Konopásková).
Zoznam diel autora: